Familieliv
6. januar 2020

Journalist Mikkel Frey: "Jeg havde en adférd, der handlede om at þdelégge mig selv”

Da journalist Mikkel Frey var otte Är gammel, begik hans far selvmord. I mange Är blokkede han hÊndelsen ude, og fÞrst som voksen har han kigget nÊrmere pÄ den og lÊrt, at selv om faren begik selvmord, behÞver han ikke selv at gÄ den vej. Processen har han skrevet en bog om.
Af: Thora Bruun Makita
Mikkel Frey

Foto Andreas Houmann

Mikkel Frey gik ind i stuen og pegede pÄ sin mor med en legetÞjspistol. Han vidste godt, at der var noget galt. Og sÄ fortalte moren ham, at hans far havde taget sit eget liv.

– Selv om jeg kun var otte Ă„r gammel, forstod jeg godt, at det var et selvmord. Og fra det Ăžjeblik jeg fik det at vide, holdt jeg op med at fĂžle sĂŠrligt meget, og jeg holdt op at overveje konsekvenserne af det, jeg gjorde. Jeg gjorde det, der faldt mig ind, og jeg angreb alt, hvad jeg kom i nĂŠrheden af, fortĂŠller Mikkel Frey.

I dag er han journalist og forfatter til den nyligt udkomne bog ”SĂžrgekĂ„ben”, der handler om farens selvmord, om ĂždelĂŠggende traumatiske familiehemmeligheder, og hvordan farens selvmord har kastet skygger helt ind i Mikkel Freys voksenliv.

– Jeg blev nĂždt til at skrive bogen. Jeg har frygtet min far i mig selv sĂ„ ekstremt meget i mit liv, at jeg godt vidste, at en dag var jeg nĂždt til at konfrontere mig selv. Jeg forestillede mig, at det ville blive, ligesom man ser pĂ„ film, hvor ham og jeg pĂ„ den ene eller anden mĂ„de skulle mĂždes, og sĂ„ skulle opgĂžret vĂŠre der. I bogen begyndte jeg at beskĂŠftige mig med, hvad han er for en, og hvem han er i mig, siger Mikkel Frey. Han blev dog hurtigt klar over, at der ikke kom noget opgĂžr. Det var snarere en proces, en livslang proces.

Hvorfor faren begik selvmord, er stadig et Ă„bent spĂžrgsmĂ„l for Mikkel Frey. Faren havde gjort oprĂžr mod de borgerlige vĂŠrdier, han var vokset op med i familiehjemmet i RĂždovre og var blevet revolutionĂŠr pĂ„ venstreflĂžjen. Her havde han mĂždt Mikkel Freys mor og var ogsĂ„ blevet lĂŠge. Selvmordet var en kulmination pĂ„, at faren havde haft konflikter med sin afdeling pĂ„ Rigshospitalet, hvor han arbejdede og forskede som hjertelĂŠge. Til sidst var han blevet bortvist. Og hans kone – Mikkel Freys mor – havde bedt om en skilsmisse.

Hvordan var han som far?

– Jeg kan ikke huske sĂŠrligt meget af den tid, jeg var alene sammen med min far. Men jeg var utryg ved ham. Han sagde alle sĂ„dan nogle ting, jeg ikke helt forstod. Det var dog ikke raseri eller skĂŠldud, men han havde et abstraktionsniveau, som et barn ikke havde en chance for at forstĂ„. Men han var ogsĂ„ en far, der tog mig med i naturen, og han spillede kort med mig. En far, jeg sad pĂ„ skĂždet af og holdt i skĂŠgget pĂ„ hĂžjskuldre, og en far, der cyklede med mig siddende pĂ„ barnesĂŠdet.

Mikkel Frey blev gradvist mere utryg ved sin far op til selvmordet. Faren opfĂžrte sig psykotisk, var pĂ„ medicin, og nĂ„r han ikke fik medicin, var han hektisk og skĂŠldte heftigt ud – ogsĂ„ pĂ„ Mikkel Frey, 14 dage fĂžr han tog sit eget liv.

