Annonce
Kærlighed og sex
11. december 2025

Året der gik i dating 2025: Vi foretrækker gåture og kaffe – og mangler ærlighed

Gåture, kaffe, klarhed og krebsen som stjernetegnskonge: Her får du overblikket over dating-året 2025.
Af: Nina Pratt
Dating-året 2025: Vi er blevet trætte af bullshit – men især ét stjernetegn fik mange matches

Dating-året 2025: Vi er blevet trætte af bullshit – men især ét stjernetegn fik mange matches

Foto: Unsplash

I 2025 blev datingkulturen sat under kritisk lup. Her har offentlige debatter om, hvorvidt det er blevet pinligt at have en kæreste, dating fatigue og en voksende politisk grøft mellem kønnene efterladt os med spørgsmålet: Hvordan dater man egentlig nu om dage?

Tinder har et bud. I nylig undersøgelse foretaget af Opinum blandt 4000 unge mellem 18 og 25 år, der dater i henholdsvis USA, Storbritannien, Canada og Australien, kan man se, at der er sket en udvikling i måden, vi dater på.

Kort fortalt kan man sige, at vi er blevet trætte af bullshit. Eller som Tinder selv formulerer det i en pressemeddelelse: “Singler begyndte at sige det, som det er”.

– De er færdige med at overtænke hver besked og overanalysere hvert match. Singler siger præcis, hvad de vil, står ved det, de tror på, og går forrest med ærlighed og åbenhed. At være følelsesmæssigt til stede gør dig ikke pinlig, det gør dig interessant, lyder det det fra Melissa Hobley, der er marketingchef hos Tinder.

Annonce

Det kommer blandt andet til udtryk via det, som Tinder kalder for “clear-coding”. 60 procent af singler efterlyser klarere kommunikation omkring intentioner, og 64 procent svarer, at følelsesmæssig ærlighed er det, som dating har mest brug for.

Det gælder også politik. Det er ikke ligegyldigt, hvad man stemmer på på datingmarkedet. Over 4 ud af 10 fortæller, at de ikke vil date en person med modsatte politiske holdninger. Kvinder er især langt mindre åbne over for at date en i den anden ende af det politiske spektrum, da kun 35 procent siger, at de er åbne over for det (modsat 60 procent af mænd).

Annonce

Og så er vi blevet hooked på gruppedates. Næsten 85 procent af alle Double Date-brugere er under 30, og kvinder går forrest. De er næsten tre gange så tilbøjelige til at like og matche med et par sammenlignet med individuelle profiler. Samtaler mellem Double Date-brugere har også tendens til at være mere aktive og sender i gennemsnit 25 procent flere beskeder per match end i én-til-én chats.

Når det kommer til første date, foretrækker singlerne noget uformelt som en gåtur eller en kop kaffe, oplyser Tinder.

Annonce

Alex og Julia er mest på Tinder

Tinder har også offentliggjort, hvilke fornavne der hyppigst er at finde på datingplatformen. Førstepladsen går til Alex for mænd og Julia for kvinder. Herefter følger relativt universelle navne som Daniel, David, Michael og Lucas, og blandt kvindenavne er det særligt fornavne, der slutter på ‘a’ såsom ‘Maria’, ‘Anna’, ‘Sarah’ og ‘Andrea’, der trender.

Du har sikkert hørt skrønen om en, der datede en person, som gik meget op i stjernetegn. Ifølge Tinder har dit stjernetegn betydning for, hvor mange matches du får. Den store stjernetegnsscorekarl er krebsen, der ligger nummer 1 på pladsen over mest attraktive stjernetegn for mænd og nummer 2 på listen over stjernetegn, som kvinder finder mest attraktive. Krebsen er kendt for at være følsomme og omsorgstrængende.

Annonce

I bunden af listen ligger vægten og tvillingen – så er du en af disse to, må du skrue lidt ekstra op for charmen for at tiltrække et højre-swipe på Tinder.

Klovn på Tinder

Tinder også har samlet lidt data på danskernes dating-vaner i det forgangne år. Undersøgelsen viser, at danskerne elsker at erklære deres kærlighed til serien ‘Klovn’ på deres Tinder-profil. Andre populære serier inkluderer ‘Black Mirror’, ‘Squid Game’ og ‘The White Lotus’.

Hvad angår sport, så er fodbold, golf, tennis og padel populære på danskernes Tinder-profiler. ‘Sport’ er også relativt højt på listen over de mest populære interesser, hvor det ligger på 7. pladsen. Her er gåture, film og madlavning ellers højt på listen – og så ligger ‘rejser’, nok ikke så overraskende, som nummer 1, både i Danmark og på verdensplan.

Annonce

Der er også et interessant nedslag, når det kommer til den musik, danskerne har markeret på deres Tinder-profil. Sabrina Carpenters ‘Manchild’ – en sang, der handler om umodne mænd – ligger som nummer 2 over de mest populære sange. Vi vil lade det være op til læseren at gætte, hvilket køn der reklamerer med netop denne sang på deres profil.

Foruden Sabrina Carpenter er Drake, Justin Bieber og Aphaca blandt de mest populære musikkunstnere på det danske Tinder.

Hvad angår 2026, så mener Tinder selv, at der er håb forude, og at “klarhed, selvtillid og stærke holdninger kommer til at sætte retningen i det kommende år.”

Annonce
Annonce

Læs også

Bliv medlem af femina+

Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver dig ubegrænset adgang til alt indhold.