
Anders Agger: "Jeg gider faktisk godt at tale med folk"

Foto: Carsten Seidel
Man skulle tro, at Anders Agger boede i noget landlig, strÄtÊkt idyl langt fra alting ude ved Vesterhavet, men hans lille rÞde byhus i RingkÞbing ligger ret meget midt i det hele og skiller sig ikke ud fra de andre pÄ vejen.
Man kan spore det pÄ den sorte Mercedes firhjulstrÊkker fra tv-programmerne, der holder udenfor huset.
I dag holder der faktisk to firhjulstrĂŠkkere, for Anders Agger har besĂžg af Jan Gintberg. De er sammen i gang med at planlĂŠgge "verdens mest omtalte og innovative event for eldrevne kĂžretĂžjer" - et 24-timers race og en folkefest, som skal tiltrĂŠkke grĂžnne bilproducenter.
Den ide er RingkÞbings borgmester helt med pÄ, og hans kommune er faktisk den kommune i Danmark, der fÄr mest energi fra vedvarende energikilder - i 2020 skal hele kommunen vÊre fri for fossile brÊndstoffer, fortÊller Anders Agger over en kop kaffe.
SÄdan noget gÄr han nemlig op i.
Og dieselhakkeren ude pÄ vejen skal nok ogsÄ blive skiftet ud med en elbil, nÄr batterierne en dag holder lÊngere.
For han pendler stadig mellem RingkĂžbing og DR i Aarhus, hvor han netop nu er i gang med at optage sjette sĂŠson af âIndefraâ.
Det er i denne runde, han har mÞdt narkomanen Tristan i Kirkens KorshÊrs fixerum i Aarhus, og det dekadente selskab af rigmÊnd og -kvinder, der flyver til verdens storbyer i privatjet for at spise pÄ alle de Michelin-restauranter, de kan nÄ.
Fra den yderste kant af samfundet og de magteslÞse til dem, der sidder pÄ magten.
TV-journalisten Anders Agger har fulgt dem alle i tv-programmet "Indefra". Og selv om han kunne have lyst til at smide narkomanen om i firhjulstrÊkkeren og kÞre ham pÄ afvÊnning, og bede rigmÊndene om at styre deres forbrug og dele lidt ud i stedet for, sÄ gÞr han det ikke.
Han blander sig netop ikke i verdens gang. Men iagttager. Registrerer. Og lytter nysgerrigt.
â Jeg bliver da konstant udfordret pĂ„ at skulle nuancere de kendte opfattelser af de rum, vi ikke normalt er inviteret ind i, men det er ikke min opgave at mene noget om det - min opgave er at lĂŠgge det frem og sige: "Hey - sĂ„dan sĂ„ det ud, da jeg var der. Hvad tĂŠnker I?"
â Jeg lavede engang et program om dĂžden fra et hospice, hvor det var meget vigtigt at holde fast i, at det ikke var min sorg, det handlede om, men at jeg skildrede nogle, der var i sorg. Det var en god Ăžvelse for mig at prĂžve at holde mig i en registrerende rolle, og jeg var god til at lade vĂŠre med at blive ked af det, nĂ„r en af dem, jeg fulgte, dĂžde.
â Jeg kunne godt vĂŠre i det. Og sĂ„dan er det, nĂ„r jeg stĂ„r i et rum, som udfordrer mig: Min rolle er at mediere. Det er ikke min opgave at tilrane mig en stĂžrre rolle, end jeg har.
Her er fred
Jan Gintberg kĂžrer hjem efter kaffen, og fotografen snuser lidt rundt i de hyggelige stuer for at finde et godt sted at tage billeder.
Der er danske mÞbelklassikere og interessant kunst pÄ vÊggene, som man har lyst til at blive hÊngende foran.
Anders Agger har boet i huset i 20 Är, og lige nu gÄr han og spekulerer over, om han skal blive boende eller finde noget stÞrre sammen med Lissa, som han egentlig blev skilt fra for flere Är siden, men som han har fundet sammen med igen.
Fordi kÊrligheden aldrig rigtigt slap op, men Ärh, det gider han ikke at gÄ sÄ meget ind i, behÞver vi det?
Nej, det behĂžver vi ikke.
Men det gÞr halvdelen af den danske befolkning nok, for siden Anders Agger tonede frem pÄ skÊrmen fÞrste gang, har hans kvindelige seere vÊret stormende forelskede i ham, og han selv har udtalt, at han ville dÞ af koffeinchok, hvis han skulle drikke al den kaffe, han blev tilbudt.
â Og man kan jo godt forstĂ„ dem, siger han selvironisk og griner.
â Nej, det er jo ikke mig, det handler om. Det er ham inde i fjernsynet, en forestilling om noget, man ikke ved, hvad er. For de kender mig jo ikke.
Det gĂžr de til gengĂŠld i RingkĂžbing, for her kender de fleste hinanden, men de er âfucking ligegladeâ med, at ham Anders render rundt inde i fjernsynet.
SĂ„ her er fred. Og jo, selvfĂžlgelig har han reflekteret over, hvor sund al den opmĂŠrksomhed i virkeligheden er - det vender vi tilbage til.

Lagerforvalteren
Han kan ikke komme udenom, at det pÄvirker ham at glide ind og ud af de rum, der er lukkede for os andre - fra fixerummet over statsministerkontoret til den psykiatriske afdeling og Jehovas Vidner - og hans vigtigste "debriefingskanaler", nÄr han kommer hjem, er familien og de kolleger, han har med sig ind i de lukkede rum.
â Men vi har altsĂ„ en tendens til som journalister og fotografer at synes, at vi er mere ramt, end vi er. Det er ikke, fordi jeg ikke kan forstĂ„ for eksempel krigsfotograferne, som sidder og fortĂŠller om, hvor traumatiserede de er, og hvordan verden faldt sammen om dem, da de stod der i Sudan.
â Jeg kan godt forstĂ„, hvad de siger, men det er ikke dem. Du formidler en smerte, men hold nu op med at gĂžre dig selv til centrum af smerten. Der er nogle andre, der har det vĂŠrre end dig. Det er ikke det samme som at underkende, at nogle kommer ud med ar pĂ„ sjĂŠlen, men jeg kan rent faktisk godt - uden at tale med en masse mennesker om det - gĂ„ fra det ene miljĂž til det andet. Jeg synes ikke, at det er svĂŠrt.
â SelvfĂžlgelig bliver jeg berĂžrt, men jeg kan placere det i en kasse og sige: âJeg har mĂždt en, der har det uendeligt svĂŠrt, og jeg vil gĂžre alt, hvad jeg kan for at spĂžrge ind til det menneske, sĂ„ det kan blive sĂ„ nuanceret som muligt.â Men jeg skal ikke sidde i en Ă©n-til-Ă©n bagefter og behandle ham.
â Der er en lagerforvalter inden i mig, der kĂžrer rundt og sĂŠtter tingene ind pĂ„ de forskellige hylder, og sĂ„ ligger de der bare. De behĂžver ikke at fylde noget. Det har ikke noget at gĂžre med, at jeg ikke kerer mig om dem, jeg mĂžder i mit arbejde, jeg kan bare godt finde ud af at komme ud af det igen.
Er det ikke lidt zen-agtigt?
â MĂ„ske. Jeg kan jo ikke gĂžre sĂ„dan med alt i livet, hvis jeg er fĂžlelsesmĂŠssigt pĂ„virket i mit privatliv roder lagerforvalteren lidt rundt i det hele, tror jeg. SĂŠtter nogle af tingene pĂ„ de forkerte hylder.
Anders Aggersâ varemĂŠrke er at mĂžde og lĂžfte mennesker fra det, vi kalder Underdanmark. Mennesker i mange forskellige afskygninger, som er bedre begavede, end man regner med. Er det noget, han vĂŠlger med vilje?
â Ja, jeg synes, det er for nemt at stigmatisere. Det er meget mere interessant at finde nogen, der ligner en selv, men bare er gĂ„et en helt anden vej. Hvor man kan mĂŠrke, at det ikke er pĂ„ grund af manglende intelligens, at det menneske er i denne her situation.
â Som ham narkomanen Tristan: Han er et superbegavet menneske, og var engang et stort fodboldtalent, men gik sĂ„ engang til hĂžjre, hvor vi andre ville gĂ„ til venstre, og bliver narkoman, fordi han har denne her rastlĂžshed i sig.