– Uden at vĂŠre psykolog tĂŠnker jeg, at nĂ„r man som barn fĂ„r skĂŠldud pĂ„ den mĂ„de, og at ens far sĂ„ lige efter begĂ„r selvmord, sĂ„ giver det grobund for, at selvhadet kan vokse, siger Mikkel Frey.

LÆS OGSÅ: Anjas mor gemte pĂ„ en hemmelighed: ”Den griber stadig ind i mit liv”

Bare lad det vĂŠre

Efter farens dÞd gik Mikkel Frey fra at vÊre et tryghedssÞgende barn til at blive et barn, der var udadreagerende og i konflikt. Han brugte sin tid pÄ at slÄs og regne ud, hvordan han kunne lave ballade uden at blive opdaget af lÊrerne. Han skiftede skoler flere gange og blev sendt til mange forskellige skolepsykologer. Konklusionen var ofte den samme: Mikkel skaber et hav af problemer for sig selv.

NÄr Mikkel tÊnker tilbage pÄ det i dag, sÄ tror han, at en af grundene til, at han havde svÊrt ved at tackle selvmordet, var, fordi hele familiens reaktion pÄ selvmordet var, at der ikke skulle tales om selvmordet, ud fra idéen om, at det gik over, hvis man lod vÊre med at beskÊftige sig med det.

– Selvmordet skulle ikke vĂŠre en undskyldning for os alle sammen, det var sĂ„dan en formulering, vi havde i familien. Vi skulle videre, men jeg blev et symbol pĂ„, at der var noget galt, fordi jeg var udadreagerende. En ting var, at jeg opsĂžgte rollen, men jeg tror ogsĂ„, at jeg fik den af familien. SĂ„ blev fortĂŠllingen i familien noget med: ”Det er selvfĂžlgelig hĂ„rdt med det selvmord, men det er altid noget, vi andre ikke har det lige sĂ„ dĂ„rligt, som Mikkel har det.”

Skyggen fĂžlger med

Mikkel Freys taktik fortsatte op igennem ungdomsÄrene. Han blokkede alt ude, der havde med faren at gÞre. Han blev samtidig en del af en ungdomsgruppe, der lavede smÄkriminalitet og hÊrvÊrk. Om natten i weekenderne kravlede han ud ad vinduet og rÞg joints og drak Þl med vennerne. Da han var 16 Är, flyttede han, moren, morens nye mand og sÞsteren til Aarhus, og det var en lettelse for Mikkel at lÊgge Herlev bag sig. Selvmordet havde han ogsÄ lagt bag sig. Udadtil.

– Jeg brugte den samme taktik som resten af familien. Hvis jeg lod vĂŠre med at forholde mig til ham, sĂ„ holdt han op med at eksistere. Jeg kan huske, at jeg sagde til folk: ”Ja, min far har taget sit eget liv, men det har jeg styr pĂ„.”

Indeni var der dog ikke styr pÄ sÄ meget. Som 17-Ärig fik Mikkel Frey sit fÞrste angstanfald. Det gjorde ham bange for, at der var en magisk forbindelse mellem ham og faren, og at der var krÊfter inden i ham, som han ikke selv kunne styre, der ville fÄ ham til at begÄ selvmord. DÞden lurede hele tiden pÄ ham, fÞlte han og han mÄtte opfinde nogle magiske ritualer for at undgÄ den. F.eks. var det mange Är nÊsten umuligt for ham at krydse StorebÊltsbroen, og han blev nÞdt til at opfinde nogle ritualer, der ville forhindre ham i at springe ud over rÊlingen. For at blive angstanfaldene kvit pakkede han ting vÊk, der mindede om hans far: billeder af faren, farens elskede udstoppede sommerfugle, farens bÞger.

Samtidig begyndte Mikkel Frey at fÄ enormt dÄrlig samvittighed over alt, hvad han gjorde forkert, en dÄrlig samvittighed, der var helt ude af proportioner.

