https://imgix.femina.dk/media/3b311b25826f49609a0f628a9a100781.jpg
Selvudvikling

Normal - på den ualmindelige måde

24. marts 2009
af Birgitte Aabo
Foto: Colourbox
FEMINA fortæller om børn med udviklingsforstyrrelser

At der er børn i folkeskolen, som skiller sig ud fra flokken, er ikke nogen ny nyhed. De fleste af os husker enspænderen; den vilde dreng; professoren; den stille pige; måske det var os selv, der stak ud? I modsætning til tidligere har nogle af de velkendte typer i dag diagnose på, at deres personlighed er præget af et medfødt handicap i form af udviklingsforstyrrelser - typisk Aspergers syndrom eller ADHD, bedre kendt som DAMP.

Måske har dit barn en klassekammerat med sådan en diagnose? Det er ikke længere usædvanligt, for der bliver stadig flere specielle børn i folkeskolen. Det stiller nye krav til både lærere, skolekammerater og forældre.

De specielle børn
Det er børn, som glider ind i flokken på klassebilledet og er lige så forskelligt begavede som resten af børnene. Men de virker sære, er dårlige til at finde ud af det sociale og har det bedst med kendte strukturer.

Derfor er de også blevet mere synlige og har fået flere problemer, i takt med at folkeskolen har givet eleverne mere ansvar og færre rammer. En del af børnene går i dag i specialskoler, men nu går udviklingen i retning af, at stadig flere kan følges med naboens børn ind i folkeskolen. Og det er ikke noget, alle forældre er lige begejstrede for.

- Når et barn med asperger bliver introduceret i en klasse, vil der typisk være forældre, der stiller spørgsmål om, hvordan lærerne vil kunne garantere, at det ikke går ud over deres egne børns læring. Folkeskolen bygger på lighed, men den lighed er under voldsomt pres, eftersom mange forældre betragter deres eget barn som det eneste vigtige, siger Lone Beyer, der er leder af Frejaskolen i Valby. Frejaskolen er en specialskole for børn med Aspergers syndrom og autisme.

Uanset om forældrene arbejder med eller imod, er virkeligheden, at der bliver flere folkeskoleklasser, som skal tage imod et barn, der har diagnose.

IT-evner
Selv om man ikke er i stand til at gennemføre folkeskolens afgangsprøve, kan man have særlige evner med IT. Det viser erfaringerne med den få år gamle uddannelse for unge med asperger, AspIT. De første færdiguddannede er på vej ud i faste stillinger, og virksomhederne har generelt taget godt imod elever fra AspIT.

Unge med særlige behov har siden sidste år haft lovmæssigt krav på en treårig ungdomsuddannelse.

Kilder: Videnscenter for autisme, Psykiatrifonden, Autismebladet, Weekendeavisen, ADHD-foreningen, Frejaskolen, Aspit, Undervisningsministeriet.

Din hjælp - Vær Tydelig
Børn med asperger er normaltbegavede, men har brug for tydelige udmeldinger. Hvis du har kontakt med børn med asperger, måske via dit eget barn, er det en god idé at spørge forældrene forud for besøg eller børnefødselsdag, om der er noget særligt, du bør vide. Nogle børn og unge med diagnosen vil eksempelvis gerne have spørgsmål for at komme i gang med en dialog, hvorimod andre afskyr det.

Måske er der behov for din hjælp, for at barnet kan komme i gang med en leg - tænk på barnet som én, der er yngre, end han/hun ser ud til, og hjælp med at styre legen, præcis som da dit eget barn var mindre.

Mange børn med asperger bryder sig ikke om mad, der er blandet sammen, men foretrækker at få tingene serveret adskilt. Det kan være grunden til, at de ikke vil have noget af det, du tilbyder dem.

Forskellige udviklings-
forstyrrelser

  • Autisme: Medfødt udviklingsforstyrrelse, der blandt andet påvirker evnen til at forstå andre menneskers behov og tanker og derfor kan gøre det svært at indgå i sociale sammenhænge.
  • Asperger: En mild, men alligevel så betydelig form for autisme, at mange vil have behov for særlige tilbud, også som voksne.
  • ADHD (Attention Defi cit/Hyperactivity Disorder): Tidligere kaldet DAMP. Børn med AHDH kan virke uopdragne og vilde, men lider af en udviklingsforstyrrelse, der blandt andet kan gøre dem hyperaktive og ude af stand til at fastholde opmærksomheden i længere tid. Tre til fem procent af en årgang har ADHD, svarende til ét barn i hver eneste skoleklasse og alle børnehavestuer.
  • Andre diagnoser grænser op til eller overlapper med AHDH, som man også kan lide af i alle sværhedsgrader, med en glidende overgang til det normale.

Læs også