Annonce
Mode
2. december 2025

H&M genopliver ikonisk samarbejde

Tro os, du vil have fingrene i denne kollektion.
Af: Rose Maria Behavý
H&M

H&M gør det igen - altså indgår et samarbejde med Stella McCartney. Den britiske designer er nemlig ligeså aktuel i 2025, som hun var for 20 år siden.

Foto: PR

I rundt regnet 20 år har H&M været bannerfører for geniale designsamarbejder, hvor highstreet-giganten har demokratiseret moden og indgået partnerskaber med high-end modehuse om limited edition kollektioner til priser, de fleste kan være med på.

Sagt på en anden måde: H&M har gjort det muligt for dem, der drømmer om dyrt design, at få fat i det til en brøkdel af prisen.

Af de legendariske samarbejder kan nævnes kollektioner i samarbejde med Karl Lagerfeld, Jimmy Choo, Viktor & Rolf, Versace … og naturligvis Stella McCartney, som for 20 år siden var blandt de første til at lave en kollektion for H&M. Det var dengang designsamarbejder var en ny ting, og dertil var onlinehandel ikke så effektivt, som det er i dag, og kollektionerne. som H&M lancerede, skabte decideret kø foran butikkerne.

Og nu gør H&M det igen - altså indgår et samarbejde med Stella McCartney. Den britiske designer er nemlig ligeså aktuel i 2025, som for 20 år siden.

Annonce

Stella McCartney er førende i modebranchen inden for cruelty-free mode, og var et af de allerførste high-end modehuse, der havde det som en essentiel del af brandets DNA ikke at arbejde med materialer fra dyr såsom læder. Dermed var McCartney også et af de første modehuse, der formåede at kreere designertasker i kunstlæder, som blev ligeså eftertragtede som tilsvarende i læder fra andre brands.

I løbet af de 20 år, der er gået, siden H&M sidst samarbejdede med Stella McCartney, har H&M også taget kvantespring inden for mere ansvarlig produktion - både med materialer og certificeringer. Derfor er et nyt samarbejde oplagt.

Annonce

- Jeg er glad for at genforenes med H&M 20 år efter vores første kollektion. (…) Dette andet samarbejde er en mulighed for at se hvor langt vi er kommet indenfor bæredygtighed, cruelty-free praksisser og design med omtanke - men også til at være ærlige om, at vi stadig har lang vej igen. Jeg er glad for at have H&M med på rejsen, for ægte forandring sker kun, når vi presser på fra begge sider, siger Stella McCartney i en pressemeddelelse udsendt af H&M.

Stella McCartney H&M-samarbejdet udspringer af en fælles ambition fra begge parter om at inspirere til en mere bæredygtig fremtid for modeindustrien.

Kollektionen lanceres online og i udvalgte butikker i foråret 2026.

Annonce

Læs mere om:

Annonce

Læs også

Bliv medlem af femina+

Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver dig ubegrænset adgang til alt indhold.