Aftensmad

Fyldig quinoasalat med kål

af Gitte Heidi Rasmussen 22. november 2012
foto: Bjørn Jakobsen
Opskrift: Quinoa er det sidste skrig indenfor salater - det er sundt, det mætter og smager skønt

Fyldig quinoasalat med kål (Tid: 25 min.)

Ingredienser125 g quinoa, gerne blandet250 g rosenkål150 g grønkål1-2 grapefrugt1 spsk citronsaft1 tsk honning1 spsk olivenolieSalt, peber25 g ristede mandlerLÆS MERE: Prøv flere grove, mættende og velsmagende salater - SØNDAG har samlet de 3 bedste, se dem herFremgangsmåde1. Skyl quinoagrynene grundigt og kog dem møre i letsaltet vand i ca. 15 min.2. Pil de yderste grimme blade af rosenkålen. Skyl rosenkålen, skær stokken af og bræk de løse blade af. Snit resten fint.3. Snit grønkålen.4. Skær skrællen af grapefrugten tæt til kødet og skær fileterne fri af hinden.5. Vend quinoaen, rosenkål, grønkål og grapefrugt i en marinade af citronsaft, honning og olivenolie og smag til med salt og peber.Drys med mandler og servér.

Energi pr. person: 546 kcalFordelt på: protein 15%,kulhydrat 56%, fedt 29%

LÆS MERE: Quinoa er mættende, og kan hurtigt bruges som en genvej til at tabe sig. Vil du have flere genveje til at smide et par ekstra kilo - SØNDAG giver dig 17 genveje her