â Han har vĂŠret mafiaboss, siddet inde for drabsforsĂžg og er tatoveret overalt - han er alle klicheerne, men ogsĂ„ et helt utroligt fint og morsomt menneske. Det giver en spejling, som er anderledes end den, vi normalt oplever, og derfor kan jeg ogsĂ„ blive mellemsvĂŠrt irriteret over de politiprogrammer, som viser nogle helt stereotype karakterer. Det er ikke sĂ„dan, livet er, sĂ„ jeg synes, at det er mere interessant at nuancere billedet.

Anna Castberg-syndromet
Anders Agger er fĂždt i den lille by BĂžvlingbjerg ved Lemvig, og opvokset i Juelsminde i en âmiddelklassefamilie, sĂ„ det hviner i alle kindtĂŠnderâ.
Hans mor var sygeplejerske og omsorgspersonen i familien, hans far var skoleinspektÞr og patriarken, som sad for bordenden og fik to bÞffer, nÄr de andre fik én.
Da Anders blev fÊrdig som student var han kÊreste med en, der hed Annemarie. Hun havde fÄet arbejde som rengÞringsassistent pÄ Rigshospitalet i KÞbenhavn, og Anders var alt for forelsket til at blive hjemme.
â I stedet for at fĂ„ et arbejde tĂŠnkte jeg, at jeg da bare kunne lĂŠse derovre. Jeg er matematisk-fysisk student og ret god til kemi - spĂžrg mig ikke hvorfor - sĂ„ jeg satte mig ned og kiggede pĂ„ listen over, hvad jeg kunne komme ind pĂ„. PĂ„ biokemi skulle man have et snit pĂ„ 8,6, sĂ„ dĂ©t tog jeg.
â Hvorfor lige biokemi, kan man spĂžrge. Og det er et rigtigt godt spĂžrgsmĂ„l, for det aner jeg heller ikke! Men jeg lĂŠste et Ă„r, og var rigtigt god til at fĂ„ mig en studiegĂŠld, sĂ„ jeg kunne mĂŠrke, at det gik bare ikke. SĂ„ jeg tog hjem til Vestjylland igen og holdt et sabbatĂ„r, og det var pĂ„ det tidspunkt, jeg begyndte at interessere mig for journalistik, fortĂŠller Anders Agger.
Han sÞgte ind pÄ JournalisthÞjskolen i Aarhus, men lige inden, han fik at vide, om han var kÞbt eller solgt, ringede de fra RingkÞbing Amts Dagblad og spurgte, om ikke han kunne tage et sommervikariat.
Det kunne han ikke sige nej til - heller ikke selv om han faktisk var kommet ind pĂ„ JournalisthĂžjskolen. âJeg tager bare et Ă„râ tĂŠnkte han. Men da Ă„ret var gĂ„et, ringede regionalradioen til ham og spurgte, om ikke han ville sĂžge en stilling pĂ„ sporten hos dem.
Ham Anders var nemlig ret ferm til fodbold dengang, og det vidste man godt, sÄ han fik stillingen.
â Jeg endte med aldrig at tage pladsen pĂ„ JournalisthĂžjskolen, og det er mit Anna Castberg-syndrom. Min egen sĂžn er lige blevet fĂŠrdig som journalist, og nĂ„r jeg ser pĂ„, hvad han og hans kĂŠreste kan, tĂŠnker jeg: âOkay. Der er dĂŠleme noget dĂ©r, jeg ikke mestrer!â
â Faktisk hader jeg nyuddannede og praktikanter, de kan alt for meget og burde slappe lidt af. Men altsĂ„ ⊠jeg havde jo arbejde, sĂ„ jeg ville ikke blive ved med at piske mig selv med, at jeg aldrig blev uddannet.
TIDSLINJE
1964: Kommer til verden den 23. oktober i BĂžvlingbjerg ved Lemvig. Flytter senere til Juelsminde, hvor han vokser op.
1983: Matematisk/fysisk student fra Vestjysk Gymnasium. Flytter til KÞbenhavn med sin kÊreste og lÊser biokemi i et Är.
1984: Flytter tilbage til Vestjylland, fÄr job pÄ RingkÞbing Amts Dagblad.
