
Den ikoniske kjole har en kontroversiel fortid: Nu er den spottet på den røde løber

Foto: Imago Stock&people/Imago/Ritzau Scanpix
Jenna Ortega bar en af de mest genkendelige kjoler fra kultserien, som rullede over tv-skærmene i 90’erne og 00’erne: Christian Diors “avis-kjole”, designet af John Galliano for det franske luksusmodehus i år 2000.
Kjolen blev udødeliggjort af Sarah Jessica Parker i rollen som fashionistaen Carrie Bradshaw – først i afsnittet 'What Goes Around Comes Around' fra sæson 3, og senere i filmfortsættelsen fra 2010.
I scenen, hvor Carrie møder Mr. Bigs kone for at undskylde for affæren, blev kjolen et symbol på både sårbarhed og selvtillid – og har siden været et af seriens ubestridt mest ikoniske outfits.
25 år senere er den stadig lige aktuel.
Ikke mindst med den nyeste sæson af 'And Just Like That...' på skærmen, så at sige.
Men kjolen har en temmelig broget fortid.
Gallianos kollektion, som blev præsenteret i storslåede omgivelser på slottet Versailles, var nemlig inspireret af hjemløse mennesker langs Seinen i Paris og såkaldte “tramp balls” fra 1920’erne og 30’erne, hvor overklassen klædte sig ud som fattige.
Kollektionen, som inkluderede den efterhånden så berygtede “avis-kjole” (printet stammer fra sider i avisen International Herald Tribune), blev kritiseret for at romantisere fattigdom og gøre nød til mode. Estetikken blev kaldt “hobo chic” og førte til protester fra franske hjemløseorganisationer, som anklagede luksusmodehuset for kynisme.

Kontroversen omkring Galliano blev yderligere forstærket i 2011, da han blev filmet mens han udtalte sig antisemistisk i Paris. Skandalen var et faktum, og den britiske designer blev fyret fra Dior og senere dømt for racisme ved en fransk domstol. Galliano har siden udtrykt anger og forsøgt at gøre bod, blandt andet gennem møder med jødiske ledere og studier af Holocaust.
Før jul sidste år kom nyheden om, at Galliano forlader Maison Margiela efter ti år som kreativ leder. Der gik længe rygter om, at han skulle vende tilbage som chefdesigner hos Dior, men for nylig blev det bekræftet, at Jonathan Anderson overtager rollen som kreativ leder dér.
På trods af – eller måske netop på grund af – sin kontroversielle debut på catwalken blev avis-kjolen sat i produktion, og regnes i dag for at være ikonisk. Når den nu med jævne mellemrum dukker op på andenhåndsmarkedet eller ved auktioner, sælges den ofte til mange gange sin værdiansættelse, skriver CNN.
Avisprintet har desuden inspireret flere designere og modeskabere. Også fast fashion-mærker som Zara og Shein har lavet deres egne versioner af printet, nu hvor den såkaldte y2k-mode er blevet trendy igen.
Denne artikel blev først bragt hos kk.no, som også er en del af Aller Media. Dette er en redigeret og oversat version.
Lyt til 'Bachelorette'-podcasten ‘EJ EJ EJ!’ hver fredag der, hvor du normalt finder dine podcasts - eller herunder.
Læs mere om:
Udvalgt indhold

Sådan fik Astrid bedre søvn: "Havde jeg kendt til effekten, ville jeg være begyndt tidligere"

Som ung var Mille Lehfeldt ikke bevidst om, hvad det betød at gå i sine forældres fodspor. Men det ændrede en kommentar på
