Annonce
Samfund
31. oktober 2025

"Klassiske jobansøgninger" har et problem, mener Sebastian. Her er løsningen

Kan man presse sin personlighed, kompetencer og værdier ned på en A-4 side? Nej, mener Sebastian Jeppesen. Han har selv været jobsøgende i et år og har fundet en løsning.
Af: Nina Pratt
Sebastian Jeppesen vil gerne lægge det klassiske CV og ansøgning i graven.

Sebastian Jeppesen vil gerne lægge det klassiske CV og ansøgning i graven.

Foto: Privat

Da 34-årige Sebastian Jeppesen var jobsøgende blev han gang på gang mødt af en frusterende tendens. I stedet for at blive mødt af mennesker oplevede han, at det oftest var maskiner, han interagerede med.

– Når man som jobsøgende lægger energi, hjerteblod og tankevirksomhed i sine ansøgninger, men bliver mødt at ”AI chat-bots”, der i virkeligheden bare er automatiseringer, autogenrerede svar og samtidig bliver ghostet og får afslag på sin ansøgning tre måneder efter man havde søgt jobbet, så føles det som at løbe panden mod muren, fortæller han.

I dag er han ikke længere jobsøgende, men arbejder som Head of People & Culture ved Medley Capital.

Alligevel er han på en mission for at afskaffe den klassiske jobansøgning og CV helt. Han kalder det for et decideret “korstog”, og det er noget, han ofte holder foredrag om.

– Jeg er på et korstog, fordi tiden er løbet fra dem begge. Det jobmarked, vi har i dag, passer ikke på de ansøgningsprocesser, vi bruger. CV’et har ét formål: At udstille kandidatens tidligere erfaring. Vi har bare det problem, at der er tæt på ingen kollation mellem erfaring og jobsucces. Faktisk er den forsvindende lille – 0,06 procent ifølge en undersøgelse foretaget af Personnel Psychology, fortæller han om sit syn på CV’et.

Annonce

Problemet med den klassiske jobansøgning er ifølge Sebastian Jeppesen, at den tilgodeser de kandidater, der har ordet i deres magt.

– Men er de, de bedste til jobbet? Ikke nødvendigvis. Kan man presse sin personlighed, kompetencer og værdier ned på en A-4 side? Nej. Udover det bliver vi som arbejdsgivere eksponeret for ubevidste bias på en klassiske ansøgning, da du vil blive mødt af navn, køn, etnicitet og anden demografisk data, fortæller han.

Han arbejder i dag med at indføre “blind rekruttering”, hvor arbejdsgiveren ikke præsenteres for andet end den jobsøgendes kompetencer.

Annonce

– Det er op til virksomhederne at udfordre de eksisterende processer og ryste posen, siger han om jobsøgningen, som vi kender i dag – og som han mener skal lægges i graven.

Slå en globus og kom til samtale

I september skrev TV 2 om, at flere og flere virksomheder gør brug af kunstig intelligens, når de skal hyre nye medarbejdere. Ifølge Morten Ballisager, der er direktør i Konsulenthuset Balligsager, går der ikke lang tid, før “det er helt almindeligt, at kandidater bliver udvalgt med AI og møder en chatbot til første jobsamtale”.

Annonce

Ballisager udkom for nylig med en undersøgelse af, hvordan danske virksomheder rekrutterer medarbejdere. Analysen, der bygger på svar fra 1.153 danske virksomheder, viser blandt andet, at AI-brugen hos virksomheder er steget markant de seneste par år, og at hver tredje virksomhed svarer, at de bruger AI i rekruttering.

Den viser dog også, at det kun er tre procent, der screener mulige kandidater med brugen af AI. En femtedel svarer dog, at de bruger “ChatGPT, Copilot eller tilsvarende” i deres rekrutteringsproces.

Annonce

Alligevel fortæller ansøgere om en jobsøgningsproces, der virker uigennemtrængelig og utransparent.

30 afslag på to måneder

Én af dem er 30-årige Ditte Madsen. Hun har været jobsøgende i to måneders tid, og selv om jobsøgning sjældent er en dans på roser, er hun ved at få pip.

– Jeg har lige “fejret” mit 30. standardafslag på lige godt seks uger, hvor det ene afslag til forveksling ligner det andet, og så begynder det jo klart at føles lidt ensformigt, fortæller hun.

Hun er ellers typen, der gør sig umage for at lave unikke ansøgninger og “skræddersyer” både ansøgning og CV til de stillinger, hun søger. Hun er uddannet cand.mag i litteraturvidenskab, men har også en handelsuddannelse. Hun søger både akademiske stillinger og stillinger inden for B2B-handel.

Annonce

Det er dog, som om at virksomhederne ikke er synderligt interesseret i en kreativ, ‘hjemmelavet’ ansøgning.

https://imgix.femina.dk/2025-10-31/dittemadsen-768x1024.jpg

Ditte Madsen søger job og føler ikke, hun kan trænge igennem.

Foto: Privat

– Både jeg og min A-kassedame er fuldstændig bundforvirrede over, at jeg ikke har fundet job endnu — udover at jeg simpelthen ikke skriver eller er algoritmisk acceptabel nok. En skæv profil, der skriver skæve, spøjse, det-har-jeg-ikke-set-før-ansøgninger. Men de ansøgninger kræver et menneske til at læse dem, og det er der måske ikke, siger hun.

Ditte Madsen erkender, at hun muligvis ikke er blevet kaldt til samtale, fordi hun ikke var den bedste kandidat i det givne tilfælde. Men hun oplever også, at graden af digitalisering føles decideret umenneskelig til tider.

Annonce

– Jeg har haft to åbenlyst “algoritmiske” cases, hvor den traditionelle ansøgning simpelthen blev frabedt, og man i stedet brugte 20 minutter på et spørgeskema eller multiple choice. Den ene lovede individuel feedback, men indholdet i mailen var et standardafslag. De havde så også over 300 ansøgere. Den anden var et spørgeskema fra en SMV i Odense, hvor jeg indtil videre er blevet ghostet, fortæller hun.

Eksperter: Der mangler tydelighed

Ifølge HR-direktør ved Visma Dataløn Julie Lindberg Hollegaard er det ikke så sært, at ansøgere kan blive modløse af den høje grad af automatisering, når de søger job.

Annonce

– Mange virksomheder er ikke tydelige og åbne om, hvordan rekruttering foregår hos dem, og hvad man som kandidat kan forvente af processen. De skriver desuden jobopslag med alenlange og uspecifikke krav. Så hvordan skal kandidaterne vide, hvad der konkret gør udslaget for virksomheden? Ofte afsluttes det hele med et generisk og koldt standardafslag, siger hun.

– Det er i min optik kun naturligt, at kandidaterne oplever, at det er et spil ludo, hvor det er AI, der afgør, om du slår en globus og kommer til samtale.

Annonce

Tine Stallkneckt Ottesen, der er konsulent inden for employer branding med 10 års erfaring inden for rekruttering, mener, at den ofte upersonlige proces skyldes en nedprioritering af udvikling inden for HR-området hos de fleste virksomheder.

– Hvorfor bruger vi så utrolig lidt tid på det absolut vigtigste rekrutteringskommunikation? Hvorfor er det af så lav kvalitet? Hvorfor skal kandidaterne gætte så meget? Det er ikke robotter, der laver alt det her lavkvalitets rekrutteringsmateriale. Det er ægte mennesker, der opfører sig som maskiner, siger hun.

Lyt til podcasten ‘EJ EJ EJ!’ om 'Bachelor' hver torsdag aften der, hvor du normalt finder dine podcasts - eller herunder.


Annonce

Læs mere om:

Annonce

Læs også

Bliv medlem af femina+

Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver dig ubegrænset adgang til alt indhold.