Selvudvikling
10. november 2014

Vil DU gøre en forskel for et anbragt barn?

Kunne du se dig selv som mentor for et anbragt barn? Hjælpe på vej gennem skolelivet og senere gennem uddannelse og give ham eller hende et fast og længerevarende netværk? Så er der brug for dig!
Af: af Malene Fich Weischer
https://imgix.femina.dk/media/websites/qmag-dot-dk/website/engangsbilleder-2014/november/laerforlivetprim.jpg

foto: Shutterstock

Langt de fleste børn i Danmark indgår i naturgivne, stabile og kontinuerlige relationer med deres forældre. Det privilegium nyder anbragte børn ikke. Anbragte børn oplever ofte brudte relationer med forældre, plejeforældre, voksne på anbringelsesinstitutioner, lærere osv. Ofte begrænser børnenes netværk af voksne sig til anbringelsessted, skole-, kommune- og behandlerregi.

Formålet med mentorordningen i Lær for Livet er at give børnene mulighed for at opbygge en kontinuerlig voksenrelation, der står helt uden for dette netværk. En voksen mentor med en videregående uddannelse har mulighed for at åbne op for børnenes forestillings- og oplevelsesverden og bidrage med input fra et nyt perspektiv.

Forskning viser, at sådanne kontinuerlige voksenrelationer kan have afgørende betydning for anbragte børns trivsel og succes i uddannelsessystemet. En værdifuld voksenrelation er positiv, styrkende og berigende for barnet, som gennem mentors interesse, engagement og støtte får mulighed for at udvikle sig fagligt. For at sikre kontinuiteten bør mentor have intentionen om at være mentor for et barn i minimum 3 år i Lær for Livet.

Om at være mentor i Lær for Livet

At være mentor i Lær for Livet er både spændende og udfordrende. Børnene i Lær for Livet er motiverede for at lære men lever under til tider svære betingelser og vilkår. Det er vigtigt at understrege, at Lær for Livet ikke er et behandlingstilbud.

Lær for Livet er et læringsprogram, og derfor skal mentor primært skabe værdi i forhold til læring og almen dannelse og skal således ikke bevæge sig over i en behandlerrolle. Styrken ved mentorordningen er netop, at mentor står uden for behandlersystemet.

Erfaringen viser, at det har positiv betydning for barnet at indgå i en relation med en voksen, der er uafhængig af det offentlige system, og som har valgt at støtte barnet af lyst og et godt hjerte. Derfor er rollen også ulønnet.

Som mentor støtter du dit mentorbarn ved at bruge dine personlige, faglige og sociale kompetencer. Dit fokus ligger på barnets kompetencer fremfor svagheder, og du støtter ham eller hende i at tage ansvar for egen læring, udvikling og fremtid.

Før du starter i rollen som mentor, inviteres du på Lær for Livets introduktionskursus hvor du vil blive trænet i at håndtere svære situationer, der kan være afgørende for mentorforløbet fremadrettet. Du vil som mentor løbende have adgang til professionel supervision.

Kunne dette mon være noget for dig eller nogen, du kender, så klik ind på LaerforLivet.dk og læs mere!

DOWNLOAD FOLDER OM AT VÆRE MENTOR HER

Læs mere om:

Læs også