Selvudvikling
14. december 2011

Kvindeblade er fordummende og mænd er mere interessante end kvinder!

Er kvindemagasiner fordummende? Det spørgsmål stillede en ung kvinde i Berlingske for et par uger siden, og siden da har debatten om modemagasiner og deres indhold raset derudaf. Er de fordummende, og taler de ned til kvinder? FEMINAs redaktionschef Dorthe Kandi giver her sit indspark til debatten.
Af: Redaktionschef Dorthe Kandi
https://imgix.femina.dk/media/article/dorthe-kandi.jpg

Det flyver gennem cyberskyerne med beskyldninger, fordomme og enkelte forsvarstaler for kvindeblade i disse dage. Det begyndte med et læserbrev i Berlingske af journaliststuderende, Maria Arndt, som bl.a. skrev at modemagasiner er "en stor pærevælling af madopskrifter, slankekure, sextips og den nyeste mode". Berlingskes blogger Anne Sophia Hermansen fulgte trop og skrev under overskriften "Er mænd bare mere interessante at høre på end kvinder?":

"Selv køber jeg kun sjældent magasiner til kvinder efter i årevis at have købt nærmest revl og krat. Hvor vi i nullerne var optaget af alle de ting, vi kunne købe for vores friværdi, har finanskrisen og 10'erne sat en helt anden dagsorden. Vi vil have substans, erfaringer, oplevelser af værdi, ægthed, interessante samtaler og ikke det overforbrug af ting og mennesker, som nullerne stod for. Hvornår mon de opdager det på damebladsredaktionerne?"

Og det var der straks flere, der kommenterede og gav hende ret i. Ligesom flere også er enige med Anne Sophia Hermansen og Maria Arndt i, at det eneste danske magasin, der er værd at læse i Danmark er "Euroman".

Jeg er også vild med Euroman - og rigtig mange andre magasiner, for ikke at tale om aviser - både i tv og på papir - og romaner, tegneseriestriber, krimier og så videre.

Ligesom de fleste andre kvinder er jeg nemlig i stand til at forbruge forskellige medier uden at et af dem siger noget afgørende om min karakter, mine evner eller hvor interessant jeg er. Jeg bedømmer heller ikke mænd som sådan ud fra, hvordan Euroman er sat sammen - eller for den sags skyld Bilmagasinet eller Aktiv træning, som begge sikkert er fremragende til det, de skal og gør.

Nu er Femina selvfølgelig et kvindeugeblad og ikke et modemagasin, men mode fylder dog en del i vores blad - og det skammer vi os ikke over. For vi synes i al ubeskedenhed, at vi for længst har opdaget, at læserne vil have " substans, erfaringer, oplevelser af værdi, ægthed, interessante samtaler". Det har de fået blandt andet i vores fremragende interviews med på det seneste Lotte Andersen, Casper Christensen, Hanne-Vibeke Holst, og i morgen får de Lene Espersen - vi har også haft artikler med kvinder, der vel at mærke uden at undskylde eller glorificere det fortalte, at de arbejder rigtig meget. Vi har sat fokus på prostitution, voldtægt, spritkørsel med mere. Haft et gribende interview med en mor, hvis søn var på Utøya under terrorangrebet og meget andet.

Så det største problem i hele denne diskussion er måske, at flere af de, der kritiserer magasiner og ugeblade altid skriver, at de aldrig kunne drømme om at læse dem selv. Det bliver derfor en kæde af fordomme, der bekræftes og toppes med perfide bidrag som: "Er dameblade i grunden ikke skrevet for tabertyper, som ikke selv kan noget, eller som ikke selv kan finde sig et ståsted ud fra egne forudsætninger og evner?" (kommentar til ASHs blog i Berlingske).

Med knap 280.000 læsere om ugen vil vi tillade os at påstå, at kvinder både vil have mode, boligtips, lange og grundige interviews og problematiserende temaer. Vi har i hvert fald planer om at forsætte med at tilbyde det.

Læs også: Camillas klumme: Kvinder og kropskamp

Læs også: Renées klumme: Kvinder og kønshår

Læs mere om:

Læs også

Bliv medlem af femina+

Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver dig ubegrænset adgang til alt indhold.