https://imgix.femina.dk/media/article/oprydning_ekspert_.png
Stil

Christina fik besøg af en oprydningsekspert: Sådan gik det

19. marts 2019
af Christina Bølling
Foto: Nicoline Olsen
Oprydning er det nye mindfulness og en effektiv stress-stopper. Det mener oprydningsekspert Sanne Severinsen. Feminas sundhedsredaktør Christina Bølling kender godt til det med stress – og til ikke at kunne finde sine ting, så hun takkede ja til et besøg.

Måske har du hørt om Netflix-fænomenet og oprydningsguruen Marie Kondo?

Sanne Severinsen er coach og hjælper folk med at rydde op efter samme system som den japanske husalf. Efter Sanne Severinsens mening er oprydning den nye mindfulness.

Så i stedet for at gå til yoga eller tage på retreat skal vi alle sammen hellere se at få ryddet op i de skuffer og skabe og ordnet vores papirer.

Hun har formentlig ret, i hvert fald hvis man skal tro denne artikel, for ud over at jeg fik ryddet op, fik jeg styr på ting, jeg før ikke har haft styr på.

https://imgix.femina.dk/oprydning_marie_kondo.png

Og tilmed dukkede et sæt Ruko-nøgler op på bunden af en lille krukke med clips og elastikker.

Den viste sig at passe præcis til hængelåsen på loftet, hvor der – k’ching! – stod en fin, næsten ny vaskemaskine og en tørretumbler. Lige klar til at blive solgt på Den Blå Avis.

Jeg skulle ellers lige til at smide nøglerne i skraldespanden, da jeg blev bremset af Sanne Severinsen: ”Det ligner da nøgler til en hængelås, har du sådan en et sted?”. Det kan godt betale sig at rydde op, selv om man ikke som Kondo har en millionbusiness kørende.

LÆS OGSÅ: Oprydningsguruen Marie Kondo: De 10 vigtigste tips til rydde op derhjemme

Kigger i mine skuffer og skabe

Sanne Severinsen smiler og tager støvlerne af, idet hun træder ind i entréen i min fireværelsers lejlighed. Hun tager en hurtig rundtur i stuen, børnenes værelser, soveværelset og køkkenet og danner sig et overblik.

Hun kigger, efter først at have spurgt høfligt om lov, også i skuffer og skabe. Det ser ikke værst ud. For det første er jeg nok ret gennemsnitlig, hvad angår rod – altså ikke noget særtilfælde.

For det andet har jeg naturligvis ikke kunnet dy mig for at rydde lidt op i forvejen.

Jeg er ikke hoarder-agtig nok til TV, men jeg har oprydningsproblemer nok til at være kunde i Rum Til Livet, som Sanne Severinsen kalder sit firma. De fleste af hendes klienter er almindelige mennesker og helt gennemsnitlige rodehoveder som mig.

https://imgix.femina.dk/sanne_severinsen_oprydning.png

Oprydningsekspert Sanne Severinsen

Sanne Severinsen har taget en coachinguddannelse for bedre at kunne forstå den dybere mening bag rod og orden og for at kunne hjælpe mennesker med at få styr på tingene og overskud i hverdagen.

Men hvorfor har nogle af os f.eks. så svært ved at skille os af med ting, og hvorfor har næsten alle ”rodeøer” og områder i vores liv og bolig, der sejler, mens alt andet flyder fint?

De fleste af Sanne Severinsens kunder er ”samlere”, der har svært ved at skille sig af med ting, og som hamstrer – men der er mange personlige varianter af manglende overblik og uorden.

– En rigtig stor del af det at rydde op handler om at give slip på ting, og det er noget, de fleste, og særlig mine kunder, har svært ved! Så det at give slip uden dårlig samvittighed, uden skyldfølelse og uden frygt for at fortryde eller mangle noget på et senere tidspunkt fylder ofte en del i mine snakke med de kvinder, jeg hjælper.

– Det lader nu ikke til at være dit problem. Du er god til at rydde op, lyder det til. Men du har ikke altid hovedet med, når du gør det, fordi det skal gå så hurtigt, og så er det, man umiddelbart har fin orden – selv om man har rod i skufferne, eller f.eks. en kasse stående, fyldt med alt muligt blandet fra skuffer, som man lige har tømt for indhold, og derfor let kommer til at smide værdier ud, siger Sanne Severinsen.

Hun henviser til min ”rodeskuffe” i køkkenet, som jeg tømmer med jævne mellemrum – f.eks. når jeg lejer ud til Airbnb. I skabet i gangen står en vinkasse fuld af det, der var i skuffen, sidst jeg ”ryddede” op.

– Du har let ved at skille dig af med ting, men måske smider du måske det forkerte ud og gemmer ligegyldige ting.

Hun har ret. Når jeg først går i gang, går jeg amok. Mine børn hader det, fordi de så mange gange, da de var yngre, har stået med ansigtet nede i den store skraldespand udenfor og set ulykkeligt på hinanden og kaldt på deres far: ”Hun har smidt både tøj, bamser og tegninger ud!”, mens de med forurettede miner har halet den ene genstand efter den anden op af den grønne affaldscontainer.

Min udsmidning grænser til tyveri og kan i hvert fald karakteriseres som ”bevidst bortskaffelse af andres ejendom”.

Det skal lige nævnes, at jeg også er fuldkommen ligeglad med mine egne ting, når jeg er i det humør. Jeg vil bare have orden.

