Familieliv

Ekspert: Derfor behøver du ikke rose dit barn for at hjælpe til derhjemme

Ifølge eksperterne har børn brug for praktiske opgaver for at blive selvstændige og udvikle en positiv selvfølelse.

 - Som forælder er dit mål at sørge for, at dit barn trives og klarer sig, men det er også et mål, at du skal blive overflødig på et tidspunkt, siger pædagog og samtaleterapeut Anne Nielsen.

Hun er blandt andet forfatter til bogen ”Hverdagslykke – hvordan man undgå syv fejl i moderne børneopdragelse og -uddannelse”, og holder mange foredrag i skoler og børnehaver.

 

Anne Nielsen forklarer, at mange forældre virkelig får noget at tænke over, når hun fremfører sin påstand.

Ikke nødvendigvis fordi de er uenige med hende, men fordi mange ikke har tænkt over, at forældre først og fremmest skal sørge for, at børn lærer alt det, de har behov for, for at kunne klare sig selv i verden.

Sammenhæng mellem praktiske opgaver og selvfølelse

Det genspejler sig ifølge Anne Nielsen i den måde, mange forældre opdrager deres børn på. Hun mener, fokus de sidste år har flyttet sig for meget fra praktisk overlevelse til børns følelsesmæssige behov – med det resultat, at vi har en generation af forældre, som til enhver tid står på pinde for deres børn.

- Forældre i dag er optaget af, at man skal se og høre børn og støtte dem i deres udvikling, og der er rigtig mange gode ting knyttet til det. Men mange forældre forstår ikke, at der er en sammenhæng mellem at udføre praktiske opgaver og den selvtillid og positive selvfølelse, som vi ønsker, vores børn skal have.

- Du kan ikke gøre alt for dine børn, de bliver nødt til selv at gøre det. Mestring er en af grundpillerne i selvstændighed, og man skal blandt andet kunne mestre hverdagsgøremål, som hvordan man får en husholdning til at fungere, siger hun.

Hun mener, at mange forældre i dag roser deres børn for meget for opgaver, som egentlig burde være en selvfølge.

- Man behøver for eksempel ikke rose sit barn for at sætte maden ind i køleskabet igen, når de har taget af den. Det er en simpel opgave, som man bør kunne forvente, at et barn gør, efter du har forklaret, hvorfor det er nødvendigt.

- Men det er ikke en fejl at rose et barn, når de gør en ekstra indsats, eller hvis du ønsker at anerkende, at de opfører sig godt, siger hun.

LÆS OGSÅ: Psykologen: Dette er dit største job som forælder

Lærer barnet at blive hjælpeløst

Anne Nielsen har en stor erfaring fra forskellige børnehaver og skoler, og hun har set flere eksempler på, hvad konsekvensen kan blive, hvis ikke forældre opdrager deres børn til at blive selvstændige individer.

Hun fortæller om en episode, hvor en 18-årig havde fået job som vikar i en børnehave. Det viste sig, at pigen var rigtig god til at have med børnene at gøre, men derudover var hun totalt hjælpeløs. De andre ansatte blev irriterede på hende, fordi hun ikke vidste, hvordan hun skulle udføre selv de enkleste opgaver som at dække bord.

- Da jeg spurgte hende, om hun var klar over, hvad de andre syntes, begyndte hun at græde. Hun fortalte, at hun havde en mor, der insisterede på at gøre alt derhjemme. Og derfor havde pigen slet ikke haft mulighed for at lære disse ting.

- Jeg fik virkelig medfølelse med hende, og det kommende halve år hjalp jeg hende ved helt konkret at fortælle hende, hvad hun skulle gøre. Resultatet var, at hun blomstrede op.

- Jeg tror, at tillært hjælpeløshed er en medvirkende årsag til de eskalerende psykiske problemer blandt tidens unge. Du får en dårlig selvfølelse, når du som 20-årig opdager, hvor meget du ikke kan, men som du burde have lært, siger hun.

LÆS OGSÅ: Aftensmad: "Det giver børn en eventyrlig stolthed at servere noget, de har lavet, uden hjælp"

Selvstændighed hænger sammen med en god selvfølelse

- Børn er forskellige og har behov for forskellige udfordringer, men alle har behov for at få udviklet og styrket selvfølelsen. Det er på flere måder grundlaget for et selvstændigt liv, noget som jo er målet for al opdragelse, siger Tone Strømøy, der er universitetslektor ved OsloMet og forfatter til bogen ”Opdragelse mellem frihed og grænser”.

- Hun er enig i, at det at få selvstændige børn i stor grad handler om at opdrage dem til at udvikle en god selvfølelse. Hvis børn føler tryghed i at være sig selv, mener hun, det er også et lettere at blive tryg med andre og udvikle gode relationer og venskaber.

- Mange forældre i dag er nok for ivrige med at ”feje banen” for deres børn. Det er gjort i bedste mening, men de gør børnene en bjørnetjeneste. Børn behøver udfordringer og ikke mindst oplevelsen af at mestre dem, det styrker og udvikler selvfølelsen.

- Der kan være flere grunde til, at forældre gør sådan; dårlig samvittighed, dårlig selvfølelse, at de er bekymrede, eller de tror, man er en god forælder, når man styrer det meste. Det er vigtigt, at forældre tænker over disse ting og diskuterer det sammen, siger Tone Strømøy.

 

Det kan du forvente af dit barn alt efter alderstrin:

Der er selvsagt individuelle forskelle, men her er et lille fingerpeg for, hvad man ifølge eksperterne børn kunne forvente af børn alt efter alder:

2-3-årsalderen: I denne alder vil barnet helst gøre alting selv, og det er derfor en oplagt anledning til at lade dem blive vant til at udføre opgaver i hjemmet. De kan for eksempel hjælpe med at tage opvasken (selvom det til tider kan være lidt udfordrende at være den voksne!), sætte sin tallerken i opvaskemaskinen og være med til at rydde sit legetøj op om aftenen inden sengetid. Men husk, at det vigtigste er, at barnet deltager, ikke at resultatet er perfekt.

6 år: Det kan være smart at lade barnet udføre opgaver, som det synes er sjove. En seksårig kan få lov til at bage pandekager og skære grøntsager ud – selvom kniven er skarp! De kan også hjælpe med at fylde og tømme opvaskemaskinen og rydde op på deres værelse.

10 år: I tiårsalderen kan børn begynde selv at tage ansvar for, at de laver deres lektier og selv huske, hvornår der er fodboldtræning (samt planlægge at eventuelle lektier er lavet inden træning). De bør også kunne lægge deres beskidte sportstøj til vask og lave aftensmad en gang om ugen.

12 år: Den tolvårige kan sagtens få ansvaret for at smøre sin egen madpakke, gerne aftenen før, så den ligger klar i køleskabet næste morgen. I denne alder er det også fint at barnet får et vækkeur og lærer at bruge det, altså at han/hun er i stand til selv at komme op om morgenen. De bør også kunne sortere vasketøj og gå en kort tur med hunden.

14 år: Det er en spændende alder, der ofte kan være udfordrende i en familie. Forældre bør kunne kræve af en 14-årig, at de overholder aftaler, samt at de forstår og accepterer familiens regler. Hvis man har et godt grundlag med gensidig tillid mellem barn og forældre, er meget af denne opgave allerede gjort.