Selvudvikling

Julia Lahme: Sociale medier: Det kan vi lære af vores børn

Uden at se os over skuldrene poster billeder af vores børn klædt ud som alt, fra katte til nisser, vi har fotograferet dem foran hoveddøren (så alle kan regne ud, hvor de bor), og vi har delt vores egne og vores børns op- og nedture med alle. Det er ikke så klogt. Vi ved det, men vi stopper ikke.

Man tror jo sådan set for det meste, at det er os, der er de mest fornuftige. Os voksne. Os, der har styr på tingene og véd, hvad forskellen er på et banklån og et realkreditlån; os, der husker at ringe til tandlægen, inden det går galt. Vi regner med, at vi VÉD ting.
 
 
Ud over at vi er voksne, så er vi, som er over 30, også den første generation, der har kastet sig ud i de sociale medier. Vi er dem, der skal forsøge at finde hoved og hale i, hvordan vores børn skal opføre sig på de sociale medier, og hvornår de verhovedet er gamle nok til at træde ind på den scene, som man i princippet – hvis ikke man tænker sig grundigt om – aldrig har fri fra. Og vi er rystende dårlige til det.
 
Ikke nok med, at vi som lalleglade blærerøvsaber har kastet os selv ud på alt, fra Facebook til Instagram, for at fortælle om det, hver gang vi har begået en kage eller høstet en træningstime, så er vi, som er over 30, også den første generation, der har haft mulighed for at sprede vores børn ud over det samlede internet. Og det har vi gjort!
 
LÆS OGSÅ: Kan man være for pæn til at blive taget alvorligt
 
Uden at se os over skuldrene har vi postet billeder af dem klædt ud som alt, fra katte til nisser, vi har fotograferet dem foran hoveddøren (så alle kan regne ud, hvor de bor), og vi har delt vores egne og vores børns op- og nedture med alle, der gad (og ikke gad …) høre om det. Alle ved alt om os og nu også om vores børn. Det er ikke så klogt. Vi ved det, men vi stopper ikke.
 
For vi forbeholder os retten til at vide bedst omkring, hvad vores børn har brug for, og vi forbeholder os ret til at bruge deres nuttede ansigter til at høste likes. Kendisserne gør det, så hvorfor skulle vi helt almindelige mennesker ikke gøre det? Vise det smukkeste frem, vi har – smukkere endda end en musselmalet kaffekop fra Royal Copenhagen? Vores børn er jo en del af vores liv. Så det gør vi. Deler dem.
 
Samtidig med at vi skal overveje på forældreintra og andre rædsomme steder, om vores børn er gamle nok til selv at få adgang til de sociale medier, for børn er jo ikke lige så fornuftige som voksne vel? Man ved jo ikke, om de kan finde på at sige grimme ting om andre derude i cyberspace, eller selv blive mobbet? Men – det er jo ikke, fordi alle voksne i Danmark selv taler pænt på onlinemedierne om andre mennesker, så hvordan skulle vores børn lære det?
 
KØB et abonnement på femina og vælg din egen velkomstgave: Moshi Moshi jakke, Södahl plaid eller et af vores skønhedssæt
 
Men som det er sket tusinder af gange i verdenshistorien, overhaler børnene de voksne indenom. Den engelske tænketank The Pew Research Center har nemlig fundet ud af, at de 18-29-årige gør mere ud af at beskytte deres privatliv online. De er nemlig den første generation, der er vokset op med forældre, der har tagget, delt og liket i ét væk, og den generation orker det ikke. Den generation fjerner stedsangivelser i opslag, sletter deres navne på sociale medier og rydder i det hele taget op.
 
Belært af de voksnes erfaringer måske, men helt ærligt nok også for at have en chance for selv at bestemme, hvem de vil være. For at verden ikke skal kende dem som det rasende barn klædt ud som kat – i det analoge såvel som i det digitale liv. Vi er nogle voksne, der har virkelig meget at lære.
 
Har du lyst til at skrive et indlæg om, hvad der optager dig, så send os mellem 300 og 500 ord på [email protected]
 
Læs andres indlæg og få mere info på femina.dk/fraenlæser
 

 

Læs mere om: