Selvudvikling

Få et mere positivt liv – på bare 5 dage

af Malene Fich Weischer 9. maj 2014
foto Shutterstock
Det er alligevel lidt af et løfte. Et mere positivt liv på bare 5 dage. Men ikke desto mindre mener den amerikanske psykolog Jamie Long, at der faktisk ikke skal mere til for at lære at fokusere mere på det positive end det negative. Tør du tage udfordringen op?

- Nogle dage er det alt for nemt at blive helt opslugt af ting, som I bund og grund ikke er opmærksomheden værd. For mig selv er det f.eks når jeg sidder fast i trafikken. Det er næsten umuligt at være glad og positiv, når man sidde klemt inde mellem en masse andre biler og sure og stressede mennesker, der er lige ved at eksplodere, fortæller psykolog Jamie Long til websitet PsychologyToday.com.

 

Det negative kan være altopslugende

Hendes egne oplevelser i trafikken er bare et enkelt eksempel på, hvordan negativitet hurtigt kan ødelægge vores hverdag, fordi den kan være så altopslugende, at vi helt glemmer alt det positive, der - trods alt - også omringer os. Men det kan vi ændre på. Det handler om at tvinge og træne sig selv til at fokusere mere på de positive ting, og til dét formål, har Jamie Long udformet en 5-dages udfordring: Hver dag har en ny, lille udfordring til dig, og når de 5 dage er gået, vil du have ændret dit syn på hverdagen, så du fremover vil være i stand til at fokusere mere på det positive end på det negative i livet.

> Læs også: Psykolog Irene Oestrich: Slip nu bekymringerne 

5 dage med udfordringer

Vil du tage udfordringen op? Så har du den her:

Dag 1: Før du står ud af sengen om morgenen, så brug lidt tid på at tænke over, hvorfor du bør være glad for at opleve endnu en dag. Hvad ser du frem til i løbet af dagen? Stort som småt.

Dag 2: Bemærk, når en fremmed gør et eller andet, som er enten rigtigt, sødt eller som bare gør dig i godt humør. Du behøver ikke gøre noget ved det. Bare læg mærke til det.

Dag 3: Find noget smukt i en eller anden ting eller situation, hvor det smukke let kunne blive overset.

Dag 4: Identificer en konkret ting, som du sætter pris på hos én, du kender. Og fortæl vedkommende det.

Dag 5: Før du lægger dig til at sove, så tænk over hvilken ting - måske lille og måske stor - som DU gjorde i dag, og som var med til at gøre verden bare en lille smule bedre. Hvad bidrog du med i dag?

Når de 5 dage er gået, så er tanken, at du skal tage de fem udfordringer og gøre dem alle til en del af hverdagen rutiner og tænkemåder, så de bliver en integreret del af din adfærd.

Du kan se hele Jamie Longs artikel her.