Tips & guides

Nu er 80'er-favoritten tilbage

"Det fede ved Ball-trøjen var, at man ikke behøvede noget andet fancy i garderoben." Den ikoniske Ball-trøje er tilbage. Vores sundhedsredaktør kigger tilbage på sweatshirten, som alle ville have i 80'erne.

Ball gør comeback!

For nylig har flere kendte kvinder lagt billeder eller videoer af dem selv på deres Instagram, iført en af 80’ernes mest populære trøjer.

Populære i Skandinavien

I 1974 blev Ball The Jeans grundlagt af Aldo Ciavatta i Italien. Det tog ikke lang tid, før mærket tog fart og blev voldsomt populær i resten af Europa.

På mærkets hjemmeside ligger hele historien sammen med billeder af deres fantastiske rejse.

Her får vi også at vide, at Ball faktisk blev så populært i de nordiske lande, at de gennem 80’erne solgte 500.000 trøjer bare i Skandinavien.

LÆS OGSÅ: 5 boligtrends fra 80'erne, der kommer til at hitte igen

Logoer var til ungdomen

Selvom undertegnede desværre var for ung til at opleve Balls storhedstid, så har min mor fortalt historien om, hvor populære disse trøjer var i 80’erne.

En, der også husker denne tid specielt godt, er feminas sundhedsredaktør, og chefredaktør for Psykologi, Christina Bølling.

- Vi gik til fest og i byen i de samme Ball-trøjer, ligesom at gå til fodboldkamp og heppe på det samme hold. Man var ikke ked af at have det samme tøj på som alle de andre. Man var ked af det, hvis man ikke havde det, fordi den enten var udsolgt, eller fordi ens forældre ikke havde råd eller ikke forstod, hvad man skulle med sådan en stor uformelig sweatshirt til så mange penge.

- Logoer og brands var nyt til unge. De klassiske mærker som Burberry, Prada og den slags var kedeligt og kun til voksne. Det fede ved Ball og Ufo var, at min mor ikke kunne drømme om gå i det samme som mig. Man havde sit tøj for sig selv, sådan er det ikke altid i dag, siger hun.

Få 8 numre af femina fra kun 229 kr - ingen binding! Få vores tilbud her

Ball-babes

For nylig delte forretningskvinde, tv-vært og skuespillerinde Christiane Schaumburg-Müller en video på hendes Instagram med sine 360.000 følgere. I videoen ser vi ChriChri-ejeren kaste sig ud i en shuffle, iført en Ball-trøje.

I kommentarfeltet er folk ikke blot imponerede over hendes veludførte shuffle. Mange kommenterer også trøjen, enten med et ”shit, hvor er den fed” eller et ”det minder mig om 80’erne!”

En anden kendis, der har fået fat i en Ball-trøje, er modeprofilen Pernille Teisbæk. Hun delte på sin Instagram med 800.000 følgere et billede af sig selv iført trendy cykelshorts, sneakers, høje sokker, solbriller og en Ball-trøje.

Også her bærer kommentarfeltet præg af, at trøjen er populær. Billedet har fået mange likes, og mange kommenterer, at de ”elsker trøjen!”.

Stylingtips fra 80'erne

Der er mange måder, man kan style sin collegetrøje på, men Christina Bølling husker godt, hvordan det skulle se ud i 80’erne.

- Jeg havde den i koboltblå. Desværre havde jeg også håret og makeuppen, der hørte til tiden, og en kæreste i en trøje magen til i hvid. Vi lignede hinanden - kvinder og mænd - og vi gik i hinandens tøj. Det, der var så fedt ved Ball-trøjen, hvis man havde sådan én i 1985, var, at så behøvede man ikke andet fancy i garderoben. Dengang havde man en uniform – gulerodsbukser og Ball-sweatshirt - et eller to ikoniske stykker tøj. I dag har man en personlig stil, siger hun.

En Ball-trøje i en 2020-version ligger på cirka en tusindkrone i deres netbutik, og Christina Bølling kunne godt overveje at anskaffe sig den igen.

- Er jeg glad for, at den er kommet tilbage? Der er mange ting, jeg godt kunne lide ved 80’erne. Det med, at logoer og brands skulle vises frem, midt på maven, fik jeg levet ud dengang. Hvis jeg skal gå rundt som reklamesøjle, så bliver det for noget andet. Men hvis en af mine børn begærer den vildt, så får de den. Hvis jeg køber den til mig selv, så ville jeg bruge den til sport eller yoga, siger hun.

Ball gør comeback på det helt rigtige tidspunkt. Streetwear, som ofte forbindes med en mere afslappet stil, gerne i form af trøjer med logoer, er hottere end nogensinde før.