Fertilitet
Fertilitet

Styrk din fertilitet - 10 gode råd

Har du svært ved at blive gravid? Lægen og sundhedseksperten Jerk W. Langer giver her 10 gode råd til, hvordan du øger din fertilitet.

Nedsat frugtbarhed er blevet et stort problem for mange par. Omkring hvert 10. barn kommer i dag til verden efter kunstig befrugtning.

I tvivl om, hvornår du har ægløsning? Så prøv vores ægløsningsberegner her

Lyt til fødselsberetninger på mamas podcast helt gratis! Hvad enten du er gravid eller har født, så er rigtige kvinders fødselsberetninger fantastiske fortællinger at lytte til. Lyt med her

Fertilitet: Det kan vi selv prøve

Meget har at gøre med, at vi - af den ene eller anden grund - vælger at få børn senere. Jo ældre kvinden er, desto sværere er det nemlig at blive gravid. Men også selve livsstilen betyder meget for fertiliteten hos begge køn.

Læs meget mere om fertilitet her

Her kan du få 10 gode råd til at øge chancen for at blive gravid

 

1. Alder er den vigtigste faktor for en kvindes frugtbarhed. Allerede fra 25-årsalderen reduceres frugtbarheden så småt, og efter 35-årsalderen går det reelt ned ad bakke. I dag venter mange kvinder med at få børn, hvilket der kan være mange gode grunde til. Men prisen er lavere graviditetschance.
 
2. Grøntsager og frugt styrker sædkvaliteten. Mænd, der spiser meget kød og fuldfede mejeriprodukter, har dårligere sædkvalitet end mænd, som får flere grøntsager, frugt og fedtfattige mejeriprodukter. Formentlig spiller plantekostens antioxidanter en rolle.
 
3. Vejer du for meget som kvinde, kan det svække frugtbarheden. Især når fedtet er placeret inde i maven omkring organerne, så taljemålet øges. Derimod er brede hofter ofte et godt tegn for frugtbarheden, idet dette fedt er med til at normalisere hormonbalancen. Svær overvægt er dog altid en ulempe. Overvægtige mænd har samtidig dårligere sædkvalitet.
 
4. Dyrk sex med 2-3 dages mellemrum af hensyn til sædkvaliteten. Hos manden øger afholdenhed antallet af sædceller, men samtidig kan sædkvaliteten nedsættes, så det gælder om at finde den rigtige balance. Har manden nedsat sædkvalitet, er det et forsøg værd at være oftere sammen sexuelt.
 
5. Rygning er en stor trussel mod frugtbarheden, som bl.a. forstyrrer kvindens hormonfunktioner. Straks du kvitter tobakken, stiger frugtbarheden igen.
 
LÆS OGSÅ: 4 tegn på, du har ægløsning
 
6. Hold dig for en sikkerheds skyld fra alkohol. Selv et mindre forbrug synes at reducere frugtbarheden hos både kvinder og mænd. Især for kvinder sidst i 30'erne, når frugtbarheden i forvejen falder. Også mandens alkoholforbrug spiller ind, da et forbrug over 15 genstande om ugen sænker hans frugtbarhed med 20 procent.
 
7. Kemikalier i ikke-økologiske fødevarer, kosmetik, hudpleje, uvasket nyt tøj og mange andre af de tusindvis af giftstoffer, som vi udsættes for, nedsætter formentlig frugtbarheden hos både kvinder og mænd. Det er svært at bevise, men fornuften taler for at undgå flest mulige fremmedstoffer. Det samme gælder luftforurening.
 
8. Hård træning kan øge faren for spontan abort. Har du været ramt heraf, skal du selvfølgelig lade være med at træne voldsomt hårdt. På den anden side gælder det absolut om at holde sig i gang ved cykling, løb, fitness osv., da en veltrænet krop fungerer bedre hormonalt set. Sædtallet er også betydeligt højere hos mænd, der træner mindst 15 timer om ugen.
 
9. Sluk tv'et, for sædtallet falder hos unge mænd, der ser over 20 timers tv om ugen.
 
10. Under fem daglige kopper kaffe betyder ikke noget, så der er ingen grund til at være fanatisk. Men drikker du mere, er det værd at skære ned for at se, om det kan fremme frugtbarheden. Faren for spontan abort kan nemlig stige ved et højt forbrug.
 
Kilde: Jerk W. Langer - Kost & Graviditet 
 
De 10 råd stammer fra lægen og sundhedseksperten Jerk W. Langers bog 'Kost & Graviditet'.

Vil du læse mere? Bogen kan købes HER >>

Artiklen indeholder affiliate-links.