https://imgix.femina.dk/media/article/seksualundervisning_2020.png
Liv

Seksualundervisningen fylder 50 år - og den handler stadig kun om flamingopikke og kønsbehåring

29. september 2020
af Freja Bang Lyngbo
Foto: Shutterstock
Der er plads til forbedring, når det kommer til seksualundervisningen i grundskolerne. Derfor skal der sættes fokus på grænser og samtykke i seksualundervisningen, foreslår Amnesty Youth og Operation Dagsværk.

Et kondom på en flamingopik. Nærbilleder af kønsbehåring. Et lokale fyldt med fnisende klassekammerater og en lærer med røde kinder.

I dag er det 50 år siden, at seksualundervisning blev obligatorisk i Danmark, og selvom scenariet ovenfor er som taget ud fra 80’erne 90’ernes klasseværelser, vil mange folkeskoleelever i dag stadig kunne genkende billedet.

For det halter i den grad med seksualundervisningen. Det viser en undersøgelse fra 2019, som Undervisningsministeriet står bag.

Så da Sex og Samfund i dag var til høring på Christiansborg, var formålet ikke kun at fejre 50 års-dagen, men også at give en opsang til politikerne om, at der stadig er plads til forbedring.

Det sagde national chef i Sex og Samfund, Lene Staungaard, til P1 i morges.

Derfor har unge frivillige i Amnesty Youth og Operation Dagsværk nu startet en underskriftsindsamling, som stiller krav til regeringen om at indføre en alderssvarende obligatorisk, timesat seksualundervisning med fokus på samtykke — og der er allerede kommet næsten 30.000 underskrifter.

Kravene til seksualundervisningen bygger blandt andet på samtaler med mere end 3.000 unge kvinder, som Amnesty og Dansk Kvindesamfund har mødt på Roskilde Festival over de seneste år.

- Samtalerne har givet os et indblik i, at fokus i høj grad er på, hvordan man undgår seksuelt overførte sygdomme, hvordan man bliver gravid, og hvordan man sætter et kondom på — og stort set ikke, hvordan man får og giver samtykke, eller hvordan man kan opleve de mere følelsesmæssige aspekter af relationer, siger Helle Jacobsen, seniorrådgiver hos Amnesty Danmark.

Undersøgelsen fra 2019 viste blandt andet, at eleverne finder undervisningen utilstrækkelig, når det gælder emner som rettigheder, normer og mangfoldighed, og at lærerne kun i ringe omfang kender rammerne for undervisningen.

Og så er der mest af alt fokus på de reproduktive aspekter, hvis man da overhovedet modtager undervisningen.

Det er nemlig kun 36 % af de danske skoleelever, der har adgang til seksualundervisning, slår Helle Jacobsen fast.

Samtykkebaseret seksualundervisning fra 0. klasse

Amalie Hallberg, samtykkeambassadør hos Amnesty Youth, er en af de unge, der har været med til at definere kravene for den samtykkebaserede seksualundervisning.

Hun forklarer, at kravene blandt andet går på, at emnerne i undervisningen skal spænde bredere.

- Selvom det stadig er vigtigt at lære, hvordan man bliver gravid, og hvorfor kvinder får menstruation, så skal lærerne også benytte undervisningen til at lære eleverne, hvordan de respekterer deres egnes og andres grænser.

Det er Helle Jacobsen enig i, og hun forklarer, at undervisningen faktisk kan starte allerede i 0. klasse.

- Det er klart, at fokus ikke skal være på sex i de små klasser, men man kan snakke om samtykke på rigtig mange måder og den vej igennem være med til at skabe en samtykkekultur i Danmark.

- Vi ved, at det vil have en præventiv effekt i forhold til voldtægter. Et område, hvor vi ellers ligger rigtig højt i antal — især blandt unge mennesker, siger Helle Jacobsen.

At forstå og mærke grænser er vigtigt i rigtig mange situationer. Ikke kun når det handler om sex.

Det har Amalie Hallberg et konkret eksempel på.

- Eleverne skal lære, at det er okay at sige nej. At det er okay, hvis du ikke har lyst til at kramme Jonathan hver morgen eller holde Clara i hånden, når I går tur. Du behøver ikke gøre noget, der er fysisk ubehageligt for dig.

- Det er netop det, samtykke handler om, og hvis man sætter fokus på det allerede i de helt små klasser, så bliver det meget tidligt en helt naturlig ting at mærke efter.

Når eleverne bliver ældre, kan undervisningen og emnerne ændre sig, foreslår Amalie Hallberg.

- Her kan man lære de unge om forskellige former for seksualitet, og at man for eksempel kan være transkønnet eller homoseksuel. Det kan også være her, man begynder at lære om nydelse.

Men der skal stadig være fokus på grænser, og hvordan man får og giver samtykke. For ofte er man i situationer, hvor man har haft en sjov aften og måske har fået noget at drikke, og så kan det være svært at mærke, hvad man har lyst til, siger Amalie Hallberg.

https://imgix.femina.dk/call_to_action/fe_abo_web_8nr_1138x370.png

Læs også