Kærlighed og parforhold

Parterapeut: 3 tip til at undgå coronakrise i parforholdet

Parterapeut Christiane Meulengracht guider til, hvordan du får det bedste ud af hjemmedagene under coronavirussen. Og hvordan du undgår parforholdskrise.

Kvalitetstid eller konflikttid?

Det kan gå begge veje, når familier sættes i uvante situationer. Som nu, hvor både børn og voksne er sendt hjem fra arbejde, skole og institutioner på grund af coronavirussen.

Det betyder minimum 14 dage, hvor familier skal opholde sig under samme tag mere eller mindre ufrivilligt.

Fra coronakrise til parforholdskrise

Dagene derhjemme kan for nogen virke særdeles hyggelige og for andre problematiske, når de i oven i det hele bekymrer sig om helbredet og økonomien som følge af det verdensomspændte udbrud af corona.

Hvordan undgår vi, at coronakrisen også bliver en parforholdskrise? Det har vi spurgt parterapeut Christiane Meulengracht fra christiane.nu om.

3 tip til at undgå coronakrise i parforholdet

1. Se krisetid som kvalitetstid

På trods af coronavirusens alvorlige karakter kan du forsøge at vende det til noget positivt inden for hjemmets fire vægge, lyder det fra parterapeut Christiane Meulengracht.

- Det her kan faktisk være en gave. Mange af os lever efter et skema, og vi er hele tiden i gang. Det skal vores børn også være. Det er vi som mennesker ikke gearet til. Vi skal huske at restituere og leve i nuet.

- Vi savner ikke tid mere, vi savner nærvær, lyder det fra parterapeuten.

Hun peger på, at vi grundlæggende savner at være sammen og ikke mindst være nærværende over for hinanden.

Vi skal huske at være taknemmelige for, hvad vi rent faktisk har og henviser til ordsproget 'When life gives you lemons, make lemonade'.

SE OGSÅ: 9 ting som mennesker i stærke parforhold husker at gøre

2. Er der knas i parforholdet, så vær nysgerrig

Når mange af os skal tilbringe mindst 14 dage derhjemme, kan det blive tydeliget, hvis du og din partner har problemer i forvejen.

Vi kommer til at gnide os opad hinanden, og ikke alle har mulighed for at smutte på arbejde og få en tiltrængt 'pause'. Problemerne kan også blive forstærket af, at mange af os i forvejen er bekymret for helbredet eller økonomien på grund af coronavirussen.

Det er ifølge Christiane Meulengracht nu, vi skal vælge, om vi vil forstørre problemet, eller om vi vil være nærværende med hinanden.

- Hvis vi vil have et langt parforhold, skal vi huske at beholde vores nysgerrighed over for hinanden. Vi skal turde at være åbne omkring det. Der er ikke nogen, der har ret, siger hun.

Hun ser det som en gylden mulighed for at se, hvordan er vi egentlig sammen? Ikke efter en eller to dage, men efter ti dage, når der ikke er mere mælk i køleskabet, og vi er løbet tør for aktiviteter.

Her det vigtigt at kigge på kommunikationen, når problemerne opstår. Og ikke mindst lytte til hinanden.

Forkæl dig selv og få femina leveret hver uge. Køb et abonnement her

3. Bryd arbejdstid og børnepasning op

Skoler og institutioner er lukket landet over, og det betyder for de fleste, at børnene skal opholde sig derhjemme.

Men hvordan jonglerer du lige hjemmearbejde, børnepasning og de hundrede andre pligter under samme tag? 

Christiane Meulengracht slår fast, at det er en ekstraordinær situation, og det at have børnene hjemme i så lang tid kan opleves som en belastning.

- Det er ikke optimalt at passe børn, mens man arbejder derhjemme.

Hun har dog nogle gode råd til, hvordan du eller I strukturerer jeres hverdag, hvis I har små børn, der har behov for at blive passet og underholdt.

- Arbejd i 2 timer, og lav derefter noget hyggeligt med børnene. Del arbejdsdagen op, så du arbejder enten tidligt eller sent, så det passer til børnenes rutiner. Det vigtigste er, at du er nærværende, der hvor du er. I arbejdet eller hos børnene. Vær til stede, når du er sammen med dine børn. Tjek ikke mails imens, siger hun.