Forsikringsselskaberne tjener milliarder på “loyale” kunder - nu gør en lille udfordrer oprør

Foto: Gavmild
Forsikringer er hos langt de fleste en fast udgift, og selvom de (heldigvis) sjældent kommer i brug, sætter de færreste spørgsmålstegn ved prisen. Men ifølge en rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan det koste mange penge at være en såkaldt “loyal” kunde. I rapporten fremgår det, at danskerne tilsammen hvert år betaler milliarder for meget for deres forsikringer, fordi de store selskaber hæver forsikringspriserne langt over det niveau, der matcher inflationen.
Det vil den lille forsikringsudfordrer, Gavmild, gøre op med.
Rapporten fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser tydeligt, at de store spillere i forsikringsbranchen udnytter forbrugernes tryghed, loyalitet og, ja, dovenskab. Flere danskere bliver nemlig godtroende i det samme forsikringsselskab år efter år - og som følge deraf ender de ofte med at betale langt mere for husstandens forsikringer end nødvendigt.
“Vi ser hvert år, at de store danske forsikringsselskaber hæver deres priser ubegrundet, også selvom omkostningerne ikke stiger. Det er ikke acceptabelt, at almindelige danskere skal betale mere, bare fordi de er trofaste kunder,” siger Morten Eschen, CEO i Gavmild.
Den lille danske forsikringsformidler, Gavmild, blev stiftet ud fra én klar mission: at give danskerne de samme dækninger og den samme forsikringsmæssige tryghed, som hos deres store konkurrenter, men til en pris, der faktisk er fair. Derfor er der hos Gavmild ingen bindinger og ingen skjulte gebyrer - og i gennemsnit sparer kunder, der skifter forsikring til Gavmild 3.200 kr. om året.
“Vi vil ikke være Danmarks største forsikringsformidler. Vi vil være det mest rimelige. Vores vigtigste opgave er at gøre op med et marked, hvor priserne er pustet unødigt op, og give danskerne samme dækning og samme tryghed, men til en pris, der er til at betale,” siger Morten Eschen.
Hvor meget kan du spare?
Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport er der mange penge at hente hjem i budgettet, hvis man skifter forsikring. Den viser blandt andet, at kunder med 10 års anciennitet i gennemsnit betaler 7-8 % mere end nye kunder for samme forsikring, mens hus- og indboforsikringer i Danmark er steget mere end 45 % end EU-gennemsnittet siden midten af 1990’erne hos de store danske forsikringsselskaber.
Taget ned på privat niveau viser tal fra Gavmild, at danske familier kan spare flere tusind kroner om året ved at tjekke - eller skifte - deres forsikringer.
Et par tusinde ekstra om året kan betyde mere ferie, flere oplevelser eller lidt ekstra på madbudgettet hver måned. Det kan med andre ord være der, forskellen ligger i et stramt og mere frit budget.
Hos Gavmild starter det hele med en simpel sparetest. Testen, som foregår online, tager kun et par minutter at komme igennem, og viser, hvor meget du kan spare hvert år uden at gå på kompromis med dine dækninger.
Gavmild har 4,7 ud af 5 stjerner på Trustpilot, og de fleste kunder oplever, at det at skifte forsikring er langt lettere og meget mere trygt, end de havde frygtet.
Vil du vide, om du betaler for meget for dine forsikringer? Tag sparetesten og find ud af, hvor meget du kan spare.
