Herregårds-weekend i Vestjylland
Rejser

Tag med på herregårds-weekend i Vestjylland

13. august 2019
af Mikkel Bækgaard
Vi fik historiske herregårdsrammer, godt med kaffe på kanden, masser af hyggesnakke med venlige folk og strid vind i håret, da vi tog på weekend nær Nissum Fjord i Vestjylland.

TAG MED PÅ HERREGÅRDS-WEEKEND I VESTJYLLAND

Vestjylland kan være mange ting på én gang. Det får vi bekræftet, da vi starter bilen og begiver os på rundtur i området omkring Nissum Fjord i den nordlige del af det vestjyske. Her møder vi alt fra bugtende å-løb og pandekagefladt land til forblæste klinter og et brusende hav. Og her nyder vi også alt fra gourmetmad og herregårdsluksus til røgvarer spist direkte på havnen. Anledningen til det hele er, at vi har indkvarteret os på Nørre Vosborg, en herregård tæt ved fjorden med omkring 800 års historie. I mange år var stedet landbrug og underlagt forskellige ejere, inden det i en menneskealder stod tomt og var ved at forfalde. Godset blev reddet af Realdania, som i 2004 investerede hele 150 millioner kroner på en omfattende renovering. I den forbindelse blev herregården omdannet til hotel, restaurant og kulturhus med et utal af arrangementer i kalenderen – og det er her, i en gammel forpagterfløj, at vi nyder et par nætter i et kæmpestort værelse, tæt på slottets hovedbygning.
Kafferisteri med stjerneskud En ting, vi hurtigt erfarer, da vi kører ud i landskabet dagen efter ankomsten, er, at der altid er kaffe på kanden i det gæstfri Vestjylland. Ved første stop er det da også ganske oplagt, for her gør vi holdt ved Hedekaffe, et lokalt kafferisteri og café. Egentlig ville vi besøge antikhandleren på den modsatte side af vejen, men her er lukket, så i stedet kigger vi ind i risteriet, som vi helt tilfældigt har parkeret hos. Her møder vi Bjørn Toft Mathiesen, der straks hælder hjemmeristet kaffe i en kop, så vi kan smage hans varer. Her i et tidligere mejeri rister han et par hundrede kilo kaffe om ugen, som han sælger både direkte i risteriet og hos en række lokale supermarkeder. I risteriet er det også muligt at få en god kop espresso, som især tyskerne efterspørger, mens hans hustru Julie i caféen i bygningen ved siden af serverer masser af termokandekaffe og Danmarks måske største stjerneskud, som Bjørn udtrykker det.
1. Tæt på Nørre Vosborg har Bjørn Toft Mathiesen åbnet sit eget kafferisteri under navnet Hedekaffe. 2. Morgenmad med lokale lækkerier. 3. Tid til røget haj og en øl på havnen i Thorsminde mellem Nissum Fjord og Vesterhavet. LÆS OGSÅ: Ferie i Danmark: Tag med til flotte Tunø Hos Gyngestolen, en lille genbrugsbutik i en tidligere svinestald et par kilometer derfra, er der egentlig ikke åbent denne lørdag. Alligevel bliver vi budt indenfor til både kaffe og småkager af Anne Lise Hedegaard. Hun og manden var i haven, men da vi stiger ud af bilen, åbner de straks butikken. Snart kigger vi på et fint udvalg af gode genbrugsvarer, inden vi hygger os – sammen med flere andre forbipasserende kunder – med kaffe og en snak ved et lille bord i butikken. Og da vi tager videre, er det med flere gode loppefund i bagagerummet. Et par kilometer længere nede ad vejen gør vi holdt ved en sand lille perle, nemlig Fru Pedersens Have, hvor der også venter kaffe og en snak. I over 30 år har Anette Pedersen hygget sig og anlagt et vidunder af en grøn oase, som hun holder åben for offentligheden mod entré. Haven har masser af afkroge, blomster og frodige vækster samt skurvogne, som Anette har indrettet til Bed and Breakfast. På terrassen er der – igen – kaffe på kanden til fri afbenyttelse sammen med flotte blomsterdekorerede muffins, serveret på kongeligt porcelæn. Også her går snakken lystigt, da vi straks falder i snak med en flok gæster, der skal bo natten over i de små skurvogne. De skal i øvrigt i nattens mulm og mørke ud for at spotte bævere ved Klosterheden længere nordpå.
1. Fra borggården er der både adgang til den hyggelige restaurant og de gamle stuer. 2. Der er masser af historie og charmerende hjørner i herregårdens gamle stuer. 3. I genbrugsbutikken Gyngestolen er der altid kaffe på kanden og tid til en snak.
Frådende blæst ved fyret Landskabet ved Nissum Fjord er fladt, så her er en følelse af højt til himlen og langt til horisonten. Engområder og den snoede Storå fører ud til den lavvandede fjord, hvor et utal af fugle nyder livet. Her besøger vi flere af de små jollehavne, der er anlagt langs fjorden. De er oplagte pejlemærker, hvis man følger cykelstierne i området. Men Vestjylland er også frådende blæst og det voldsomme Vesterhav. Det får vi lov til at opleve, da vi kører ud til Thorsminde, der ligger midt på den smalle landtange, som adskiller Nissum Fjord fra det rå Vesterhav. Her går vi en tur langs stranden og ned i den lille fiskerby, som blandt andet har et stort, moderne museum dedikeret til de over 1.300 engelske søfolk, som forliste i en storm juleaftensdag 1811.
1. Bovbjerg Klint rejser sig ca. 40 meter over Vesterhavet. 2. Der er gratis adgang til Bovbjerg Fyr, som i dag er kulturhus og café og drives af frivillige. 3. Langs Nissum Fjord ligger flere små havne med joller og udsigt over vandet. I Thorsminde nyder vi både haj og makrel fra Nørgaards røgeri på havnen, inden vi sætter kursen 15 kilometer nordpå mod et af vestkystens mest ikoniske steder, Bovbjerg Fyr på toppen af Bovbjerg Klint. Her 40 meter over havet river blæsten denne lørdag, men udsigten er enestående. Vi kan se helt til Thorsminde og Nissum Fjord. Afslappet gourmetmad Efter alt kaffen, de blæsende oplevelser og masser af hyggesnakke med venlige vestjyder er vi ved aftenstide atter tilbage på Nørre Vosborg. Her går vi til bords i den ene af fløjene i den hvidkalkede herregård. I restauranten satser man på velsmagende mad, så vidt muligt lavet af lokale, vestjyske råvarer. Vi får østers fra Limfjorden, fisk fra Vesterhavet og lokale hvide asparges, og det får smilet frem og skuldrene ned. For selv om der bestemt satses på gourmet i restauranten, er stemningen afslappet og dejlig jysk. Det gælder også næste formiddag, da vi inden afrejse prøver kræfter med Nørre Vosborgs nye stolthed, deres Go’ Søndag Brunch – et overdådigt udvalg af små lækkerier, som alle er lokalt produceret. Det er med god grund noget af et tilløbsstykke, for man får høj kvalitet i helt afslappede rammer i herregårdens store festsal, som er indrettet i den tidligere studestald. LÆS OGSÅ: Tag på en skøn venindetur til Venedig REJSEFAKTA Nørre Vosborg er en herregård i Vestjylland på østsiden af Nissum Fjord, godt 20 km vest for Holstebro og 25 km syd for Lemvig. Rundt om Nissum Fjord er der både lavvandede fjordoplevelser og rigtigt råt Vesterhav – bl.a. i fiskerbyen Thorsminde og ved Bovbjerg Klint, tæt ved Lemvig.