Selvudvikling

Tal ordentligt!

af Nicola Voss 26. februar 2012
Foto: Colourbox, Call Me
Tonen er blevet hård og pæne ord erstattet med grimme. Ny kampagne fra teleselskabet Call me håber at kunne påvirke os til at tale pænere

Der er sket meget siden de gode gamle telefoner med drejetastatur og ledninger kom frem. Dengang tiltalte man folk med "De" og titler og høflighed var vanen, frem for undtagelsen.I dag bruger vi trådløse mobiler, fastnettelefonen er nærmest uddød, og tonen i sproget er blevet hård og barsk. Vi taler grimt, råber, skriger og nedgør hinanden. Derfor har teleselskabet Call me nu lanceret kampagnen "Tal Ordentligt," i håb om at sætte den skærpede tone på dagsordenen og forhåbentlig starte en bevægelse for at genfinde den gode tone.Hanne Lindblad, der er administrerende direktør hos Call me, forklarer her, hvorfor de har startet kampagnen.Hvorfor interesserer du dig for, hvordan folk taler? Jeg har arbejdet i kommunikationsbranchen de sidste 10 år og har igennem alle årene haft en stigende interesse for den rolle kommunikationsudviklingen har for samfundet. I takt med at jeg har fået større og større ledelsesansvar, er jeg begyndt at interessere mig rigtig meget for den interne kultur på arbejdspladsen og her spiller kommunikation en altafgørende rolle for den daglige arbejdsglæde, motivation og begejstring. I dag er jeg også mor til to børn på henholdsvis fem og seks år, og den sproglige udvikling bekymrer mig på deres vegne. Hvad er status for sproget og tonen i Danmark, når de bliver voksne?Gør du personligt noget for at ændre tonen? Ja, jeg er i dag meget bevidst om, hvordan jeg bruger mit sprog. Jeg har besluttet mig for at mine ord skal skabe i stedet for at ødelægge. Og det er ikke altid let. Jeg kan være stresset og irriteret ligesom alle andre, men det er fantastisk at opleve den positive reaktion, man får, når man for eksempel siger noget sødt eller blot tiltaler ekspedienten en sen eftermiddag i et supermarked, hvor køen er lang, og hun har problemer med kasseapparatet.Hvad er det grimmeste, du selv har sagt til en i enten trafikken eller supermarkedet? De hårde ord har sneget sig ind under huden på mig, ligesom de har gjort på rigtig mange andre. Så jeg har tidligere adskillige gange tændt af og råbt "Fucking idiot!" ud af vinduet i trafikken. Men arbejdet med 'Tal Ordentligt'-kampagnen har betydet, at jeg virkelig er blevet bevidst om min adfærd og har taget en beslutning om, at jeg ikke længere vil agere underskudsagtigt i stressede situationer. Det, at man evner at have så meget selvdisciplin, at man ikke agerer i afmagt, giver en rigtig god følelse indeni bagefter, da man ofte får smil tilbage i stedet for sure miner. Det kan faktisk sammenlignes med følelsen efter en god løbetur, som man egentlig ikke havde lyst til.Er der nogen der har sagt/ gjort noget grimt mod dig?Ja, jeg var tidligt i mit liv meget udsat for hårde ord, og det kan stadig give mig gåsehud, når jeg hører, hvordan selv små børn taler til hinanden. Og de lærer det jo af nogen… I de senere år har det primært været i trafikken, jeg også selv er blevet råbt ad.

Hvad er dit håb med kampagnen? På kort sigt håber jeg, vi er med til at skabe debat, refleksion og initiativ, for vi tror på, at det handler om at blive bevidste om vores adfærd. På lang sigt håber jeg, at vi kan være med til at starte en bevægelse hen imod at få genetableret den gode tone, således at der kommer en decideret holdningsændring i det danske samfund, siger Hanne Lindblad.

Under parolen "Tal ordentligt, det koster ikke noget" sætter teleselskabet Call me de næste uger spot på den hårde tone, der præger det offentlige rum. En helt ny undersøgelse foretaget for Call me af analysebureauet Wilke viser, at 77% af danskerne oplever, at tonen er blevet skærpet i Danmark. Læs mere om kampagnen på www.talordentligt.dkHvad har du sagt af pæne ting i dag? Fortæl os det på vores Facebookprofil herEr du en overspringer? Læs artiklen herLivsnyder og gentleman. Mød George ClooneyEr du blevet snydt af en kærlighedsbedrager? Læs artiklen her