– Hvis jeg eksempelvis havde vĂŠret i byen, og jeg var kommet til at spilde en Ăžl pĂ„ nogen, sĂ„ opfĂžrte jeg mig, som om jeg havde slĂ„et nogle ihjel, fortĂŠller han.

– Jeg havde det svĂŠrt i sociale relationer. Det krĂŠvede enormt meget af mig at indgĂ„ i de sociale relationer, og jeg brugte enormt meget tid pĂ„ at finde uf, hvordan jeg skulle vĂŠre i relationerne. Samtidig havde jeg et meget heftigt selvhad. Jeg havde en adfĂŠrd, der handlede om at ĂždelĂŠgge mig selv.

Men han satte ikke selv sine problemer i relation til farens selvmord:

– NĂ„r man er traumatiseret, er det sjĂŠldent, man ved, hvad det handler om. Jeg havde en masse problemer, men jeg kunne ikke se, at det handlede om min fars selvmord. Jeg troede, at det handlede om, at jeg var forkert. Jeg troede, at hvis jeg pillede mig selv helt ned, sĂ„ folk i virkeligheden vidste, hvem jeg var, sĂ„ ville ingen vide af mig. Men nĂ„r jeg sĂ„ tĂŠnkte konkret pĂ„, hvad det var, jeg havde gjort, siden de ikke skulle vide af mig, sĂ„ kunne jeg ikke rigtig komme pĂ„ det.

Jagten pÄ et frirum

Udadtil begyndte det at gĂ„ godt. Selv om Mikkel Frey aldrig fik nogen gymnasial uddannelse, lykkedes det ham at blive journalist, han blev vĂŠrt pĂ„ ”Deadline” pĂ„ DR2, og han begyndte at fĂ„ forhold til kvinder. Noget, der tidligere havde vĂŠret svĂŠrt for ham. Men i kĂŠrligheden spĂžgte hans fars selvmord stadig, selv om han forsĂžgte at skubbe det vĂŠk.

– I takt med at jeg skubbede mindet om min far vĂŠk, begyndte jeg at interessere mig meget for sanseverdenen. Jeg begyndte at sige til mig selv, at kĂŠrligheden kunne give mig et rum, hvor jeg kunne blive fri. Jeg troede, at hvis jeg mĂždte en bestemt kvinde, ville alting forandre sig. Og jeg mĂždte ogsĂ„ mange sĂžde og dejlige kvinder, og vi blev virkelig forelsket, og jeg var enormt god til at dyrke forelskelsen. Jeg kunne diverse kĂŠrlighedscitater og skrev digte til mine kĂŠrester.

Men ligegyldigt hvilken kĂŠreste Mikkel Frey havde, endte det med, at han ikke havde tillid til, at kĂŠresten elskede ham.

– Jeg kunne ikke pĂ„ nogen mĂ„de tage imod kĂŠrlighed. Jeg var altid sikker pĂ„, at vedkommende ikke kunne elske mig, og sĂ„ endte det med, at jeg skubbede hende vĂŠk, eller hun gik.

– NĂ„r jeg havde vanskeligheder med kvinder eller gjorde ting, der var hĂ„rde ved mig selv eller drak for meget i perioder eller ikke kunne holde ud at vĂŠre pĂ„ mit arbejde, sĂ„ konstaterede jeg, at skyggen var inden i mig. SĂ„ hver gang jeg gjorde noget, f.eks. blev vred pĂ„ en kĂŠreste eller skubbede Ă©n vĂŠk, sĂ„ blev det et tegn for mig pĂ„, at jeg var ligesom min far, siger Mikkel Frey, der ikke har nogen kĂŠreste p.t.

Undervejs har der vÊret mange faktorer, der har spillet ind pÄ, at Mikkel Frey er et andet sted i dag. Han lavede nogle radioprogrammer om farens selvmord, der fik ham til at reflektere over, om forestillingen om et skÊbnefÊllesskab med faren mÄske netop var en forestilling og ikke virkelighed, og for tre Är siden opsÞgte han en terapeut, der hjalp ham med at se, at det godt kunne vÊre, at Mikkel Frey troede, at han var som sin far, men det behÞvede ikke at vÊre udtryk for, at det faktisk var tilfÊldet. Og at det heller ikke ville betyde, at han ville ende med at begÄ selvmord som sin far. At de var to forskellige mennesker.

