Anatomy of a scandal
Netflix

Denne MeToo-serie er blandt de mest streamede. Særligt en scene fik Sienna Millers hjerte til at banke løs

29. april 2022
Af Nina Ettrup
Mega, Ritzau/Scanpix & PR
Sienna Miller kan godt se, at der er paralleller mellem hendes personlige erfaringer og rollen som Sophie i Netflix’ "Anatomy of a Scandal". Og hun følte sig lidt som "turist i sin egen psyke", da hun mærkede, hvordan hendes krop huskede gamle traumer og reagerede fysisk, lige dér på settet.

Særligt én dag på settet husker hun tydeligt.

Hvis du er en af de mange, der allerede har binget "Anatomy of a Scandal", sidder den sikkert også i dig:

Politikeren og familiefaren James Whitehouse siger til sin kone, Sophie, at han har noget, han skal fortælle hende.

Hun sætter sig ned, og han indrømmer, at han har haft en affære med en kollega, og at tabloidpressen har fået nys om sagen, som vil være plastret ud over morgendagens forside.

– Min krop reagerede på en ret interessant måde, da vi skød den scene, fortæller Sienna Miller, der spiller Sophie i successerien, over en videoforbindelse fra New York.

– Mit hjerte begyndte at slå meget hurtigt og meget hårdt, og det fangede den mikrofon, jeg havde på. Producerne kunne høre det. Den scene triggede simpelthen et minde i min krop.

Vi spoler tilbage til midt-00'erne. Sienna Miller er i begyndelsen af 20'erne og Storbritanniens nye it-girl og stilikon.

Anatomy of a scandal

Hun er med i en række hippe film, kæreste med skuespilleren Jude Law og glad for at feste.

Paparazzifotografer følger hende, hvorend hun går, og kvinder i alle aldre forsøger at kopiere hendes bohemede California Girl-look med flagrende hvide skjorter, bløde ruskindsstøvler og gyldne hår og hud.

Hun er – tilsyneladende – på toppen af verden, men så sker det, der også sker for Sophie: Hendes kæreste indrømmer, at han har fjollet rundt med sine børns "nanny" – og pludselig kan Sienna Miller se sit privatliv tværet ud over forsider på alverdens tabloidforsider.

Imens besætter pressen nærmest hendes gade for at få et billede af eller en kommentar fra pigen med det knuste hjerte.

– Da vi skød den scene, reagerede min krop. Den kunne huske, hvordan det føltes. Jeg ved, hvordan det er at vide, at noget, som du absolut ikke har lyst til skal komme ud, er på nippet til at komme ud.

– Jeg kender den verden, og jeg afskyr den. Det er et helvede, siger Sienna Miller, som er glad for og "stolt over", at producerne besluttede sig for at lade hendes hjertes dunken være en del af lydsiden i serien.

– Det var ikke en rar oplevelse, men jeg kan godt se på det med et interesseret blik udefra – som om jeg er en slags turist i min egen psyke, siger hun med et skævt grin og understreger, at der er stor forskel på at være en ung kvinde på 23, som hun selv var dengang, og en voksen kvinde og mor, som Sophie er i "Anatomy of a Scandal".

Anatomy of a scandal

– Hun har jo viet sit liv til at være den her mands hustru. Skal hun gå fra det hele eller forsøge at komme igennem det? Hun har så meget at miste, og hun er også nødt til at tænke på sine børn.

– Man kan godt mene, at det, han har gjort – affæren – kan tilgives. Men så kommer der bare det ene slag efter det andet, og det hele går i opløsning, siger hun.

I dag lever Sienna Miller det, hun selv beskriver som "a quiet, lovely existence" med datteren Marlowe i New York.

De senere år har hun medvirket i en lang række anmelderroste film som bl.a. "American Sniper", "American Woman", "Foxcatcher" og miniserien "The Loudest Voice" om mediemogulen Robert Ailes og #MeToo-sagerne, der kostede ham karrieren.

Og så har hun – ligesom alle os andre – brugt de seneste par corona-år på at sidde rigtig meget derhjemme og tænke over, hvad hun egentlig drømmer om.

– Jeg vil gerne skrive, og jeg vil gerne instruere. Og jeg vil gerne arbejde med Jane Campion, siger hun om den Oscar-belønnede instruktør.

Og så er der en anden drøm, som tænder Sienna Miller, så det kan mærkes, selv på en let skrattende Skype-forbindelse.

Og den drøm har København i hovedrollen.

– Jeg har lige læst Tove Ditlevsens "Copenhagen Trilogy", siger hun entusiastisk om den danske forfatters "Barndom", "Ungdom" og "Gift", som for nylig er udkommet på engelsk – med stor succes.

– Jeg har endda haft et møde om dem, men der er allerede en, der har filmrettighederne til dem, siger hun nedslået, før hun lover, at hun allerede er på jagt efter et andet projekt, der kan få hendes hjerte til slå hurtigere. På den gode måde.

Læs også