fra en læser
Selvudvikling

Fra en læser: Kvinder skal blive bedre til at turde gå efter karrieren

Jeg møder mange kvindelige mellemledere, der vælger at tjekke ud af karrieren, selvom de kompetencemæssigt er klar til næste skridt i karrieren

Lad os slå fast én gang for alle, at kvinder er ligeså ambitiøse som mænd. Vi kvinder udgør et flertal på mellemlange og videregående uddannelser. Mange kvinder kan også kalde sig mellemledere. Men når vi skal bevæge os endnu højere op, støder vi på glasloftet, som skiller os fra de virkelige topposter. Og det er på trods af, at den kvindelige topleder gør det overordentlig godt! Undersøgelser tilbage fra 2009 fra INSEAD viser, at tilliden til kvindelige chefer er i top!

På trods af gode lederevalueringer, så møder jeg mange kvindelige mellemledere, der allerede på dette niveau er ”udmattede”. Det kan skyldes oplevelsen af at være alene, hvis man sidder som ene kvinde i en ledergruppe; oplevelsen af at være presset af et ekskluderende mandenetværk på jobbet; eller omverdenenes forventningerne til vores moderrolle. Alle disse oplevelser er problematiske, fordi undersøgelser viser, at nogle kvinder simpelthen vælger at tjekke ud af karrieren – udmattede af presset, selvom de kompetencemæssigt er klar til næste step. 

Konklusion: Når vi støder mod glasloftet, så tjekker vi ud. Og det er et problem!  

Kvinder spiller ikke efter spillereglerne

Kunne det ikke være forfriskende, hvis vi udfordrede vores egne og andres forventninger og holde fast i vores ambitioner og ønske om en plads – på sigt - i topledelsen? Hvis vi virkelig ønsker mere ligestilling på direktionsgangen, så må vi som det mest naturlige stille os selv spørgsmålet: ”Hvad kan VI gøre anderledes for at ændre de skæve procenter? ”

Fra en læser: Mor OG karrierekvinde  - kan vi ændre forargelse til hyldest?

Jeg har et par små fif til den kvindelige mellemleder, der forhåbentlig gør, at hun – på trods af glasloftet har et valg – et valg, der gør det muligt for hende at indfri sine ambitioner.   

At være ene kvinde på chefgangen er uden tvivl en særlig position – og det kan være udmattende. Men jeg oplever også, hvordan vi kvinder vælger ikke at spille efter spillereglerne på chefgangen, fordi vi føler, vi giver køb på, hvad vi står for. Men den går ikke.

Med det mener jeg, at kvindelige ledere undervurderer, hvor vigtigt det er at iscenesætte deres position i organisationen. Vi skal også blive super skarpe på at lure, hvordan vi får indflydelse – og spille spillet. Det kan meget vel være på mændenes præmisser, fordi der er flest af dem på de øverste ledelseslag. Men så længe vi kvinder er i undertal, så må vi handle smart for at fremme egne ambitioner og karrieremuligheder.

Helt konkret skal vi gøre brug af symboler, der indikerer vores position i organisationen. Tidligere kommunikationsdirektør Anne Villemoes har malende beretninger fra Danish Crown om vigtigheden af, at hun som eneste kvindelige direktionsmedlem havde kontoret med mange vinduer eller valgte den dyreste firmabil – med det formål at synliggøre sin position.  

Jeg plejer selv at opfordre kvinder til at ”tage rummet” til møder. Vi bør som ledere sætte os for bordenden for at manifestere vores rolle som dem, der bestemmer. Her er der dog mange kvinder, der står af, når jeg siger det. Jeg håber dog, at provokationen vækker noget refleksioner, der får kvinderne til at prøve det til næste møde. For mændene sætter sig stadig for bordenden. Tør du?

Fra en læser: Husk, at ord skaber virkelighed

Ligeså opfordrer jeg tit mine kvindelige ledere til at være opmærksomme på ikke at tage ”sekretærrollen”, hvilket vil sige altid at skrive referat, gøre klar og rydde op efter møderne. Med andre ord: Uddeleger opgaverne.

Endelig kunne vi træne os selv i ikke at tale så meget om vores børn på arbejdet og droppe de hjemmebagte kager til kollegerne (til fordel for bagerens) – ja, med andre ord parker moderrollen ved indgangsdøren til jobbet!   

Så kvinde, vær bevidst om de signaler du sender gennem handling og hvordan de fremmer din indflydelse – med andre ord ”mand dig op” til succes.  

 
Louise Rygaard Jonas er programdirektør på CBS Executive. Hun har en Erhvervs Ph.D i Human Resources, Corporate Branding og Service Management fra CBS. Desuden har hun over 11 års erhvervserfaring fra HR og marketingstillinger i større, internationale virksomheder. Lederskab erfaring som Marketing Manager (Buksesnedkeren), Group HR Manager (Coop Danmark) og Program Director (CBS Executive).
 
 

Vi vil gerne høre DIN mening!

Har du også en klummeskribent i maven? En mening, du gerne vil ud med? Eller en anek-dote, strøtanke eller betragtning fra din hverdag, du kunne tænke dig at dele med FEMINAs læsere? Så send den til os – måske bliver din klumme udvalgt til at komme på femina.dk. 

Du skal maile din klumme til [email protected] og skrive ”Fra en læser” i emnefeltet. Teksten skal være på 300-500 ord, du skal vedhæfte et billede af dig selv og skrive en kort introduktion af dig selv. Redaktionen forbeholder sig retten til at redigere teksten.

Vi glæder os til at høre fra dig.

Mvh FEMINA

 

 

 

Læs mere om: