https://imgix.femina.dk/media/websites/femina-dot-dk/website/dig-og-dit-liv/karriere-og-penge/2012/09/1236-youheshe/1236-youheshe-art.jpg
Selvudvikling

Folkene bag Youheshe.com: Danskerne skulle lige lære at shoppe på nettet

7. september 2012
af Pia Melander Guilbert Redigeret af webredaktionen
Foto: Claus Boesen
… men da vi først havde fået smag for det, blev designerwebshoppen ”YouHeShe” hurtigt en succes og forhandler mere end 60 mærker. Mød Lulu og Nicolai Henckel, der er indehavere af Youheshe.com

Lulu og Nicolai Henckel har kendt hinanden i 17 år og drevet virksomhed sammen det meste af tiden. De er indehavere af webshoppen youheshe.com, som er én af Danmarks mest eksklusive webshops med high-end-mærker som Marc by Marc Jacobs, Helmut Lang, Alexander Wang og Isabel Marant.

Hvordan fik de ideen til YouHeShe?

Nicolai: - Lulu ville gerne have en butik, så hun kunne købe ind og skabe et univers omkring den. Samtidig var vi inspirerede af New York, hvor internetshopping endnu ikke var så stort, som det er i dag, men dog noget større end i Danmark. Det var sådan noget med, at man kunne bestille en tandbørste på nettet, og en halv time efter var den der.

Netbutikken åbnede sine virtuelle døre i 2007, og på det tidspunkt havde danskerne endnu ikke helt fået øjnene op for det bekvemme i at tage på shopping hjemme fra stuen.

- I første omgang bestod arbejdet i at overbevise de brands, vi gerne ville have, om, at det her var en god idé. Vi havde store ambitioner, men når vi fremførte vores præsentation i de forskellige designvirksomheder, kiggede de skeptisk på os, rystede på hovedet og sagde: "Hvad har I ellers af navne?" Sådan gik der noget, uden vi havde et eneste navn. Så kunne vi stå nok så flot og fortælle, at vi havde boet otte år i New York og om al den succes, vi havde haft der. Det var ikke noget, der gav point herhjemme, så det var meget op ad bakke, og det er først inden for det seneste par år, vi virkelig har fået de brands i hus, vi som udgangspunkt gerne ville have, siger Lulu.

- Kunderne skulle også lige finde ud af, hvordan det fungerede. De ringede og spurgte: "Hvad nu, hvis jeg ikke kan passe den", og "hvorfor kan jeg lige komme ind og prøve?" Det var som om, danskerne lige skulle lære det med at shoppe på nettet.

Omvendt rækkefølge
Når kunderne dengang tastede nummeret til YouHeShe, var det hjemme hos Lulu og Nicolai telefonen ringede. I dag er YouHeShe også en fysisk butik beliggende i Københavns nordvest-kvarter. Når man er gået forbi den ene rå industrifacade efter den anden i området, træder man ind i en perle af 250 newyorker-cool indrettede kvadratmeter. Isabel Marant, Helmut Lang, Alexander Wang og Stine Goya er blot nogle af de over 60 eksklusive designernavne, der kalder fra bøjlerækkerne i det store lyse lokale.

Nicolai indrømmer, at de ved først at gå på nettet og siden åbne en butik har gjort det hele i omvendt rækkefølge.

- Vi indså, at en del af kunderne også ønskede et fysisk sted. Mange af dem, der selv kom for at hente deres varer, ville også gerne lige prøve og måske kigge lidt mere. I dag stammer 20 procent af vores indtægter fra den fysiske butik, men der er også mange, som udnytter kombinationen. Måske tjekker de først på nettet, hvad vi har og kommer så ind for at prøve, eller også prøver de først og køber så derhjemme.

Parret har boet i New York i mange år, og det var den periode i deres liv, der gav dem mod på at springe ud som webshop-indehavere.

Hvad er den vigtigste erfaring, I har gjort jer i New York, som I har kunnet bruge i YouHeShe?

Nicolai: - Den handler nok mest af alt om at tro på sig selv. I USA er der en meget større iværksætterånd og respekt for at sætte noget i gang. Danmark er blevet bedre, men hvis nogen har fået en spændende idé, er vores første indskydelse stadig, at det ikke kan lade sig gøre.

https://imgix.femina.dk/legacy/media/8693e0a179464611883803fbf6ab1f8b.jpg

Besøg Femina Messen den 5.-7. oktober i Forum i København og få en cool designertaske fra YouHeShe. Se mere på www.femina.dk/messe

Læs også