https://imgix.femina.dk/media/2d3a112ab8784f969f4d255f53473108.jpg
Underholdning

Ellen Hillingsø – en intuitiv kvinde

19. november 2009
af Pia Melander Guilbert
Foto: Heidi Maxmiling
Skuespilleren Ellen Hillingsø opfordrer os kvinder til at slippe kontrollen og lytte efter vores indre stemme

Ellen Gunilla Hillingsø

Født 1967 Uddannet skuespiller fra Århus Teaters Skuespillerskole. Slog for alvor igennem som den selvsikre Charlott i Ole Bornedals TV-serie "Charlott og Charlotte" (1996), men har haft et væld af alsidige roller på både film, TV og teater. Medvirkede blandt andet i Nikoline Werdelins teaterstykke "Bobler i bækken" (2002), Hella Joofs spillefilm "En kort en lang" (2001) og julekalenderen "Absalons hemmelighed" (2006). Hun har også lagt stemme til flere tegnefilm og lydbøger, desuden er hun ambassadør for Red Barnet, ligesom hun aktivt støtter AIDS-Fondet og forskning i brystkræft. For tiden indspiller hun nye afsnit af DR's dramaserie "Livvagterne", og så er hun aktuel i Charlotte Sielings spillefilm "Over gaden, under vandet", der havde premiere 23. oktober. Ellen Hillingsø er gift med direktør Christoffer Castenskiold, med hvem hun har en søn på syv og en pige på fem år.

- Intuition betyder forståelse. Det er en vished, ligesom at det her bord er hvidt, eller at du er smuk, og så har det en mytisk undertone af noget uforklarligt, lægger skuespillerinden Ellen Hillingsø ud og tilføjer så henkastet: - Jeg googlede det lige. At Ellen ikke blot har et google-forhold til intuition står dog klart, bare man kigger på hende. Den bor i hende, lyser ud af hende som en stærk kraft.

- Nu hører man sjældent mænd tale om deres intuition. De har dømmekraft eller i yderste instans mavefornemmelse, og er der ikke også noget nedladende over det med den kvindelige intuition?

- Jo, svarer Ellen Hillingsø hurtigt, - men der hørte jeg altså et interview i radioen med en filosof, der hed John Engelbrecht. Lige et øjeblik. Op af tasken hiver hun sin kalender og bladrer som en gal. - Jeg sad i bilen og kørte ind til siden for at skrive ned, hvad han sagde. Ja, her er det. "Kvinden er fornuft, og manden er forstand." Den måde, han beskrev det på, havde en ømhed over for begge køn. Det var meget inspirerende, og jeg er helt med på, at mand og kvinde er dybt forskellige. Det har vi i lang tid ikke måttet være, men nu må vi gerne.

- Men er der ikke også noget rigtigt i, at kvinder har en medfødt intuition, for eksempel når det gælder deres børn?

- Det tror jeg, du har fuldstændig ret i, men vi skal holde op med at fordømme den anden part for ikke at have de samme evner som os selv. Hvis hun siger: "Jeg tror, der er noget galt med det barn," og han svarer: "Det er bare dig, der er så pylret," så kommer det hurtigt til at handle om, hvem der er idioten. I stedet må vi lære at anerkende hinandens forskelligheder.

Efter en kort pause får Ellen en indskydelse og fortsætter med stor entusiasme.

- Nu skal jeg fortælle dig noget sjovt. Jeg er med i Charlotte Sielings nye spillefilm "Over gaden, under vandet," og at indspille den har været helt anderledes end det, jeg plejer at lave. Jeg var sådan ude at skide. Ha ha. Nå, men så var jeg til åbningen af DR's koncertsal, og der spottede jeg producenten på filmen. Jeg syntes, hun kiggede surt på mig og tænkte, at det sikkert var fordi, jeg havde spillet dårligt. Lidt efter kom hun hen til mig, smilede og sagde: "Prøv lige at høre, det er skidegodt med den film." Og så blev jeg lige bekræftet i, hvordan man gang på gang projicerer sit eget selvportræt over på andre. Der var nok 1.200 mennesker til stede i den koncertsal, og så tænker jeg, at grunden til, at HUN ser sur ud, er, at JEG er dårlig i en film. Hvor selvoptaget har man lov til at være?
Vi kan vælge offerrollen, eller vi kan afstå, og jeg gider ikke være et offer for mine egne dårlige fortolkninger af andre menneskers adfærd. At blive bevidst om det valg og tage ansvar er i det hele taget noget, der har givet mig en stor glæde. Bliv voksen. Stram op. Smil. Det handler om at tage sig selv alvorligt, og at lytte til sin intuition er jo en del af det at tage sig selv og sin indre stemme alvorligt.

Læs også:

Marie Askehave er helt sin egen
Sort humor og lig på bordet

Læs også