Kærlighed og sex

Sådan håndterer I skænderier bedst

af Terje Nordberg 3. september 2014
Foto: Pantherstock
Kommer I aldrig til bunds i problemerne, når I skændes derhjemme, skal I passe på. Det kan sætte sig som en permanent tilstand og med tiden kan det blive sværere at forsones

I perioder kan vi gå rundt om hinanden med for mange løse ender mellem os, som stresser og bekymrer. Hvis vi ikke gør diskussionen eller skænderiet færdigt, kan frustrationerne sætte sig som en permanent tilstand og forhindre kontakt og nærhed. Psykoterapeut Terje Nordberg giver i denne uges FEMINA fire gode råd, som måske kan rede trådene ud mellem jer.

LÆS OGSÅ: Tre små spørgsmål kan give et pejlemærke for, om du er sammen med den rigtige partner. Tag testen 

1. Anerkend, at du har brug for at få renset luften. Udtryk dig klart og sig det højt: ”Der er noget, der mangler. Kan vi snakke om det nu?” Hvis ikke, så pres på for at få en aftale, hvor I begge har tid.

2. Hvad vil du i virkeligheden opnå? Sig for eksempel: ”Det er mit ønske, at vi kan komme tættere på hinanden.”

3. Tænk over, hvordan du formulerer dig. Gode formuleringer kan være: ”Det vil være godt for mig, hvis du…” eller ”Jeg synes ikke, jeg har fået svar, så nu prøver jeg igen. Når jeg er færdig, vil jeg gerne høre din reaktion.” Det er også en god idé at sige noget i retning af: ”Jeg er meget glad for, at vi har denne samtale” i stedet for, at I råber af hinanden.

4. Vis ham samme respekt, som du har bedt ham om at vise dig ved at lytte. Fald ikke for fristelsen til at rette ham og komme med kritik.

LÆS OGSÅ: 8 kendte mænd, der faldt i utroskabsfælden – se galleriet