https://imgix.femina.dk/2021-02-26/krop_instagram.png
Tykfobi

Hvorfor fjerner Instagram (stadig) billeder af tykke kroppe?

12. februar 2021
af Kristine Enevold Villadsen
Foto: Unsplash, Marie Hald
Det sociale medie Instagram har fået kritik for at favorisere hvide, tynde kvinder. På trods af kritik fra flere kvinder og Instagrams nye retningslinjer for nøgenhed, sker det stadigvæk.

Modellen Emily Ratajkowski postede i 2019 et billede på Instagram, hvor hun står nøgen med armen foran brystet og med en blomst mellem benene.

Hun har over 27 millioner følgere på Instagram.

For nylig lavede journalist på Zetland Marie Carsten Pedersen et eksperiment for at undersøge, om Instagram har et problem med tykke kroppe.

Hun postede flere billeder af fotografelev Malene Nelting. Blandt andet et, hvor hun står på præcis samme måde Emily Ratajkowski, på sin Instagram-profil.

Malene Nelting har dog fyldigere bryster, tatoveringer og en tyk blød mave. Billedet blev fjernet, tre minutter efter det blev lagt op.

Med henvisning til Instagrams retningslinjer for nøgenhed og seksuel aktivitet.

Først efter, at journalisten havde klaget over afgørelsen, kunne nogle af billederne postes igen.

Her er et af billederne, der ikke blev censureret væk i eksperimentet.

Kritik fra flere kvinder

Instagram har igennem flere år modtaget kritik fra flere kvinder verden over for at censurere deres kroppe.

I 2017 kritiserede 19-årige Morgan Bartley, en studerende fra Californien, Instagram for at have fjernet billeder, der viste hendes vægttab.

I 2018 blev billeder af den amerikanske blogger Katana Fatale fjernet fra det sociale medie. Siden hen har Fatale udtalt, at hun ikke forstår, hvorfor hun ikke kan poste billeder af sin krop, når mange andre kvinder kan.

I 2020 blev Instagrams algoritme for alvor debatteret i medierne, da Instagram i juni måtte undskylde over for modellen Nyome Nicholas-Williams, efter det sociale medie havde fjernet et billede af hende på platformen.

Instagrams CEO, Adam Mosseri, erkendte på sin egen Instagram-profil, at der skal kigges på algoritmerne.

I oktober spredte hashtagget #Dontdeletemybody sig, hvor 50 plus size-influencere verden over delte et billede af sig selv.

Den amerikanske blogger Kayla Logan oprettede hashtagget i håb op om at gøre op med den diskriminerende algoritme.

Senere i oktober postede den australske komiker Celeste Barber et billede, hvor hun sidder nøgen på samme måde som supermodellen Candice Swanepoel.

Billedet blev også fjernet, da det brød retningslinjerne for nøgenhed.

Og det er ikke kun på Instagram, at algoritmen fjerner billeder af tykke kroppe.

Det sociale medie TikTok er også blevet kritiseret for at fjerne videoer, hvilket den amerikanske sangerinde Lizzo har oplevet.

I marts 2020 delte hun et billede af sig selv i badedragt, som TikTok blev ved med at fjerne, hvilket hun efterfølgende kritiserede på sin TikTok-profil.

Censur på trods af nye retningslinjer

Instagram skal være et sted, hvor folk skal have lov til at komme, som de er, udtaler kommunikationschef for Facebook, der ejer Instagram, Peter Münster, til Zetland.

Tilbage i september kunne Instagram præsentere nye retningslinjer, der skal inkludere flere LGBT+ personer, sorte og latinamerikanere.

Herudover er der nedsat en arbejdsgruppe, der skal fokusere på ligestilling og diversitet.

Men kigger man på de mange eksempler, kunne noget tyde på, at algoritmerne stadig kunne trænge til en finjustering.

https://imgix.femina.dk/2021-02-26/B_55812.jpg

Kropsneutralitet

Malene Nelting, der deltog i Zetlands eksperiment, har tidligere talt med femina om, hvordan følgere gennem de seneste tre år har fulgt hendes forhold til sin krop.

Hun oprettede sin profil tilbage i 2017 med det formål at dele sin vægttabsrejse med andre.

I dag skriver hun åbent om selvhad, kropsaccept og dårlige dage.

Hun arbejder på at være kropsneutral. Hendes vægt handler ikke om et tal, og hendes krop handler ikke om et udefrakommende ideal.

For forholdet til vores kroppe bliver ifølge hende ikke kun påvirket af os selv, men også i høj grad af sociale medier.

Læs også