Mode
18. juni 2025

Elsker du at gå med sneakers? Så kan din pengepung snart komme til at lide

De nye toldtariffer skaber problemer for skogiganter som Nike og Adidas.
Af: Ingeborg Heldal
Adidas sneaks
Streestyle med de populære Samba-sneakers fra adidas.

Foto: Wayne Tippetts/Shutterstock/Ritzau Scanpix

Nike varsler, at sko der koster over 1.500 kroner, vil stige med mindst 100 kroner pr. par – en stigning på 7 procent. Og Adidas og Puma forventes at følge trop. Det skriver The Cut.

Nike bekræfter, at flere af deres sko vil få en prisstigning fra 1. juni, og ikke overraskende er det de dyreste sko, der stiger mest.

Nike hævder, at dette er en del af deres planlagte prisstrategi, selv om tidspunktet falder sammen med de nye høje importtariffer fra USA mod Kina (145 procent) og Vietnam (op til 46 procent).

– Det passer nok dårligt for de fleste, for de fleste har ikke ligefrem fået bedre råd på det seneste, siger Ida Elise Eide Einarsdottir, der er moderedaktør på det norske medie KK.

– En generel prisstigning på tøj og sko er ikke noget nyt. Men Trumps tariffer gør det bestemt ikke bedre. Modebranchen kæmper i et stadig mere presset marked med benhård konkurrence og små marginer.

Også Financial Times mener, at de skrappe toldsatser vil føre til, at forbrugerne må betale mere i butikkerne, da der er minimal chance for, at skogiganterne flytter produktionen hjem. Adidas advarer desuden om, at de "er nødt til at hæve priserne", da de fleste sko fremstilles i Asien.

Eksperter hos Solereview har endnu mere dystre forudsigelser. De vurderer, at en sko, der koster 100 dollars, kan kræve hele 56 dollars ekstra for at opretholde marginerne med de nye toldsatser.

– Interessant her er også mærkernes ønske om at differentiere sig, altså at blive mere "premium", fortæller Einarsdottir.

– Det er ikke nogen ny "opskrift" at hæve priserne – det har luksusmærkerne gjort længe. Men balancen er hårfin, for de må heller ikke prissætte sig selv ud af markedet. Fast fashion-aktørerne presser fortsat på, og jeg tror ikke, det er sidste gang, vi kommer til at se markante prisstigninger på visse produkter, uddyber hun.

Denne artikel blev først bragt hos kk.no, som også er en del af Aller Media. Dette er en redigeret og oversat version.

Lyt til 'Bachelorette'-podcasten ‘EJ EJ EJ!’ hver fredag der, hvor du normalt finder dine podcasts - eller herunder.

Læs mere om:

Læs også

Bliv medlem af femina+

Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver dig ubegrænset adgang til alt indhold.