Kære Mark Zuckerberg. Vil du lade dine egne døtre bruge et nyt børne-Instagram?
Foto: Unsplash, Alona Vibe
Camilla Mehlsen, digital medieekspert i Børns Vilkår.
Forestil dig en platform, hvor ældre kan skrive direkte til børn og unge, kommentere deres smukke udseende og måske lokke dem til at sende nøgenbilleder.
Forestil dig samtidig en platform, hvor jagten efter likes og perfekte kropsidealer får dig til at redigere dine egne selfies, inden du poster dem, og hvor du bagefter kan sidde tilbage med følelsen af at være udenfor.
Sådan kan Instagram opleves, særligt for en del unge piger. Der bliver lige nu redigeret selfies i ét væk på Instagram.
En undersøgelse fra Børns Vilkår og TrygFonden viser, at mere end hver tredje unge pige i 9. klasse redigerer billeder, før de bliver postet.
Over halvdelen af pigerne fortæller, at de har prøvet at fjerne et billede på de sociale medier, fordi de ikke mente, at billedet havde fået nok likes eller kommentarer.
De unge peger selv på, at de redigerer for at fremstå lidt pænere, lidt slankere.
I undersøgelsen er der en tydelig sammenhæng mellem de unge, der redigerer og fjerner billeder af dem selv, og de unge, der føler stress, kropsutilfredshed og lavt selvværd.
Forestil dig nu et Instagram til børn under 13 år, men renset for jagten efter likes og perfekthedskultur og helt uden de alvorlige problemer med grooming, deling af intime billeder, digital mobning og selvskadenetværk, som det nuværende Instagram har.
Camilla Mehlsen.
Det lyder umiddelbart virkelig rart, men kan Facebook udvikle et sikkert Instagram, hvor børn under 13 år trygt kan boltre sig, og hvor forældrene tager børnene i hånden?
Svaret er nej, hvis man spørger 44 amerikanske børne-, medie- og forældreorganisationer, der har stilet et brev til Mark Zuckerberg (stifteren af Facebook, der også ejer Instagram) med en klar appel om at stoppe planerne med at rulle et Instagram ud til børn under 13 år.
I Børns Vilkår er vi også stærkt bekymrede for, at en ny ”Insta til børn” ikke kan beskytte børnene, som ellers er hele formålet.
Det er endnu ikke lykkedes Instagram at komme de alvorlige problemer til livs, så det er tvivlsomt, at techgiganten på mirakuløs vis ændrer sig i en børneversion af platformen.
På nuværende tidspunkt ved vi ikke ret meget om indretningen af den nye børne-Instagram, men vi mener, at der foreligger et kæmpe arbejde i at sikre børnenes færden på platformen, så de ikke udsættes for digital mobning, hadtale, grooming, skadeligt indhold mv.
Det er dog positivt, at Facebook nu siger, at de vil gøre noget for at beskytte børn under 13 år, der bruger deres platform.
Dem er der nemlig mange af, og platformen er ikke designet til børn.
Det er let for børnene at fifle med fødselsdatoen og dermed skaffe sig adgang til en platform, som har en aldersgrænse på 13 år.
Det gælder ikke bare Instagram, men også andre platforme som Snapchat, TikTok og YouTube.
Indtil nu har platformene mestendels vendt det blinde øje til problemet ved udelukkende at give forældrene ansvaret for børnenes færden online.
I Børns Vilkår mener vi også, at forældre spiller en vigtig rolle i deres børns digitale liv.
I dag er mange børn og unge overladt til sig selv, når de bruger sociale medier.
De er alene om gode og dårlige oplevelser, fordi forældre ikke altid interesserer sig for det digitale liv på samme måde som det fysiske og ofte oplever, at det er svært at engagere sig i og måske også forstå, hvad der foregår i børnenes skjulte digitale universer.
Set fra forældrenes stol kan det måske lyde som en god nyhed med et socialt medie med børnebeskyttelse og en større grad af kontrol fra forældrenes side.
Her er det dog vigtigt at være opmærksom på, hvorfor Facebook gerne vil have yngre kunder i butikken. Lad os lege med tanken om, at de nuværende problemer ikke flytter med et nyt Instagram for børn.
Det vil i så fald efterlade os med ét spørgsmål – nemlig forretningsmodellen. Appen er jo gratis, så hvordan hænger det sammen?
Undskyld Paris Hilton. Det, du var udsat for, var hævnporno
Svaret er, at vi som brugere betaler med vores opmærksomhed, tid og data. Platformenes tusindvis af annoncører er kunder, mens alle brugernes opmærksomhed er det dyrebare produkt.
Desto mere tid man som bruger lægger i platformen, desto bedre er det for platformen. Alt, man som bruger ser, når man scroller gennem sit feed, er tilpasset ens adfærd og interesser.
Feedet kan fortsætte i en uendelighed – og det er hele humlen i forretningsmodellen i den digitale opmærksomhedsøkonomi.
For appen er gratis, men vi betaler med vores tid og personlige data. Og lige præcis Facebook er verdensmestre i datahøst. Heldigvis er der skrappe regler for markedsføring målrettet børn under 13 år, fordi de er mere påvirkelige, og også for dataindsamling fra børn.
De regler skal naturligvis overholdes, så hvordan vil Facebook tjene penge på en børneversion af Instagram?
Hvad sker der med børnenes data? Det ved vi endnu ikke.
Intentionerne om en børneversion af Instagram rejser altså på nuværende tidspunkt flere spørgsmål end svar.
Derfor er vi i Børns Vilkår stærkt bekymrede for, om det her er løsningen.
Og så har vi ét spørgsmål til Mark Zuckerberg: Vil du lade dine egne døtre bruge et nyt børne-Instagram?