https://imgix.femina.dk/media/billeder/2013/juli/susannem-prim.jpg
Selvudvikling

Mød månedens kunstner: Susanne Magnéli

1. juli 2013
af Malene Fich Weischer
foto: Privat
For Susanne Magnéli er det hele tilblivelsesprocessen, som er fascinerende. Hvad enten hun arbejder med sine malerier, med keramik eller smykker. Kunsten er for hende et fristed for fantasi og kreativitet…

Månedens kunstner, Susanne Magnéli:

Mit navn er Susanne Magnéli. Jeg bor i Odense og har en herlig familie bestående af min svenske mand og to voksne børn, der begge studerer. Jeg begyndte at male i 1987 da jeg boede i Luxembourg, hvor jeg var ansat ved EU-Domstolen. Mine foretrukne motiver var mennesker, da de ofte fortæller en historie. Fra 1992-1994 gik jeg på Spektra Kunstskole i Odense. Jeg læste billedkunst på Odense Lærerseminarium i perioden 1999-2001. Fra 2007 t.o.m. 2010 har jeg studeret på Den Ny Kunstskole i Odense.

Er DU næste måneds kunstner?

Er du selv en kunstner på vej, så er det måske dig, der kan blive næste måneds kunstner hér på oestrogen.dk.

Send os nogle ord om dig selv og dine kunstværker, samt er par eksempler på disse ved atklikke her.

Så hører du fra os snarest muligt!

I mine malerier er de foretrukne motiver mennesker og naturen, da de ofte fortæller en historie. Inspirationen til mine danse-malerier har jeg hentet fra oplevelser med flamingodansere i bl.a. Barcelona. Jeg maler i serier af to. Det ene maleri skildrer kvinden inden dansen starter, hvor hun står stille og smuk, og det andet billede en kvinde i bevægelse. For at bryde det stive, er baggrunden ofte lidt mere urolig.

Jeg ynder også at male lidt abstrakte billeder med en antydning af noget genkendeligt, der byder op til en fortolkning. Det ene store maleri kalder jeg den fysiske verden, hvor man aner en storby. Det andet maleri i samme genre kalder jeg den åndelige verden med et let genkendeligt udsnit af en kirke og en transformeret åndelig kvindeskikkelse.

Naturen er for mig så mangfoldig at skildre - både hvad angår vejret og årstiderne, som spiller en væsentlig rolle og himmelen og havet, der ændrer sig ustandseligt. De to høstbilleder er vidt forskellige og det er meningen, at de skal fortolkes på hver deres måde inden for romantikken med sammenhold og et stort ideal man ser op til, og det andet skal skildre fremmedgørelse.

Foruden fordybelse i tilblivelsen af malerier, arbejder jeg også med keramik - hovedsageligt stentøj - samt smykke- og tøjdesign.

Det er selve tilblivelsesprocessen, jeg finder fascinerende. Uanset om jeg fordyber mig i malerierne, keramikken eller smykkefremstillingen. F.eks. foretrækker jeg at vandstøbe sølvet, da man efter støbningen kan bruge sin fantasi - hvad forestiller dette emne? Egner det sig til en broche, en ring, et vedhæng eller et armbånd?

Jeg ved altid inden jeg påbegynder et maleri, om det skal være figurativt eller abstrakt. De figurative billeder illustrerer oftest noget, jeg har på hjertet. De abstrakte billeder er delt op i to. Enten maler jeg uden at vide, hvor jeg ender - og efter nogle funderinger skaber jeg videre på det, som jeg tolker. Eller jeg er optaget af, at dette maleri skal handle om komposition og farver.

For mig er processen et fristed, hvor både kreativitet og det man har i bagagen går hånd i hånd, og som altid kan videreudvikles.

Mine arbejder kan ses på hjemmesiden: susannemagneli.mono.net.

Læs også