Brød

Sundt majsbrød med salattern

12. september 2012
af Gitte Heidi Rasmussen
Foto: Bjørn Jakobsen
Opskrift: Majsbrødet er sundt, og har en vidunderlig smag - prøv det til suppe

Majsbrød med salattern (Tid: 15 min. + 45 min. Hævning + 20 min. Bagning)

Ingredienser (Til 1 brød, bagt i 18 x 25 cm form, mindst 10 skiver)25 g gær2 dl kærnemælk1 tsk salt2 æg100 g majsgryn eller minutpolenta2½ dl majs150 g salattern, fedtfattig variant200 g hvedemelLÆS MERE: Ønsker du flere opskrifter på godt, grønt brød der mætter? Så kan du finde mere inspiration, herFremgangsmåde 1. Rør gæren ud i kærnemælk. Tilsæt salt, sammenpisket æg, majsgryn og -kerner samt salattern.2. Lad det trække i 10 min. og rør hvedemelet i. Kom dejen i en lille form (ca. 18 x 25 cm) med bagepapir og lad det hæve i 45 min.3. Bag brødet i en 210 grader varm ovn i ca. 20 min., afkøl og nyd brødet friskbagt og gerne lunt.Energi pr. skive: 178 kcal.Fordelt på: protein 20%,kulhydrat 65%, fedt 15%LÆS MERE: Majsbrødet passer perfekt til supper. Mangler du inspiration til suppen, så prøv en græskarsuppe, herHvad synes du om denne opskrift?Giv et antal stjerner oppe i hjørnet, eller skriv din kommentar nederst.