Aftensmad

Mad til 2 dage - Laks

af Mette Mølbak 16. januar 2014
foto og opskrifter er fra bogen 'Mad til 2 dage'. Redigeret af redaktionen
Med opskrifter, lidt ekstra ingredienser og krydderier kan du nemt genbruge gårsdagens rester til et nyt nemt måltid. På den måde sparer du tid og penge og undgår unødvendig madspild. Mama.dk giver dig seks lækre opskrifter.

Dag 1: Stegt laks med bønne-blomkålssalat Det skal du bruge 800- 1.000 g laks, skåret ud i portionsstykker 1 tsk. havsalt og friskkværnet peber 1 spsk. olivenolie Bønne-blomkålssalat 300 g grønne bønner, (friske eller fra frost) 1 lille blomkålshoved 2-3 spsk. grøn pesto af god kvalitet, f.eks. Løgismose (Netto) eller Il Fornaio 1 lille håndfuld saltede mandler Tilbehør Kartofler eller brød Sådan gør du  

Tip

Rester af fisk er også godt til frokost. Rør op med cremefraiche eller mayonnaise, og smag til med citron, kapers og hakkede krydderurter, for eksempel purløg.

Krydr laksefileterne med salt og peber, og steg dem på en varm tør pande med skindsiden nedad i 2-3 minutter. Kom lidt olivenolie på panden, vend fisken, og steg den færdig på den anden side. Nip bønnerne, og kog dem i vand i cirka 5 minutter, så de stadig har bid. Hæld koldt vand over dem, og skær dem i mindre stykker. Bruger du bønner fra frost, så kog dem kun cirka 2 minutter. Damp blomkåls-hovedet i få minutter, så det stadig har bid. Bræk det i buketter, og vend det sammen med bønner og pesto. Hak mandlerne, og drys dem over. Gem 1/3 laks til dagen efter. Server den stegte laks med bønnesalat og kartofler eller brød. Klik ind i galleriet nedenfor og se de lækre retter - find også opskrifter med nakkekam og kylling til to dage Dag 2: Æggekage med spinat og laks Det skal du bruge  

Tip: Få et basislager

Når du skal udnytte overskydende mad, er et godt basislager uundværligt. Et basislager er alt det, du har i køkkenskabet, køleskabet og fryseren, der kan holde sig i lang tid, men kan gøre underværker for din madlavning. Men det er også faste ting på indkøbslisten. Du kan komme langt med løg, tomater, citroner og krydderurter.

6 æg 1½ dl mælk, gerne sødmælk 1 tsk. salt og et par vrid friskværnet peber 200 g frisk spinat 1 spsk. olivenolie ½ bakke cherrytomater Laks fra dagen før Tilbehør Tomatsalat eller grøn salat Sådan gør du Pisk æggene sammen med mælk, salt og peber. Skyl spinaten, og dup den tør. Varm olivenolien på en pande, og sauter spinaten, til den falder let sammen. Skær tomaterne i kvarter. Kom dem på panden, steg et par minutter, og kom æggemassen over. Pluk laksen fra dagen før, og kom den i. Steg æggekagen ved lav varme, til den har sat sig i siderne. Det tager cirka 15 minutter. Server æggekagen med en tomatsalat eller en grøn salat. Flere opskrifter De lækre opskrifter stammer fra bogen 'Mad til 2 dage', hvori Mette Mølbak kommer med masser af gode idéer til, hvordan du kan planlægge mad til to dage med få ingredienser og ingen madspild - og helt uden at der går kedelig rest-mad i den. 250 kr. Politikens Forlag. Find alle Mamas madplaner her