https://imgix.femina.dk/media/76d5d452f574442fb0f230ba64ab7dfd.jpg
Bolig

Derfor er dansk design så godt

6. juni 2011
af Malone Diee Jensen
SØNDAG har bedt 4 personer med tæt kontakt til dansk design om at forklare, hvad der gør dansk design så specielt.

Dem har vi spurgt:

  • Designeren og kunsthåndværkeren Rikke Hagen:
    Rikke Hagen er uddannet glaskunstner fra Danmarks Designskole i 1998. Efter 10 år med egen produktionsvirksomhed startede hun designstudiet Copen Hagen, hvor hun produktudvikler sine designs for firmaer som Holmegaard og Normann Copenhagen. Rikke Hagen har høstet adskillige store priser for sit smukke og unikke design.
  • Producenterne fra Normann Copenhagen:Poul Madsen og Jan Andersen startede i 1999 virksomheden Normann Copenhagen med talent, flid og sans for forretning. Tidligere havde de begge haft egen virksomhed, og de besluttede at åbne en designforretning på Strandboulevarden i København. Under navnet Normann Copenhagen blev det første produkt lanceret i 2002 - det var lampen Norm 69, designet af Simon Karkow. I dag spænder Normann Cph. sortimentet vidt og indeholder en lang række spændende og modige designs - fra opvaskebaljer i gummi til vaser i ler.
  • Formidleren fra Danish Craft:Karen Kjærgaard er uddannet møbelarkitekt fra Arkitektskolen i Aarhus. I dag arbejder Karen Kjærgaard som udstillingsarkitekt og konceptudvikler for både virksomheder, institutioner og museer med enkeltstående designs i grænselandet mellem kunst og design. Sideløbende hermed arbejder hun også for Danish Crafts, hvor hun har udvalgt og sammensat kollektionerne i mere end 5 år.

Hvorfor fungerer dansk design så godt?

Rikke Hagen:
Dansk design er stærkt i sit formsprog og ofte af høj håndværksmæssig kvalitet, med et stærkt koncept bag. Altså uden for meget 'pynt'. Det gør det nemt af aflæse.

Normann Copenhagen:
Dansk design fungerer, da det formår at samle funktion, form og æstetik i et design og skabe tidløse klassikere.

Det er nemt at forstå og nemt at forholde sig til, og der er ikke unødvendige forstyrrende detaljer. Derudover har det betydning, at vi meget tidligt i vores industri og udvikling har haft design som en vigtig parameter. Den historik og tradition kan vi alle være glade for i dag og drage fordel og nytte af.

Karen Kjærgaard:
Hvis og når dansk kunsthåndværk og design fungerer, er det, når traditionen belyses fra nye vinkler, og vi ser og forstår os selv og vores kultur på nye måder.

Hvilke særlige kvaliteter kendetegner dansk design?


Designer Rikke Hagen

Rikke Hagen:

Vi har en stor tradition for håndværk og har i mange, mange år taget afsæt til vores designprodukter dér.

Men hvis jeg skal fremhæve noget fra vores tid lige her og nu, så synes jeg, at det pibler frem med skæve, eksperimenterende produkter, der bygger på underfundige historier. Og fordi vores håndværksmæssige tradition er så stærk, bliver det til nogle stærke visuelle og funktionelle produkter.

Normann Copenhagen:
Dansk design har en stor tradition for dygtige designere, der kan deres designhåndværk. Den stolte tradition, vi har i Danmark for design, påvirker resultatet, som er kendt for sine enkle, minimalistiske og funktionelle egenskaber.

Danish Crafts:
En humanistisk tilgang, stor faglighed og en evne til at se muligheder i stedet for problemer.

Hvordan bevarer man håndværk og identitet, når design skal masseproduceres?

Rikke Hagen:
Masseproduktion forbindes undertiden med noget dårligt eller med ringe kvalitet. Men sådan er det ikke nødvendigvis.

Mit eget cognacglas tog sin begyndelse i en lille unika produktion, og det var først, da Normann Copenhagen fik det med i sin kollektion, at produktet fandt sit rette hylde: Den rigtige produktionsmetode til den rigtige pris.

Dermed fik glasset den rigtige platform og lever den dag i bedste velgående.

Det er ikke sikkert, det havde været den samme situation, hvis glasset var forblevet en nicheproduktion.

Normann Copenhagen:
Flere og flere af Normann Copenhagens produkter har deres baggrund i kunsthåndværk. Et godt eksempel er vasen Grass, designet af Claydies.

Her er designet netop ideen og det konceptuelle af vasen. Gennem gensidig respekt og dialog mellem Normann Copenhagen, designeren og producenten opnår vi et færdigproduceret resultat, der bibeholder den oprindelige idé - nemlig designet - og alligevel muliggør en form for industrialisering, så designerens idé kan blive tilgængelig for flere.

Danish Crafts:

Kunsthåndværket repræsenterer the NEW Craftsmanship i dansk design og har haft en kolossal betydning for re-brandingen af dansk design.


Karen Kjærgaard fra Danish Craft

Fra årtiers fokus på cool stål og sort gummi har kunsthåndværket åbnet op for nye produkter og nye processer.

I lille som stor skala, fra limited edition til mass-production.

I sidste ende er kvalitet et spørgsmål om de rigtige samarbejdspartnere, målgruppe og pris.

Hvad betyder forbrugerens mening for designeren?

Rikke Hagen:
Forbrugerens mening er naturligvis meget vigtig. Det er jo dem, der bestemmer, om noget får succes eller ej. Jeg tror ikke, der er nogen designere, der ønsker bare at designe for sig selv.

Dog skal man huske, at gode salgstal ikke er et succeskriterium alene.

Der kan være mange parametre, der gør, at et produkt har sin berettigelse og tilfører os noget. Nogle design får ikonstatus uden at have haft høje salgstal.

Men jeg skal som designer bevare et frirum, så min idé kan spire og udvikle sig, før der kommer for mange produktionsovervejelser ind over - eller produktet bliver mainstreamet af vaneforbrugere. Jeg vil gerne kunne udfordre forbrugerne.

Normann Copenhagen:
Det betyder mere og mere. Vi vil gerne "kende" personen bag produktet - hvem er det? Hvad står han/hun for? Og hvad har designeren lavet tidligere? Er det noget, vi gerne vil relatere os til?

Nu om dage køber vi mere end bare et produkt.

Vi køber alt, hvad der omgiver produktet, heriblandt personen bag designet.

Danish Crafts:
I processen intet, men i sidste ende alt. I modtagelsen og i brugen af et produkt er det vigtigt, at der er en positiv energi mellem afsender og modtager.

Læs også