Familieliv

Slip af med de dårlige vaner

2. januar 2010
af Karitte Lind Bejer
Foto Vanna Envall
5 trin at få bugt med de dårlige vaner

Trin 1: Sæt jer mål Sæt jer et mål. Uden mål bliver vi let som en båd uden sejl - vi driver med strømmen, og spørgsmålet er, hvor vi ender? Det kan for eksempel være, at I gerne vil have en roligere start på dagen. At I gerne vil have en hyggelig stund sammen hver dag, inden I spiser aftensmad, at I vil have mere glæde ind i jeres hverdag eller noget helt fjerde. Beskriv den fremtid, I begge drømmer om.

Trin 2: Vurder omfanget Vurder jeres vaner i forhold til målet. Hvordan hænger jeres nuværende morgenvaner sammen med målet om rolige morgener? Hvis I rent faktisk stresser rundt og er langt fra jeres mål, er her en eller flere begrænsende vaner, I kan sætte ind over for. Erkend det, og bliv så konkret.

Trin 3: Skriv det ned Beskriv kort på et stykke papir, hvad I vil starte med at gøre anderledes. Fx "Vi vil dække morgenbordet om aftenen" eller " Vi vil stå en halv time tidligere op, end vi gør nu".

Trin 4: Sæt fokus på målet Beskriv herefter på papiret jeres "vanebrydermål", altså resultatet af at få brudt vanen. Fx mere nærvær, bedre tid, mere ro, bedre humør etc.

Trin 5: Baby steps Hvis vanen er svær for jer at bryde, så spørg jer selv, hvad der er det mindste, I kan gøre for at ændre den? Er det at stå fem minutter tidligere op om morgenen? Er det at sætte tallerkenerne midt på morgenbordet aftenen i forvejen? Så starter I med at gøre det, og når I har vænnet jer til det, kan I tage næste skridt. Eksempelvis at stå 10 minutter tidligere op eller at sætte både tallerkener og bestik frem på bordet om aftenen. Sådan fortsætter I, indtil I har nået jeres mål om rolige morgener. Husk at være tålmodige med jer selv. Det kræver tid at ændre en vane, og det kan være, at I bliver nødt til at starte forfra en eller flere gange, hvis vanen virkelig giver modstand.

Kilde: Forfatter Torben Wiese, der har skrevet bestselleren "Bryd vanen og nå dine mål" og senest "Bøj fisken mens den er frisk". Læs mere på Brydvanen.dk og Habitmanager.com

 

Top 10 over de hadede vanerHun fik dårlige vaner efter sygdom