Lige dér synes jeg nemlig, ting er besværlige helt generelt, vi bruger alt for meget tid på det materielle – først på at ønske os og begære ting, så på at anskaffe os dem og tit også på at fortryde, at vi har købt dem, og så på at skille os af med dem. Altså groft sagt. Og altså kun når jeg er i det hjørne.

Oprydningsproblemer, der kører i tomgang

"Hvad er det værste i forhold til rod i dit hjem?", vil Sanne Severinsen vide.

Hun vil nemlig have mig selv at udpege ”problemet” og løse det. Det var ellers det, jeg håbede, hun ville fikse med et trylleslag ved at indføre smarte systemer, så jeg ikke konstant skal lede efter nøgler og betalingskort.

Jeg troede også, hun ville komme med sådan en lille fiks manual til, hvordan man folder tøjet, så det ingenting fylder. Men hendes opgave er ikke at fikse ting for mig, men at finde ud af, hvad der fungerer for mig i hverdagen.

Hun kan fortælle historier om folk, der virkelig har forandret deres mentale indstilling til orden, og giver håb om, at jeg også kan finde lykken ved at ændre bare lidt på mine nuværende rutiner.

Jeg forklarer, at det, der generer mig mest, er, når ting ikke fungerer, og problemer ikke bliver løst. Køleskabet lækker, og opvaskemaskinen bipper advarende, når man sætter den i gang, og jeg har ikke råd til at ringe til en håndværker.

https://imgix.femina.dk/oprydningshjaelp.png

Gryderne vælter, når man forsøger at tage en af dem ud, fordi de er stablet på en åndssvag måde. Lampen over spisebordet blinker, fordi der er en løs forbindelse. Afløbet stopper.

– Menneskers måde at omgås ting på, siger også noget om vores måde at gå til andre mennesker og relationer på. Du har svært ved at tage imod hjælp, tror jeg, siger hun.

Dér kommer coachingen til kort. Jeg har nemlig slet ikke svært ved det, tværtimod har jeg ikke bestilt andet end at bede om hjælp de sidste fire år.

Men jeg er træt af det og træt af køleskabe, der drypper, frysere, der rimer til, kedler, der kalker til, toiletter og afløb, der stopper, og døre, der knirker.

Nu kunne jeg godt tænke mig IKKE at bede om hjælp og at kunne selv. Det føles som et lille skridt på vejen til autonomi at sortere rodeskuffer i kategorier: Hobby, håndarbejde, køkkenting, minder, børneting, papir, briller.

Som hos Marie Kondo er princippet, at man sorterer efter type, f.eks. tøj, så bøger, papir, diverse og ting med affektionsværdi. Mit fokus er på diverse og ”things that spark joy”.

LÆS OGSÅ: Marie Kondo: Sådan rydder du op i dit klædeskab

christina bølling

Feminas sundhedsredaktør Christina i fuld gang med oprydningen

Fandt 3.000 kr. i en taske

Fyrfadslys bliver taget ud af plastikken og stablet i en fin lille plexiglasboks. Det ser tjekket ud. Flere ting får nye pladser – og det skaber plads.

– Hvad med de her dejlige overskabe, skal vi ikke tage dine champagneglas fra køkkenet ud i entréen, så du får mere plads til mel og sådan noget?, foreslår Sanne, der står på en høj stol og gør klar til de 24 (!) champagneglas fra Ikea, der optager to hylder i mit køkkenskab.

Apropos tal. Jeg har otte par briller. Seks par solbriller. Syv sæt nøgler, hvoraf det ene par som sagt viser sig at passe til loftsrummet, hvor jeg ikke har kunnet komme til i tre år.

Jeg har fire plastikposer fulde af makeup, creme og hudpleje. Og i nok mærkelige farver til at holde et komplet dragshow kørende i årevis. Jeg sorterer og smider ud, og det giver luft, fuldkommen som hvis nogen havde luftet ud i lejligheden og tændt solen!

https://imgix.femina.dk/oprydning_hjaelp.png

Rum Til Livet er et ret sigende navn. En formiddag på denne her måde med Sanne Severinsen i 3-4 timer koster 2.950 kr. Da jeg finder nøglerne, ved jeg, hvad Kondo mener med, at det giver livskvalitet at holde orden.

Sanne er ikke specielt overrasket, men glad.

– Jeg ser det hver gang. Folk tjener på at hyre mig. Den sidste kunde, jeg hjalp med at rydde op, var en ung mor på barsel. Hun fandt 3.000 kroner i en taske, hun ellers lige skulle til at smide ud, og som hun ikke havde brugt i mindst et år.

Jeg fandt euro, danske kroner og svenske kroner.

Da Sanne Severinsen gik efter tre timer, var jeg i skralderummet to gange. I weekenden fik jeg taget mig sammen til at rydde op på loftet, fordi Sanne havde en idé til hylder, man kunne sætte op og få plads til meget mere.

Kondo har ret – jo mere orden man har, jo lettere er det at holde orden, og jo mere motiveret bliver man til at udvide følelsen af ”styr på det” til andre områder.

Papirerne er jeg stadigvæk ikke kommet til. Her tror jeg, jeg hopper på Sanne Severinsens online oprydningsforløb, som foregår via Facebook, og hvor man opmuntrer hinanden med før- og efter-billeder. Det gider jeg godt!

https://imgix.femina.dk/call_to_action/fe_abo_web_8nr_1138x370_6.png

Læs også