Selvudvikling
1. september 2011

Sex, sex - allevegne sex

Sex sælger – og slet skjulte fallossymboler er ikke længere nok, næh, det skal klaskes eksplicit ud i hovedet på os alle. Og gerne i børnehøjde. For i store dele af mediebilledet er sex ikke længere en privat og intim ting mellem to mennesker, der elsker hinanden – det er en handelsvare
Af: Camilla Kjems
https://imgix.femina.dk/media/websites/femina-dot-dk/website/sex-og-psykologi/klummer/camilla-kjems/1035-aug-kjems/1035-kjems-5-kopi_1.jpg

Jeg er en af dem, der aldrig - aldrig! - har set "Paradise Hotel". Og jeg kommer heller aldrig til det. For efter at jeg selv har fået børn, er jeg ganske enkelt gået hen og blevet lidt småsippet. Og teenagere, der gør en dyd ud af at skabe intriger og have sex for åben skærm, er bare ikke noget, jeg vil have inden for døren.

Mine børn er stadig små, og jeg er derfor indtil nu sluppet af sted med min skinhellighed. Men en dag kan jeg ikke længere skærme dem mod omverdenen, og så skal jeg ellers love for, at de får smasket de tre bogstaver S - E - X op i hovedet overalt, hvor de går og står: I reklamer for energidrikke, i musikvideoer, i sangtekster og i stadig mere grænseoverskridende reality-TV.

Sex sælger - og slet skjulte fallossymboler er ikke længere nok, næh, det skal klaskes eksplicit ud i hovedet på os alle. Og gerne i børnehøjde. For i store dele af mediebilledet er sex ikke længere en privat og intim ting mellem to mennesker, der elsker hinanden - det er en handelsvare. Ja, ja, ja, jeg lyder som en gammel mor, som jeg selv ville have vendt det hvide ud af øjnene over, da jeg var 17 år - og fair nok, det vedkender jeg mig.

Problemet i dag (i forhold til da jeg var barn i 80'erne) er imidlertid, at de unge bombarderes med seksuelle budskaber, lang tid før deres egen seksualitet har fået lov at udvikle sig i naturligt tempo. Og det tror jeg ganske enkelt kan skade deres identitet og seksualitet. Men man kan ikke kæmpe imod udviklingen, og som altid er åbenhed og et naturligt forhold til emnet over for børnene det bedste modangreb, tror jeg. Tal om det! Fortæl dem, hvad "rigtig", kærlighedsfyldt sex er. Fortæl dem, at man selv har lov at sætte grænser, og ikke mindst: Forklar dem om mekanismerne i medierne. Dér bliver sex brugt som en handelsvare - ergo er det langtfra noget, de kan bruge og overføre til deres eget (kommende) sexliv.

Puha. Det var en længere svada fra en ellers frigjort sjæl. Du kan læse meget mere om emnet i denne uges FEMINA. Og har du kloge ord til debatten, så skriv i kommentarfeltet nedenfor og giv os dit besyv med!!

Kærlig hilsen
Camilla Kjems

LÆS OGSÅ

https://imgix.femina.dk/legacy/media/55a46981826b4d9981cce1db4c340218.jpg
https://imgix.femina.dk/legacy/media/f22c71648e58431caaceb356c9c5376b.jpg

Læs mere om:

Læs også