– Lige sĂ„ stille og roligt hjalp min terapeut mig et sted hen, hvor jeg kunne prĂžve at kigge pĂ„ det. Der lĂŠrte jeg, at de reaktioner, jeg havde med magisk tĂŠnkning, snarere var forsvarsmekanismer og bundet af nogle tidligere oplevelser, end at der var tale om, at jeg med magiske ritualer i mig kunne bekĂŠmpe trangen til selvmord.

– Jeg blev enorm lettet. Jeg tĂŠnkte: Gud, det kan godt vĂŠre, at det slet ikke er sĂ„ forfĂŠrdeligt!

Tilbage stÄr det uopklarede spÞrgsmÄl om, hvorfor hans far valgte at tage sit eget liv. Og det mener Mikkel Frey, at han nok aldrig finder hele svaret pÄ. Han begyndte dog at hÞre nogle familierygter i forbindelse med bogskrivningen, nogle grundlÊggende fortÊllinger, der rykkede ved familiehistorien. Han fandt ud af, at hans farfar havde en dom for bedrageri og havde siddet i fÊngsel. Noget, som var blevet tiet ihjel i familien.

LÆS OGSÅ: Psykologens rĂ„d til selvmordsefterladte: Alle fĂžlelser skal frem – ogsĂ„ de forbudte

Alting er forandret

At farfaren var svindler, stod i kontrast til det hjem, Mikkel Frey kendte i RÞdovre, nÄr han var hos sin farmor og farfar. Det var et ordentligt hjem med borgerlige vÊrdier. Samtidig fandt han ud af, at familiens heltefigur, Mikkels oldefar, som efter sigende skulle have hjulpet jÞder over til Sverige, i virkeligheden var vÊrnemager. At familien havde gÄet og gemt pÄ disse hemmeligheder i sÄ mange Är, betÞd ogsÄ, at der var en enorm skamfÞlelse i familien.

– Min far voksede op med borgerlige vĂŠrdier, ordentlighed og etikette, og sĂ„ var hans egen far svindler. Min far holdt det hemmeligt, og min farmor har ogsĂ„ kĂŠmpet hĂ„rdt for at opretholde facaden. Min far byggede et liv op af skam. Jeg har valgt at fortĂŠlle om det i min bog, fordi familieskammen mĂ„tte hĂžre op.

– Jeg vil nĂždig sige, at det var det, der slog min far ihjel, men jeg tror, at hvis man lever i et regime, hvor noget er totalt tabuiriseret, sĂ„ er det meget let at lave en spaltning i sig selv ogsĂ„. Den kan jeg se, min far har lavet. Han var et splittet menneske, og den splittelse kommer i spil, da han fĂ„r et sammenbrud pĂ„ arbejdet, og min mor vil skilles, siger Mikkel Frey.

Hvor stÄr han i dag efter bogens udgivelse?

– Jeg har det markant bedre, end jeg har haft det fþr. Selvhadet er blevet mindre, og min egenomsorg er blevet stþrre.

– Alting er forandret, og sĂ„ bliver jeg totalt overvĂŠldet, nĂ„r jeg pludselig forstĂ„r, hvor skidt jeg har haft det i de Ă„r, hvor jeg troede, jeg havde det godt. Et andet godt eksempel er, at jeg tidligere projicerede mine egne problemer over pĂ„ de kĂŠrester, jeg havde, og det er jeg holdt op med. Langt om lĂŠnge forstĂ„r jeg, at jeg godt kan vĂŠre ked af det uden at vĂŠre forkert, siger Mikkel Frey.

LÆS OGSÅ: Anjas mor gemte pĂ„ en hemmelighed: ”Den griber stadig ind i mit liv”

LÊs ogsÄ

Bliv medlem af femina+

Du skal vÊre medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver dig ubegrÊnset adgang til alt indhold.