1988: MÞder den seks Är Êldre pÊdagog Lissa, da han arbejder som pÊdagogmedhjÊlper i en institution i Skjern. Flytter ind hos Lissa og bliver bonusfar for Thomas og Line.
1989: Bliver ansat pÄ Danmarks Radio.
1990: Bliver far til Rasmus. AnsÊttes pÄ DR.
1999: Debuterer efter flere Ă„r pĂ„ DR Nyheder med dokumentaren âHeavy Agger - 14 Ă„r senereâ.
2005-11: Laver en stribe dokumentarprogrammer, heriblandt portrÊtter af eleverne pÄ Herlufsholms Kostskole, FortÊllinger fra et hospice og SÞmanden og Juristen.
2013: Programserien âIndefra med Anders Aggerâ ruller over skĂŠrmen for fĂžrste gang. Samarbejdet med tv-kokken Anne HjernĂže begynder - siden har duoen lavet flere programserier sammen.
2018: Arrangerer âWestwind24â - et 24-timers elbilrace sammen med Jan Gintberg.
Hvorfor taler han sÄ langsomt?
Som 25-Ärig bliver han hentet til Danmarks Radio, og i dét hus har han siden sat sig i nogle forskellige hjÞrner og blevet siddende, indtil han syntes, at han var god i dem.
Det hjĂžrne, han er bedst i, viser sig at vĂŠre hjĂžrnet med de blĂžde indslag, sĂ„ Anders Agger fĂ„r stort set frie hĂŠnder til at lave den slags, der handler om âblĂžde dyr og bĂžrn i flyverdragter, der ligger lige fĂžr vejretâ.
Efter flere Ă„r pĂ„ nyhederne debuterer han med dokumentaren âHeavy Agger -14 Ă„r senereâ, et indblik i et sĂŠrprĂŠget heavyrockmiljĂž i en lille vestjysk provinsby, der bĂŠrer hans eget navn. Siden bliver det til en rĂŠkke dokumentarer, og i 2013 ruller âIndefraâ sĂ„ over skĂŠrmen for fĂžrste gang.
Den dér sindige, rolige tilgang, du har til alting i fjernsynet, har du ogsÄ den privat?
â Narh, det synes jeg ikke. Men jeg er fra naturens hĂ„nd lavet sĂ„dan, og nogle griner af det og siger: âHold kĂŠft, hvorfor taler han sĂ„ langsomt? Hvorfor er han sĂ„ lang tid om det?â Det er jeg bare. Og det er ikke, fordi jeg laver sĂ„dan nogen kunstpauser, hvor jeg sidder og misser op mod solen og ser tĂŠnksom ud.
â Det er, fordi jeg indimellem bruger ret lang tid pĂ„ at tĂŠnke over, hvad jeg skal spĂžrge om. Det er de pauser, man klipper ud i andre udsendelser, og derfor bliver folk overraskede over dem. Jeg forsĂžger at lave en kongruens mellem ham, der sidder her, og ham, der er inde i fjernsynet, men dem, der er tĂŠttest pĂ„ mig, vil nok sige, at sĂ„ zen-agtig er jeg heller ikke. Men jeg er rolig.
â Min ro kommer indefra, det gĂžr den. Men jeg synes ogsĂ„, at jeg er blevet mere rolig med alderen. Og sĂ„ kommer jeg fra et meget roligt hjem, og et hjem, der aldrig var fordomsfuldt. Jeg har aldrig hĂžrt mine forĂŠldre omtale minoriteter nedladende.
â I dag kan jeg se, at det har vĂŠret godt for os tre drenge. Mine forĂŠldre kom en del i kirken, men de havde ikke noget behov for at trĂŠkke det ned over hovedet pĂ„ os. Eller prĂŠge os til, at vi skulle vĂŠre noget bestemt. For mig har det vĂŠret godt at vokse op i et hjem, hvor der var en okay ro pĂ„ bagsmĂŠkken. Mine forĂŠldre skulle ikke skilles eller sĂ„dan noget, de er stadig gift i dag. SĂ„ det er nok derfra, jeg har det.

Josephine Park mistede sin lillesĂžster: "Jeg synes bare, jeg kan SE dĂžden lige pludselig"
Du beskriver din far som patriark?
