Krop og kost

Gravid do's and dont's - det må du gerne

Er du gravid, har du sikkert allerede fået de første 117 gode råd om, hvad du må, hvad du skal, hvad du endelig ikke må, hvad du skal spise, og hvad du skal undgå. Men det er langt fra alle de velmenende råd, der har hold i virkeligheden, og hvad skal du så tro på? Her giver vi dig svaret på hvad du gerne må!

Hvis du er en anelse forvirret over, hvad du må og ikke må, mens du er gravid, så forstår vi det godt! Der er nemlig ikke grænser for, hvad du som gravid kan få af gode råd - og ikke mindst skrækhistorier - fra velmenende venner, veninder eller forældre. Men fat mod. Der er nemlig ingen grund til, at du låser dig inde i de næste ni måneder for at undgå potentielt farlige ting. Heldigvis er både du og din baby rimelig hårdføre, for det ville ikke være godt for vores overlevelse, hvis vi var alt for sarte. Der er dog ting, som er gode at huske på, så både du og din baby sammen får den bedst mulige graviditet. For at hjælpe dig med at navigere rundt i de gode råd, har vi derfor bedt jordemoder Pia Hern om at give os den komplette liste over, hvad du skal sige henholdsvis ja og nej til, mens du er gravid.

Hvad sker der inde i maven, når du er gravid? Følg din graviditet uge for uge

Sig ja til….
- Søvn.
Som gravid har man ofte et øget søvnbehov, hvilket er naturens måde at sørge for, at der er energi og overskud til at skabe et lille barn. Tag gerne en powernap hver dag, hvis det er muligt.

- Vand. Drik masser af vand. Når du er gravid, har din krop et øget væskebehov. Drik derfor minimum to liter om dagen.

- Kost. Spis god, frisk og varieret kost med masser af frugt, grønt, fiber og protein.

- Økologi. Vælg økologiske produkter, hvis du kan og har råd. Så har du større chance for at reducere indtagelsen af kunstgødning og pesticider.

- Kosttilskud. Mens du er gravid, skal du sørge for at tage de anbefalede kosttilskud, som består af en almindelig vitaminpille dagligt, 400 mg folinsyre indtil tredje måned, 40 mg jern hver dag fra tiende uge og hele graviditeten, 500 mg kalk, hvis du ikke drikker en halv liter mælk dagligt og 10 mikrogram D-vitamin under hele graviditeten.

- Motion. Få daglig motion. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du bevæger dig i mindst 30 minutter hver dag.

- Fødselsforberedelse. Find et godt fødselsforberedelseskursus. Det giver dig ro i sindet i forhold til den kommende fødsel og giver dig redskaber til at skabe en god fødselsoplevelse.

- Sig fra. Øv dig i at sige fra, så du undgår stress og at overbelaste dig selv. Stress er faktisk langt mere skadeligt end mange tror, og det er ikke kun i forbindelse med dit arbejde. Det kan også være tanker, du tænker om dig selv eller bekymringer i almindelighed.

- Sex. Dyrk masser af sex, hvis du har lyst når du er gravid. Sex er godt for både krop og sjæl og skader ikke din baby. Sexlysten ændrer sig ofte i graviditeten fra ingen lyst i starten til meget lyst i midten og så lidt lyst igen i slutningen. Men gør præcis, hvad du har lyst til.

Dyrk sex! At du er gravid, skal ikke holde dig tilbage fra at dyrke masser af sex. Få sexologens gode fifs til, hvordan du holder sexlysten i live, mens du er gravid


- Knib. Få god kontakt til dit underliv! Knibeøvelser og passioneret sex er gode veje til dette. Det er dit underliv, som er i fokus under fødslen, og jo bedre du har det med den del af din krop, jo lettere er det for dig at føde.

- Afslapning. Slap nu af! Benyt dig eksempelvis af meditation eller afspændingsøvelser. Det hjælper dig med at komme i kontakt med din krop, hvilket er rigtig godt, når du skal føde.

- Smil. Und dig selv masser af gode oplevelser og lækkerhed imens du er gravid. Det virker måske lidt skørt, men hver gang du føler dig glad, føler dig oplivet og har nydt noget dejligt, så skabes der masser af gode hormoner i din krop, som ryger direkte over i dit barn, der trives rigtig godt i dem.

Læs her hvad du skal sige nej til når du er gravid