https://imgix.femina.dk/media/websites/qmag-dot-dk/website/engangsbilleder-2014/frebruar/20147kvindermedkurverp.jpg
Selvudvikling

Sociolog : ”Den kurvede kvinde bliver aldrig et ideal”

10. februar 2014
af Redaktionen
Billede : Shutterstock
Den almindelige kvinde med bagdel, barm og blød mave har længe stået i skyggen af de langbenede, ultraslanke modeller, der sælger os lækkert lingeri, trendy outfits og skønhedsprodukter på stribe. Men de kurvede kvinder spankulerer i disse dage ind på magasinsiderne og medvirker i store kampagner for kendte mode- og beautybrands. Er hun hot og de slanke not? Nej, siger en sociolog.

Der er ikke meget gennemsnitligt over en supermodel, og måske netop derfor falder det i god jord hos mange kvinder, at de seneste års debatter om kvindekroppen har ført til, at de såkaldte almindelige kvinder med ditto vægt har fået lov til at fylde mere i medierne.

Dove har længe forsøgt at hylde mangfoldigheden gennem deres kampagner med kvinder i forskellige farver, former og aldre, og det er prisværdigt, mener vi her på Q. Samtidig har flere magasiner fundet en værdi i at skifte de professionelle modeller ud med, ja, kvinder som dig og mig, og udbuddet af plus size-modeller vokser. Men hvad er det egentlig et udtryk for - taler vi om et idealskifte eller en flygtig, fiks ide?

"Jeg synes ikke rigtigt, at der er nye tendenser på vej. De etiske krav om ikke at bruge unge piger med spiseforstyrrelser har formentlig gjort modellerne lidt mere sunde og veltrænede, men ellers tror jeg ikke meget på trenden. Det er tankevækkende, at f.eks. Masai, som vitterligt laver tøj til de tykkere og lidt ældre kvinder, alligevel viser unge slanke kvinder i deres salgsmateriale," siger sociolog med speciale i bl.a. kønsforskning, Karen Sjørup.

> Chokerende trend : Nu Photoshoppes modeller tykkere

Et bildæk om mavsen

Ifølge sociologen er det ikke tilfældigt, at det er de tynde piger og kvinder, der løber med størstedelen af modeltjanserne - også selv om deres kroppe på ingen måde minder om kundernes.

"De høje, langbenede og naturligt slanke modeller på 14-18 år længe har været de foretrukne i modebranchen. Ikke mindst fordi tøjet hænger bedre på dem, når de ikke har bildæk om maven eller andre uheldige fedtdepoter og kan passe en størrelse 36. Men når man så bruger disse modeller i blade, som gennemsnitligt læses af en 45-årig kvinde, som har født to børn, så har man jo et problem med, at tøjet ser væsentligt anderledes ud i en størrelse 46 og på en krop, som passer hertil," siger Karen Sjørup og fortsætter:

"På den anden side skal modellerne også skabe drømme og længsel, da det er den følelse, vi tilfredsstiller, når vi køber tøj, som vi i virkeligheden ikke har brug for. Men der er jo firmaer, som har fundet ud af, at det kan give bonus at vise kroppe i deres mangfoldighed, bl.a. Dove, som også udnytter, at nogle tykke kvinder faktisk er smukkere uden tøj end de tynde og formløse 17årige."

> Stort nøgengalleri : Sådan ser ganske almindelige kvinder ud

Makeover og højt hår

At der ikke er tale om et reelt idealskifte, mener Karen Sjørup at kunne se på den paradoksale måde, magasiner og tv-programmer præsenterer den almindelige kvinde på, når hun skal forestille at være på toppen:

"Der er også eksemplet med før-og-efter-reportagen, hvor en lidt ældre og lidt tykkere kvinde får en makeover og dermed kommer til at ligne det attråværdige billede. Men hyppigt udstyres hun så med stilethæle, som hun ikke kan gå i, hun får lidt på højden og drøjden og makeup og højere hår."
Sociologen kan dog godt se, hvorfor nogle firmaer kan se en fordel i at inkorporere brugen af almindelige kvinder i deres brands.

"Det er klart, at man i nogen grad gerne vil appellere til kunderne bredt, og på samme vis vise kvinder i alle aldre og størrelser, samtidig har lidt ældre kvinder også mere personlighed og kan derfor også tilføre varerne mere personlighed," siger Karen Sjørup.

Læs også