Se, lyt & oplev
2. maj 2025

’Løgnen i dit feed’ stiller skarpt på den pengegriske kynisme i influencer-verdenen

DR’s nye dokumentarserie i fem afsnit viser, hvordan influencere både manipulerer og bliver manipuleret gennem snedige kontrakter og løfter om masser af penge. Læs anmeldelsen her.
Af: Claus Nygaard Petersen
Løgnen i dit feed

Foto: Koncern TV

Løgnen i dit feed

Streamingtjeneste: DRTV
Premieredato: 2. maj 2025
Genre: Dokumentar
Tilrettelæggere: Amanda Schmidt og Sophia Lehrmann
Land: Danmark
Antal afsnit: 5
Vurdering: 5 ud af 6 stjerner

Der er kommet mere og mere fokus på influencer-industrien de senere år. Især den beskæmmende del omkring sponsoreret indhold, hvor visse influencere ikke helt har forstået, hvornår de skal deklarere, om noget er reklame eller ej.

At influencere bliver betalt for at tale positivt om produkter, de måske i virkeligheden ikke selv har den store fidus til, ved vi jo allesammen godt. Men at de også anbefaler produkter til deres følgere, som de ligefrem ved kan have sundhedsskadelige konsekvensen, er mere chokerende.

https://imgix.femina.dk/2025-05-02/DR-0850254.jpg

Amanda Schmidt i 'Løgnen i dit feed'

Foto: Koncern TV

Hvem er det, der står bag løgnen i dit feed? Er det udelukkende reklamesøjlerne udadtil? Eller er det de økonomiske kræfter bag, som gennem juridiske spidsfindigheder tilsidesætter, hvad der er etisk forsvarligt i jagten på indtjening?

Det er nogle af de aspekter, som den undersøgende journalist Amanda Schmidt forsøger at afdække i dokumentarserien ’Løgnen i dit feed’.

Gennem interviews med kilder, herunder nogle af mest kendte influencere i landet, og indsigt i deres korrespondancer med diverse firmaer og mellemmænd, tegner der sig et spor af, at der i mange år har været noget særdeles råddent i den danske influencerbranche.

https://imgix.femina.dk/2025-05-02/DR-0850263.jpg

Fie Laursen i 'Løgnen i dit feed'

Foto: Koncern TV

Stor popo i Tyrkiet

Du kan ikke være på et socialt medie uden at støde på sponsoreret indhold. Der bliver brugt store summer på at booste opslag, så de når ud til flest muligt mennesker indenfor den målgruppe, man ønsker at ramme.

Derfor er det naturligvis også de influencere med flest følgere, som firmaer ønsker at indgå samarbejder med. Og der har næppe været en større influencer-stjerne i Danmark end Fie Laursen. Man kan mene meget om hende, men alene det, at godt og vel alle kender hendes navn, siger alt.

https://imgix.femina.dk/2025-05-02/DR-0850252.jpg

Regitze Bach i 'Løgnen i dit feed'

Foto: Koncern TV

Og hun er en af Amanda Schmidts hovedkilder i ’Løgnen i dit feed’. Gennem flere samtaler kommer de to omkring alt fra plastikoperationer med nær-fatale følger til forkastelige reklamer for slankeprodukter.

Der er en klar gentagelse at spore i alle udsagn.

Influencerne vælger at sige ja til samarbejder eller reklamer for at tjene penge eller for at få noget ud af det, som ellers ville være en stor udgift. Og når de først har underskrevet en samarbejdsaftale, er de bundet på hænder og fødder og må ikke udtale sig negativt om produktet - heller ikke, selv om det viser sig at være så elendigt, at de end ikke ville anbefale det til deres værste fjende.

Fie Laursen indgår således i sin tid et samarbejde med en skønhedsklinik om at få lavet en brazilian butt lift (BBL)-operation. Selvom influenceren efterfølgende ser ret vingeskudt ud på sin Instagram, er det udelukkende positive ord, der akkompagnerer billederne og videoerne.

https://imgix.femina.dk/2025-05-02/DR-0850256.jpg

Regitze Bach i 'Løgnen i dit feed'

Foto: Koncern TV

I virkeligheden er Fie Laursen særdeles hårdt medtaget, og i løbet af et par dage begynder hun at få mystiske blå mærker midt på sin brystkasse. Det kan ikke endeligt bekræftes i serien, om hun har modtaget hjertemassage som led i genoplivning, men der spekuleres kraftigt i det, og indicierne kunne godt pege i den retning.

Den direkte konsekvens af Fie Laursens og andres promovering af BBL-operationer, ser vi også. Reality-stjernen Regitze Bach bliver inspireret af de ting, hun ser online - den heftige idealisering af smal talje og voluminøs popo - og vælger derfor at rejse til Tyrkiet for at få foretaget det, der bliver kaldt verdens farligste skønhedsoperation. Igen er det der problemer, og influenceren døjer med efterveer i flere måneder.

Amanda Schmidt og produktionen er med på sidelinjen, og værten konfronterer da også Regitze Bach, da hun lægger positive stories ud på Instagram omkring resultatet. Hun forsvarer sig med, at hun har skildret den mere barske og uglamourøse del af operationen på sin YouTube-kanal.

Mange brodne kar

Her bliver der belyst et interessant aspekt, som ’Løgnen i dit feed’ desværre ikke dykker ned. Nemlig det, at man deler og producerer forskelligt indhold til forskellige kanaler. Fokus i dokumentarserien er primært forankret i Instagram, som også er den primære kommunikationskanal for influencere i Danmark.

Men som det også bliver berørt, har både Fie Laursen og en som ’Paradise’-stjernen Lenny Pihl rigtig mange unge følgere, hvis primære sociale kanaler er TikTok og YouTube - og her ligger også en stor del af firmaernes marketingbudgetter. Fingrene er krydsede for, at en eventuel efterfølger vil dykke ned i den del af de lukrative SoMe-sponsorater.

https://imgix.femina.dk/2025-05-02/DR-0850265.jpg

Amanda Schmidt og Lenny Pihl i 'Løgnen i dit feed'

Foto: Koncern TV

Ser man bort fra det, er ’Løgnen i dit feed’ en virkelig spændende dokumentarserie, som grundigt afdækker nogle af de mange tys-tys-elementer, der er omkring influencermarketing. Amanda Schmidt er en fremragende vært, som fint holder seeren i hånden, så selv novicer i universet ikke kommer til at føle sig tabt bag en vogn.

Det er et vigtigt emne, som mange mennesker har rigtig mange fordomme omkring. Der er enorme pengesummer på spil i influencer-branchen, og hvor fingeren ofte har været rettet mod dem, der er ansigter for kampagnerne, går ’Løgnen i dit feed’ benhårdt efter pengene bag.

Selvom Amanda Schmidt og co. kommer godt i dybden med fænomenet, ikke mindst takket være gode kilder, har man alligevel en klar fornemmelse af, at vi kun lige har skrabet i overfladen af de brodne kar, der er i influencermarketing.

Hermed en opfordring til, at nogen må tage depechen fra ’Løgnen i dit feed’ og grave videre.

Læs mere om:

Læs også

Bliv medlem af femina+

Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver ubegrænset adgang til alt indhold.