kvinde med smartphone i hånden
Selvudvikling

5 gange du kigger på din smartphone – uden grund!

Refleks-kigger du også alt for meget på din telefon? Bliv opmærksom på, hvornår det sker, så du kan slippe fri af telefonfælden.

Da vi var små, rakte vi ud efter vores sut. Nogle gange af ren vane, andre gange fordi vi blev lidt småstressede eller usikre. Og i dag lader det til, at vi gør det samme med vores telefon. I den nye bog "Offline" skriver forfatterne Imran Rashid og Søren Kenner om konsekvenserne af vores overdrevne smartphoneforbrug og kommer i den anledning også med eksempler på, hvornår vi ender med at stå med vores telefon i hånden mere eller mindre ubevidst. Resultat: At mange af os kigger alt for meget på den lille skærm, hvilket i sidste ende kan give stress, søvnforstyrrelser og ligefrem ødelægge vores relationer. Læs med og bliv klogere på de unødvendige telefonkig.

 

1. Vane-kigget: Når du i en given situation har tjekket din telefon, så mange gange, at det nu sker helt af sig selv, når du befinder dig i situationen. Som forfatterne skriver i "Offline" er det "f.eks. når du tjekker telefonen som det første om morgenen og det sidste om aftenen. Ikke fordi du har valgt det, men fordi du ikke kan lade være."

 

LÆS OGSÅ: Pernille var mobilafhængig: Min krop var i konstant alarmberedskab

 

2. Hovsa-kigget: Du skulle egentlig bare tjekke klokken, men kom på afveje. Pludselig er du på Facebook, ligesom du også lige er inde og vende på Instagram, tjekke din yndlingsavis, booke (okay: aflyse) en træningstime osv. Måske er det også sådan, du er endt med at læse denne artikel (men læs den lige færdig, inden du lægger telefonen fra dig og kigger ud i verden).

 

KØB et abonnement på femina og vælg din egen velkomstgave: Moshi Moshi jakke, Södahl plaid eller et af vores skønhedssæt

 

3. Utilpasheds-kigget: I "Offline" kalder forfatterne det "eskapisme", og det er når "du bruger din smartphone eller de sociale medier til at trække dig tilbage fra omgivelserne, fordi du keder dig eller er utilpas i den "virkelige verden". F.eks. når du føler dig lidt usikker til en fest eller er et sted, du ikke plejer at være, så er telefonen en sikker havn – som du altid kan vende tilbage til og dermed lukke verden ude," skriver forfatterne.

 

4. Smitte-kigget: Det er som Imran Rashid og Søren Kenner skriver "situationer, hvor andres adfærd påvirker din adfærd. For eksempel når du sidder i vennegruppen, og nogle af jer begynder at tage telefonen frem, og det så "smitter" alle andre rundt om bordet i løbet af ingen tid." 

 

LÆS OGSÅ: 13 gode råd mod digital stress

 

5. Vente-kigget: Når du lige har to sekunder, hvor der ikke sker noget, og derfor griber ud efter din telefon, det kan være køen i supermarkedet eller "på legepladsen, når du holder for rødt, eller når din ven lige skal på toilettet på cafeen", skriver forfatterne Imran Rashid og Søren Kenner, der kalder den situation for meandering.

 

Offline” af Imran Rashid og Søren Kenner, udgives 10. april på People's Press. Vejl. pris.: 300 kr.

Mangler du det sidste skub på vejen til at lægge telefonen fra dig, kan du passende læse Imran Rashid og Søren Kenners nye bog ”Offline”. I bogen fortæller de, hvordan bl.a. Apple, Google og Facebook målrettet bruger ”mind hacks” og ”afhængighedsdesign” til at manipulere og fastholde din opmærksomhed – og forfatterne dokumenterer, hvordan disse metoder påvirker din identitet, virkelighedsopfattelse og din evne til at indgå i sociale sammenhænge. Bogen gennemgår den seneste viden indenfor blandt andet hjerneforskning, sociologi og psykologi og dokumenterer sammenhængen mellem smartphones, sociale medier og stress, angst, søvnforstyrrelser og koncentrationsbesvær.

Imran Rashid er speciallæge i almen medicin, IT-serieiværksætter og ekspert i digital sundhed. Søren Kenner er iværksætter, online marketingspecialist, forfatter og har startet flere direct marketing-bureauer.

 

 

Læs mere om: