Se, lyt & oplev
25. marts 2010

Gotisk roman falder på fortælleren

Leonora Christina Skov får aldrig rigtig hånd om tonen, der virker meget konstrueret og breder sig som en grumset vandpyt ud over bogens ellers udmærkede plot og skønne gotiske møblement
Af: Olga Ravn
https://imgix.femina.dk/media/19a0fe9ee6894d0f9609218f7891a5b3.jpg

Jeg har altid syntes, Leonora Christina Skov har haft sådan en sej energi, når hun optræder i medierne, og ikke mindst derfor og takket være genrevalget - gotisk roman - var det med piblende mundvand, jeg gik i kødet på Silhuet af en synder (Rosinante). Her taler vi altså faldefærdige godser, forbyttede børn, hemmelige dagbøger og undertrykt seksualitet, Karen Blixen, Charlotte Brönte, Mary Shelley go home! Desto større var min skuffelse over, at bogen med den egentlig ret småklistrede titel straks slår den traditionelle fortællerstemme an, selv om den åbenbart skal forestille at tilhøre den velartikulerede (gammelkloge) og småfilosofiske (banale) Agnes. Skov får imidlertid aldrig rigtig hånd om tonen, der virker meget konstrueret og breder sig som en grumset vandpyt ud over bogens ellers udmærkede plot og skønne gotiske møblement.

3 ud af 6 F'er

Olga

"Silhuet af en synder", Forlaget Rosinante.

Se Leonora Christina Skov fortælle om "silhuet af en synder" her:

Læs også