Rejser
21. januar 2014

Vi deler feriebilleder på Facebook i stor stil

Vi ferie-blærer os på de sociale medier og klart mest på Facebook med 35 procent.
Af: af Juliane Olsen
https://imgix.femina.dk/madogbolig/media/websites/in-dot-dk/website/2014/januar/uge-4/onsdag/rejse612x400.jpg

Er du en af dem, der fotograferer dine fødder i vandkanten foran en baggrund af kridhvidt sand og palmer? Og lægger du det så op på Facebook sammen med dine andre feriebilleder af de lokale med stok på bænken, det turkisblå hav, grillede skaldyr eller en kold udenlandsk øl i din hånd? Så er du langt fra alene.

Mere end hver tiende lægger således billeder op på sociale medier i 20 procent af tilfældene for at inspirere andre, og i 12 procent af tilfældene for at gøre dem lidt misundelige. Men hovedparten gør det af den simple årsag, at de ønsker at holde kontakt med venner og familie på ferien, hvilket gælder 57 procent.

Især for de yngre grupper i alderen 18 - 49 år er sociale medier en naturlig del af deres liv og dermed også af ferien. Men mange med en 'ældre dåbsattest' er også med.

Der er dog stor forskel på, hvilke sociale medier, der er i vælten, og hvilke der slet ikke er i spil, når man deler sine ferieindtryk i de fora. Facebook scorer klart højst og kan betegnes som dét medie, man ferie-blærer sig på med 35 procent.

Det næst mest benyttede sociale medie på ferien er Instagram med 7 procent. 4 procent fortæller, at de uploader deres evaluering af hotel eller udflugtsmål på Tripadvisor, mens de er på ferie, og 2 procent lægger ting op på en blog, når feriedagene holdes.

- Ingen tvivl om, at vi danskere er nogle af dem i verden, der benytter de sociale medier mest, og når man er på ferie, er der både tid og masser af indhold at bringe i spil. Herudover er det sjovt at få respons helt umiddelbart, som de sociale medier giver. Mere end hver tredje af de rejsende lægger indlæg op på deres Facebook-profil, mens de er af sted. Vi ser også, at flere og flere efterspørger hoteller med internetadgang, dette på lige fod med aktivitetsmuligheder og store familieværelser, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef i Apollo, i en pressemeddelelse.

Læs også