https://imgix.femina.dk/media/websites/qmag-dot-dk/website/engangsbilleder-2014/brokqprim.jpg
Selvudvikling

Stop med at brokke dig over dit job!

14. juli 2014
af Anette Aggerbeck
Foto: Shutterstock
Det er så nemt at brokke sig. Og særligt over sit arbejde. Men hvis du virkelig mistrives i dit job, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at du skal se dig om efter et nyt. For faktisk kan du selv skabe et meningsfuldt arbejdsliv, dér hvor du er lige nu.

Vi tilbringer en stor del af vores liv på jobbet, og derfor kan vi hurtigt blive enige om, at det er temmelig vigtigt, at vi er glade for det. Men drømmen om det gode arbejdsliv harmonerer ikke altid med virkeligheden. Nogle af os arbejder for meget, og andre keder sig ligefrem. Hvis vi ikke brænder ud, så brænder vi slet ikke. Samtidig taler vi mere end nogensinde om at være tro mod os selv, dyrke nærværet, fællesskaberne og være autentiske.

Find årsagerne

Nanna Ødum Liebgen driver sammen med Sophie Simonsen virksomheden BuddyMovement, der har specialiseret sig i at hjælpe virksomheder med at guide til at identificere deres mål, så de får et gladere liv på jobbet. Om det er arbejdspres, manglende udfordringer eller slet og ret ikke nok udfordringer er forskelligt, men ifølge Nanna Ødum Liebgen er der nogle generelle, vægtige årsager til, at vi mistrives på jobbet.

"Når mange mennesker ikke er glade for at gå på arbejde, skyldes det især, at vi ofte fokuserer på det, der ikke fungerer, i stedet for det, der rent faktiskfungerer. Så vi psyker os selv ned ved at brokke os over jobbet, og vi mister dermed overblikket," forklarer hun og peger på, at mange mennesker bruger energi på at beklage sig over ting, de ikke kan gøre noget ved - som f.eks. hvis ny lovgivning gør, at man er nødt til at arbejde på en anden måde. Vi har heller ikke indflydelse på virksomhedsfusioner, eller at det er finanskrise, og at konkurrencen er hårdere.

Stress-faktorer og fokus

En anden vigtig årsag til mistrivsel er, når vi ikke oplever, at der er overensstemmelse mellem vores egne værdier og værdierne på arbejdspladsen. Det gør os ikke kun ulykkelige,men stresser os også. Det kan f.eks. være, at vi førhen kunne tage en hjemmearbejdsdag, vi havde brug for det, men at virksomheden på grund af finanskrisen har ændret sin politik og afskaffet hjemmearbejdsdage.

"Vi mennesker har det med at tænke i enten-eller-scenarier. Enten bliver jeg i mit job, og så sker der ingenting, eller også går jeg, og så sker der noget andet. Men der er rent faktisk en tredjemulighed, og det er at skabe mening og glæde dér, hvor du allerede
er. Det er vigtigt at have et meningsfuldt arbejdsliv, og det kan man i rigtig mange tilfælde få dér, hvor man allerede arbejder - især hvis man fokuserer på det, man kan ændre," siger Nanna Ødum Liebgen.

"Hvis du vil skabe et meningsfuldt arbejdsliv, kræver det tre ting:For det første at du sætter dig meningsfulde mål. For det andet du har viljen til forandring. Og for det tredje at du er vedholdende," lyder rådene.

Bliv på din egen banehalvdel

Hvis du skal begynde at skabe mening i dit nuværende job, kræver det, som nævnt, at du er villig til at forandre dig. Din arbejdsglæde er med andre ord langt hen ad vejen i dine egne hænder.

"For at opnå nye resultater er vi nødt til at gøre noget andet, end det vi plejer. Og det, vi i første omgang skal gøre anderledes, er at tænke anderledes, så vi kan begynde at se på vores muligheder med nye øjne. Det handler om, at man øver sig i at være nysgerrig og gøre tingene på en anderledes måde. Hele nervesystemet skal indstilles på at se nye muligheder. Hvis man er indstillet på, at der kan være nye muligheder, så lægger man også mærke til det, når der opstår åbninger," siger Nanna Ødum Liebgen.

Skift perspektiv

Vi skaber selv vores virkelighed. Din oplevelse af verden er formet af dine hidtidige erfaringer, forventninger, nederlag og sejre, din frygt, dit mod, dine sociale fællesskaber og din kultur. Tilsammen skaber det dit personlige filter, som du opfatter virkeligheden igennem.

"Din virkelighed forandrer sig, når du skifter perspektiv. Måske har du en kollega, som du hver dag bruger tid og energi på at irritere dig over. Her kan du vælge at begynde at se nysgerrigt på dit reaktionsmønster. Spørg dig selv: Hvorfor bliver jeg så irriteret? Kender jeg dette mønster fra andre relationer, og hvordan kan jeg begynde at se neutralt eller måske endda positivt på min kollega? Bliv på din egen banehalvdel og fokusér på det, du kan ændre, i stedet for at lægge ansvaret og forventningen til forandring over på den anden person."

Få dig en makker

Hjerneforskning viser, at vores hjerner er plastiske - det betyder blandt andet, at vi skaber nye neuronforbindelser, når vi tænker og agerer anderledes, end vi plejer.

"Vores hjerne og nervesystem fungerer på den måde, at de 'veje' eller tankebaner, der bliver brugt mest, også er dem, der bliver stærkest. Man kan sige det sådan, at når vi skal forandre os, er det lidt som at træde en ny sti. Det kræver, at man bruger stien igen
og igen, for at den kan blive til en større vej," siger Nanna Ødum Liebgen.

Vi bliver ofte utålmodige og mister gejsten, hvis vi ikke opnår resultater lige med det samme. Men ofte skal vi være vedholdende over et stykke tid for at se nye resultater. Det ligger ikke så meget i vores tidsånd lige nu - vi vil gerne have vores quick fix.

"Ofte er vi selv vores egen værste fjende, når det handler om at se nye muligheder, og derfor er det vores erfaring, at når du gerne vil skabe et meningsfuldt arbejdsliv og skabe det job, du drømmer om, er det en rigtig god hjælp at få dig en makker, en professionel
ven," siger Nanna Ødum Liebgen.

Din professionelle ven

Når du skal vælge din makker, så gå efter én, du kender godt nok til at føle dig tryg ved vedkommende uden at frygte konkurrence mellem jer. Vælg én i din omgangskreds, som ikke er for tæt på dig - én, der arbejder i en anden afdeling, en bekendt eller nogen i dit netværk - og helst én, der er forskellig fra dig, så I kan supplere og inspirere hinanden mest muligt.

"Find en makker, som kan se dig udefra, og som ikke er følelsesmæssigt involveret i dig. Så er det lettere at se med friske øjne på dig og dine muligheder. Det skal være en ligeværdig relation, hvor I bruger hinanden til at få øje på ressourcer og til at bevare
motivationen. Hver eneste morgen skal I bruge hinanden til at fortælle, hvad I ønsker at gøre for at komme målet nærmere, og når arbejdsdagen er slut, fortæller I hinanden, hvad I har gjort," siger Nanna Ødum Liebgen.

Miraclesuit

Køb din badedragt i

SHOPPEN!

Læs også