â Ja, det er han ogsĂ„. Han er den ĂŠldste ud af en sĂžskendeflok pĂ„ syv, sĂ„ han er en mand, der er vant til at sidde for bordenden. For mig er patriark ikke nĂždvendigvis negativt ladet, selvom min far indimellem var meget tydelig. Det kan man bruge mange ord pĂ„, men jeg har aldrig haft brug for at tage et opgĂžr med det, for han gjorde det lige prĂŠcis sĂ„ godt, han kunne.
â Min mor var omsorgspersonen, men min far er lige sĂ„ omsorgsfuld som hende i dag - dengang var det en anden tid. Man var ikke i tvivl om, at man var elsket, men vi har aldrig vĂŠret pĂ„ kram, og i dag giver jeg og mine brĂždre ham stadig hĂ„nd - til gengĂŠld giver han pigerne og kvinderne i familien kram. For mig er det lige fint.
â Det var en god opvĂŠkst, synes jeg. Jeg har aldrig haft behov for at mene, at min barndom skulle vĂŠre anderledes, eller at jeg har manglet noget. For det har jeg ikke.
Fra diskotek til storfamilie
Inden Anders Agger rĂžg til Aarhus arbejdede han kortvarigt som pĂŠdagogmedhjĂŠlper i en bĂžrnehave i Skjern. Det var her, han mĂždte Lissa â en seks Ă„r ĂŠldre pĂŠdagog med to smĂ„ bĂžrn, som han blev stormende forelsket i.
Lissa og Anders blev kĂŠrester, og ikke lĂŠnge efter blev Lissa gravid.
â SĂ„ jeg gik direkte fra diskotek til at have tre bĂžrn.
Kunne du godt finde ud af det?
â Nej, det kunne jeg da ikke. Mit held var, at Lissa var ekstremt rummelig omkring det fact, at hun havde mĂždt en, der var seks Ă„r yngre end hende og ikke havde bĂžrn. SĂ„ hun lod mig vĂŠre 25 og spille fodbold og gĂ„ i byen. Ikke hele tiden, selvfĂžlgelig, men hun lod mig vĂŠre ung.
Det er et pĂŠnt stort projekt med en storfamilie i den alder, men hvorfor ville Anders Agger det overhovedet. Og ville han det egentlig?
â Jeg talte da enormt meget med mig selv om det, men man finder ud af retrospektivt, at det er godt, at der er nogen, der presser en til at trĂŠffe nogle valg.
â Jeg var da i tvivl, da vi skulle have Rasmus, men nĂ„r man sĂ„ stĂ„r med det barn, griner man jo af sig selv og tĂŠnker: âHvad var det lige prĂŠcis, du ikke ville ved det her?â Men det er nok en mandeting, vi skal presses ud i det. MĂŠnd vil til hver en tid udskyde det projekt sĂ„ lĂŠnge som muligt, for der er altid en fest og fodboldkamp, man skal spille.
â Det er ikke en universel sandhed, men mange af de mĂŠnd, jeg kender, har vĂŠret samme sted. Vi har nok en stĂžrre frihedstrang, det kan jeg da se i mit nĂŠromrĂ„de. Og bliver fĂžrst klar til at fĂ„ bĂžrn, nĂ„r kvinderne bestemmer det for os. Det var fĂžrst, da Lissa sagde, at vi skulle have det her barn, at jeg tĂŠnkte: Ja, det skal vi da!
â Det er et pisseinteressant psykologisk spĂŠndingsfelt i parforholdet, det der. Hvem er det egentlig, der driver tingene? Men der er nok rigtigt mange sĂžde, pĂŠne, velbegavede mĂŠnd, som er dem, der allerhelst vil have bĂžrn, og det, jeg siger, er fuldstĂŠndig uvidenskabeligt og uden evidens.
Men du er glad for, at Lissa pressede dig?
â Det kan du tro, jeg er!

At bliver holdt nede pÄ jorden
Derfor var det ogsÄ et Äbenlyst lavpunkt i Anders Aggers liv, da kvinden, han ikke kunne leve uden, en dag blev til kvinden, han ikke kunne leve med.
Efter 15 Är sammen med Lissa valgte de at flytte fra hinanden - dog ikke mere end 400 meter, sÄ Anders Agger har trods skilsmissen haft nÊrkontakt med bÄde hende og bonusbÞrnene gennem Ärene.
