Se, lyt & oplev

Boganmeldelse: Romantik for voksne

8. oktober 2015
af Julia Lahme
FEMINAs boganmelder Julia Lahme har læst Jojo Moyes bog "Efter dig". Og uden af afsløre for meget, er det måske er den ultimative voksne kærlighedsroman uden klichéer. Læs hendes anmeldelse her
Forfatter Jojo Moyes har bedt mig om ikke at afsløre alt for meget om Efter dig (Cicero), men jeg kan sige så meget, at det måske er den ultimative voksne kærlighedsroman uden klichéer. I hvert fald opdagede jeg dem ikke, men åd bogen på så kort tid, at jeg er nødt til at læse den igen. I denne selvstændige fortsættelse til den bedst sælgende tåreperser ”Mig før dig” arbejder Lou i en lufthavnsbar. Her serverer hun drinks for folk, der lever det fede liv, mens hun tænker over, at hun har mistet sit livs kærlighed og trådt voldsomt i spinaten i forhold til sin familie. En dag står der en smuk fremmed mand på hendes dørtrin, og Lou er nødt til at finde ud af, hvad hun vil med sit liv. Jojo Moyes kan skrive om kærlighed med engagement og ovenikøbet med et socialt perspektiv. Hendes sprog og dialog er indlevende uden at være irriterende alvidende, og hendes personer er rigt facetterede. FFFFFF Jojo Moyes (f. 1969) debuterede som forfatter i 2002. Hun har siden skrevet 12 romaner, hvoraf de otte er udkommet på dansk. Jojo Moyes bor på en gård i Essex i det østlige England med mand, børn og adskillige dyr. En Jojo Moyes-bog indeholder ofte: Noget fransk, et drys social bevidsthed og kærlighed – dog ikke altid af den romantiske slags. Julia Lahmes 3 Jojo Moyes-favoritter HJERTEVARME & HJEMLØS KÆRLIGHED Mig før dig er Moyes’ store internationale gennembrudsroman. Her begynder den unge kvinde Lou at arbejde for Will, som efter en ulykke med sin motorcykel ikke bare har mistet sin førlighed, men alt, hvad der minder om glæde og livsvilje. Romanen er uforudsigelig, bittersød og hjertevarm. Perfekt, hvis du holder af romantiske historier om mennesker, der føles virkelige på hver eneste side. Det store spring er en af forfatterens mere oversete romaner, og det er synd, eftersom den er virkelig god. I romanen får to kvinder fra meget forskellige kår mulighed for at hjælpe hinanden på et afgørende sted i deres liv, hvor de skal finde ud af, om de kan lære henholdsvis at give og tage imod. Vi møder skvattede mænd og stærke forbilleder i romanen, som både er eftertænksom, sjov og livsbekræftende. Hende du forlod udkom sidste år på dansk og er en roman om, hvordan to stærke kvinders skæbnetråde flettes sammen, skønt der er det meste af et århundrede mellem dem. I 1916 i Peronne i Frankrig maler nygifte Eduard sin smukke kone Sophie, inden han drager i krig. Portrættet bliver den bryllupsgave, Livs mand giver hende, inden han dør alt for tidligt. Begge kvinders sorg, hjemløse kærlighed og fandenivoldskhed driver romanen frem, mens der krydsklippes mellem de to tider på den mest elegante måde.