Selvudvikling

Skyggesider, uge 4: Sæt dig selv fri

4. februar 2015
af Pernille Melsted
I disse uger bliver du guidet af skyggecoach og forfatter Pernille Melsted til at se på: Hvad vil du have mere og mindre af i det nye år? Hvem vil du gerne være? Og hvad står – i virkeligheden – i vejen for, at du kan skabe de forandringer, du ønsker dig?

Lav dine integritets-ankre og beslut dig for, hvilke nye sider af dig selv du vil give plads i år. I de forgangne tre uger har du kigget ærligt på:

• Det, du er utilfreds med.

• Hvad du vil have (mere af ) i 2015.

• Hvilke skyggesider du skal slutte fred med for at kunne gøre det, der er vigtigt for dig.

• Hvilke vigtige følelser, der ligger under dine nytårsforsætter.

I denne uge skal du lave en plan for, hvordan dine nytårsforsætter rent faktisk fortsætter og ikke blot ender som gode intentioner – og så skal du se på, hvilke sider af dig selv du vil dyrke og styrke i år.

Når vi gør det, vi siger, vi vil gøre, oplever vi, at vores integritet styrkes. Når vi er i integritet, kan vi lide os selv. Derfor foreslår jeg, at du laver dine nytårsforsætter om til det, jeg kalder for integritets-ankre. Et integritets-anker er en vane eller struktur eller et ritual, der forankrer din integritet.

Se alle afsnit af skyggeskolen her

Et nytårsforsæt om at ”blive sundere” eller ”mere nærværende” i år er ofte for diffust til, at vi handler på det. Hvis du skriver det om til nogle helt konkrete handlinger eller vaner, du vil tage ansvar for, bliver det meget nemmere. Du har skabt et anker, du kan forholde dig til.

• Tænk over, hvilke konkrete vaner og handlinger der kunne være koblet på det at ”være sundere” – for dig. Måske er det at løbe tre gange om ugen, få mindst otte timers søvn minimum fem gange om ugen, spise morgenmad hver dag eller kun spise sukker i weekenden.

• ”Mere nærværende” kan måske formuleres som: Holde fjernsynsfri aften hver mandag, holde kæreste-date uden børn hver anden torsdag, slukke mobiltelefonen mellem kl. 18 og kl. 20 på alle hverdage.

• Skriv to-fem konkrete commitments ned – ting, som du er villig til at indføre som nye vaner i dit liv. Formulér disse integritets- ankre specifikt. Det vil sige: Hvad vil du gøre, hvor tit vil du gøre det, hvornår vil du gøre det.

• Skriv det gerne ind i et månedsskema, og sæt et X, hver gang du har gjort det. Det er ikke særligt sexet med et skema, men det virker på dit overblik og din motivation.

Download skemaet her:

skyggesider_integritetsankerskema2015.pdf

Hvem vil du være i år?

Vi rummer alle en myriade af forskellige egenskaber. Den blide og den barske, den generte og den flamboyante, den underspillede og den overspillede, den snakkesalige og den tavse osv. Alle bor de i os. Nogle af disse egenskaber er kendte og accepterede og hører til i vores bevidste persona, mens andre er skjulte, måske fortrængte eller undertrykte. Men de ligger blot i dvale, klar til blive vækket til live, når som helst vi skulle få brug for det.

Måske var der ikke plads til kunstnerisk udfoldelse i dit barndomshjem, og derfor gemte du din kreativitet væk. Måske hånede man dumdristighed i din familie, og derfor gemte du dit mod. Du kan også have pakket din seksualitet, femininitet, power, handlekraft og styrke væk. Skyggearbejde handler ikke kun om at vedstå os vores ucharmerende, mørke sider. Det handler i lige så høj grad om at tage vores lys tilbage.

DENNE UGES ØVELSE

• I boksen nedenfor finder du en liste med ord. Kan du sige: ”Jeg er ______” til alle sammen? Nogle af ordene kan du måske næsten ikke tage i din egen mund, fordi de føles for store eller for meget.

• Se, hvilke ord du har det fint med at sige om dig selv, og hvilke du har modstand på. Markér dem, du har det svært med. (Hvis du finder det for grænseoverskridende at sige: ”Jeg er..,” kan du starte med at sige: ”Det er trygt for mig at være ...”).

• Du kan også forestille dig, at alle ordene på listen er komplimenter, som en anden – f.eks. din elskede – ville hviske dig øret. Hvilke af ordene ville du kunne tage imod, og hvilke ville du have virkelig svært ved at tage ind?

• Tænk over, hvorfor du ikke er eller vil være de egenskaber, du har markeret. Har du fået at vide, at du ikke er det? Synes, de er pinlige eller latterlige? Har du meget investeret i at være det modsatte?

• Beslut dig for i år – aktivt – at styrke og dyrke de egenskaber, du gerne vil have mere adgang til.

• Det kræver handling, at du gør noget anderledes, end du plejer at gøre – men ALLE de her egenskaber er dine! ”Jamen, jeg er jo ikke ... kreativ, modig, viljefast, fandenivoldsk eller kompromisløs!” protesterer du måske. Næ. Det er du måske ikke ... endnu. Det er du måske ikke ... med mindre du gør noget andet, end du plejer. Men du kan være det. Den del af dig findes. Og du har sikkert været det. På et tidspunkt. Måske skal du helt tilbage til din barndom for at se, at du har været det. Og det er okay. Men find et eksempel, så du kan minde dig selv om, at alt det her er noget, du selv er, har været eller har potentialet til at blive.

Start med at finde eksempler på, at du har været det, du ikke synes du er. Hvis du har svært ved at sige, at du er ”kreativ”, hjælper det måske at minde dig selv om dengang, du lavede dit eget dukkehus ud af en flamingokasse. Hey, du er kreativ! På din måde.

Beslut dig for at gøre noget for aktivt at integrere de egenskaber, du har modstand på, eller gerne vil have mere fokus på i 2015. For at styrke din kreative side kunne du melde dig ind i en skrivegruppe, til impro-teater, sy patchworktæpper eller begynde at løse sudoku. Og på samme måde kan du lave handlinger og integritetsankre for alle andre egenskaber, du vil have mere adgang til. Mulighederne er uendelige. Husk, at du har friheden – hver eneste dag – til at byde nye sider af dig selv velkommen. Sæt dig selv fri!

 

Rigtig god fornøjelse!

Pernille

HVAD ER SKYGGEN?

Skyggen er et psykologisk begreb skabt af den schweiziske terapeut og psykiater Carl Gustav Jung. Skyggen er de tanker, egenskaber og handlinger, vi ikke vil være ved. De drømme og længsler, vi aldrig har forløst. Skyggen rummer alt det, vi skjuler, fornægter, skammer os over, undertrykker og nedvurderer. Smukt som grimt.

Om Pernille:

Forfatter til bogen "Sæt dig selv fri - 13 genveje til at finde dine skyggesider og leve et mere ærligt og autentisk liv". 

KURSUS: Kend dig selv

Vil du dykke mere ned i skyggearbejdet, så tag Pernille Melsteds helt nye onlinekursus ”Kend dig selv – en introduktion til skyggearbejde”.

• Kunne du tænke dig bedre at forstå, hvorfor du er, som du er – og gør, som du gør?

• Længes du efter at vise flere eller andre sider af dig selv?

• Er du træt af at føle dig låst fast i en bestemt rolle?

Læs mere på pernillemelsted.com