https://imgix.femina.dk/media/article/1515_dove2.jpg
Selvudvikling

Undersøgelse blandt danske kvinder: Vi kan ikke lide vores kroppe

7. maj 2015
af redaktionen
foto: Dove
Faktisk er det mere end halvdelen af os, der har et negativt syn på vores krop, viser en ny undersøgelse fra Dove. Mange er os er ikke opdraget til at tale positivt om vores udseende, men det påvirker i høj grad vores selvværd og livskvalitet – og det skal der gøres noget ved.

Din krop er en vidunderlig størrelse, og lige meget hvordan den ser ud, fortjener den at blive set på med kærlige øjne som den trofaste følgesvend, den er. Men at vi er vores egen værste kritiker, er der nok desværre noget om blandt danske kvinder. En ny undersøgelse lavet af Voxmeter for Dove blandt 1029 danske kvinder mellem 15 og +60 år viser, at mere end 50 procent af os har et negativt syn på vores egen krop. Og det har store konsekvenser! Både for os selv, vores sexliv og vores sociale omgang med andre mennesker. For eksempel føler hele 60,3 procent, at deres negative selvopfattelse får dem til at føle sig mindre attraktive. 44 procent oplever, at deres selvværd bliver reduceret, mens 31,1 procent bliver i decideret dårlig humør. Derudover påvirker selvopfattelsen sexlivet for 22,8 procent af os og 17,3 procent føler sig hæmmet socialt i forhold til andre mennesker. 16,2 oplever, at deres livskvalitet forringes. Tallene taler for sig selv. Der trænger til at blive rusket godt og grundigt op i danske kvinders selvopfattelse.

Stop den negative selvværdsspiral

Dove’s undersøgelse peger på, at årsagen til vores dårlige selvopfattelse skal findes i vores samfund og kultur. Blandt andet oplever hele 66,9 procent, at det er mere acceptabelt at kritisere end at rose sit eget udseende. Næsten halvdelen fortæller, at de er bekymrede for, at andre mennesker vil synes, at de har for høje tanker om sig selv, hvis de taler positivt om deres egne kroppe, og 42,6 procent siger, at de ikke er opdraget til at tale positivt om deres udseende. Den såkaldte jantelov har virkelig sit vedholdende greb i alt for mange af os.

- Der er nogle sociale spilleregler i vores kultur, som forhindrer danske kvinder i at tale positivt om deres krop og udseende i al almindelighed. Det vil vi sætte til debat, fordi vi mener, at det er en menneskeret at turde se på og tale om sig selv med kærlighed og respekt. Den næste generation af kvinder skal vokse op med et positivt syn på sig selv, og vi skal sætte en stopper for den negative selvværdsspiral, siger Claus Mølholm, som er Marketing Manager for Dove Danmark.

#jeg er smuk

Derfor sætter Dove nu en selvværdskampagne i gang, der skal sætte fokus på vores negative syn på os selv – og inspirere os til at føle os smukke. Måske husker du Dove’s kampagne #makeupfrimandag fra sidste år, hvor de sociale medier bugnede med selfies af kvinder uden makeup, der skulle få os til at revurdere vores skønhedsidealer. 2015-kampagnen hedder #jegersmuk og skal igen slå et slag for øget selvværd blandt de danske kvinder – blandt andet ved at donere penge til Global Dignity’s velgørenhedsarbejde for unge piger selvværd – Girls Day. I år opfordrer Dove helt konkret danske kvinder til at poste personlige skriftlige statements, videoer eller billeder på www.jegersmuk.dk eller Instagram under #jegersmuk for at fortælle og vise, hvorfor de føler sig smukke. For hvert post donerer Dove et beløb til Global Dignity. Kampagnen kører på de sociale medier fra den 7. maj til den 31. maj 2015.

Event: På FEMINA har vi også slået et slag for kvinders selvværd – og vores accept af både os selv og hinanden – med kampagnen #100procentmig – fordi det handler om rummelighed. Læs mere om kampagnen her. Derfor er vi også her på redaktionen begejstrede for Dove’s nye initiativ. I sidste uge afholdt FEMINA i samarbejde med Dove uge en selvværdsevent, hvor sociolog Emilia Van Hauen, psykolog Anna Bjerre og komiker Sanne Søndergaard ledte an i en dialog om at sætte fokus på, hvorfor vi har svært ved at føle os smukke, som vi er. Der blev diskuteret, grint, grædt og gået catwalk i selvværdets tegn, og indtjeningen fra eventen gik ubeskåret til Global Dignity.

Film: Dove har også lavet en international film om at få kvinder til aktivt at vælge at føle sig smukke. Se den inspirerende film her – og tag selv stilling.

https://imgix.femina.dk/1518-dove.jpg

Læs også