â Eller bare bĂžrnene. Jeg siger aldrig papbĂžrn, for der er en lille distance i det, synes jeg, og jeg betragter Thomas og Line som mine egne. Deres biologiske far bor ogsĂ„ her i omrĂ„det og er en meget, meget fin mand, som har ladet mig vĂŠre deres alternative far. Han er helt cool med, at vi er to fĂŠdre, og vi er stadig sammen til fĂždselsdage osv.
Hvorfor skulle I skilles?
â Ă rh, det vil jeg ikke gĂ„ sĂ„ meget ind i. Ligesom med sĂ„ mange andre par var der noget, der ikke var sĂ„ godt, sĂ„ vi flyttede fra hinanden. Men sĂ„ fandt vi sammen igen. Og nu gĂ„r vi og prĂžver at finde ud af, om vi skal bo her eller finde noget nyt.
Hvad siger Lissa til al den opmĂŠrksomhed omkring din person?
â Hun synes indimellem, at jeg er for tolerant, nĂ„r vi er ude sammen, men jeg gider faktisk godt at tale med folk. Jeg er meget imĂždekommende over for dem, der kommer over og vil snakke, og der skal rigtigt meget til, fĂžr jeg siger nej. Der er mange, der har trang til at sige noget til mig, og 99 procent af dem er jo venlige, sĂ„ âŠ
â Det er noget af det, der er kommet til mig i en forholdsvis sen alder, og det kan godt vĂŠre lidt surrealistisk at skulle forholde sig til, at folk kigger og peger og siger: âNeej, det er jo ham fra âŠâ Det er i orden, nĂ„r man er 18, men jeg er altsĂ„ 53!
Hvad gĂžr det ved dig?
â Mine bĂžrn er dygtige til lige at sige: âHey, det synes vi ikke, at du skal, det dĂ©râ. Det er supersundt at blive holdt nede pĂ„ jorden af sine nĂŠrmeste, sĂ„ jeg hele tiden er opmĂŠrksom pĂ„, om jeg er ved at ĂŠndre min tilgang til at vĂŠre en offentlig person.
â Det synes jeg nu ikke, jeg er. Derfor er der ogsĂ„ mange, som er holdt op med at ringe til mig, fordi de ved, at jeg konsekvent siger nej.
Lidt en trĂŠmand
Tilbage til det hospice, hvor Anders Agger lĂŠrte noget om vĂŠre i sorgfulde rum uden selv at blive ramt af sorgen.
Kort forinden havde hans bedste ven JÞrgen begÄet selvmord, ingen i hans nÊrhed havde set det komme. Faktisk sad Anders og drak kaffe med ham ude pÄ terrassen et par dage fÞr, det skete.
Du har beskrevet dig selv som lidt af en trÊmand - ville man kunne mÊrke det pÄ dig, hvis du var sÄ langt ude?
Anders Agger tĂŠnker lĂŠnge.
â Ja, det tror jeg, man ville. Jeg ville vĂŠre dĂ„rligere til at skjule, at jeg var ked af det. Jeg er virkelig en trĂŠmand pĂ„ nogle omrĂ„der, men ikke pĂ„ den mĂ„de, at jeg trĂŠkker mig fra det fĂžlelsesmĂŠssige i et forhold, for eksempel. Jeg er god til at fĂ„ tingene lĂžst, men jeg er ikke altid den udfarende. Det er jeg ikke.
â Jeg tror, at det, jeg lĂŠrte af den hospiceudsendelse var, at man ikke gĂ„r i stykker af at gĂ„ ind i et rum, som er fyldt med krise og sorg. Man mĂ„ gerne gĂ„ derind. Man skal gĂ„ derind. Og man kan komme ud igen uden at vĂŠre dĂžd. Man er simpelthen nĂždt til at gĂ„ ind og ud af de rum som et vilkĂ„r her i livet.
LĂŠs mere om:
Udvalgt indhold

SÄdan fik Astrid bedre sÞvn: "Havde jeg kendt til effekten, ville jeg vÊre begyndt tidligere"

Som ung var Mille Lehfeldt ikke bevidst om, hvad det betÞd at gÄ i sine forÊldres fodspor. Men det Êndrede en kommentar pÄ
