Samfund
16. august 2023

De kalder dem for "The Matildas", og alle vil bære deres trøje. Men selv om VM er populært, halter særligt én ting

Kvindefodbold er populært som aldrig før. Men kvinderne til VM tjener stadig kun 25 cent, hver gang mændene tjener en dollar. Økonomisk ligestilling mellem holdene er dog ikke nødvendigvis et mål i sig selv, mener ekspert. 
Af: Af Nanna Niemann
matildas

Foto: James Whitehead/Shutterstock/Ritzau Scanpix

Ved VM i år er der slået flere seerrekorder.

Med et estimeret verdensomspændende publikum på mere end to milliard seere er VM for kvinder en af ​​de største sportsbegivenheder, og der er samtidigtale om en fordobling af seertallet fra VM for kvinder i 2019.

Og årets VM har virkelig skabt momentum for særligt det australske kvindelandshold.

Holdet, der har det officielle kælenavn "The Matildas", er blevet et kæmpe hit i hjemlandet og har allerede solgt mere merchandise end det australske mandelandshold "The socceroos".

Nike Bekræftede desuden, at det australske kvindehold har solgt flere officielle trøjer forud for turneringen, end "The Socceroos" formåede under og siden VM i 2022 i Qatar.

Det australske kvindelandshold har fået så stort momentum, at landets premierminister undersøger muligheden for at give nationen en fridag i tilfælde af at "The Matildas" skulle gå hen og vinde VM ved finalen søndag, der spilles mod Spanien, som allerede har sikret sig en plads i finalen. Det må de dog kigge langt efter, efter onsdagens kamp, hvor australierne tabte til England.

Arnela Muminović, der er dansk fodboldspiller og journalist ved DR, kunne selv mærke det momentum, "The Matildas" havde fået skabt i Australien:

– Jeg mærkede det selv dernede, i løbet af turneringen blev det større og større. Du kunne bare se dem mere og mere i bybilledet. Der var flere, der gik med de australske trøjer, ikke herrernes trøjer, men kvindetrøjerne.

Men den øgede interesse for kvindefodbold har været undervejs i noget tid.

– Generelt har jeg sagt, at for hver slutrunde, der kommer fra kvinderne, så er det den største slutrunde hidtil. Fordi kvindefodbold er i så stor en udvikling, at for hver slutrunde, der kommer hjem, så vil du se et højere niveau.

Arnela peger også på, at det er gået over al forventning, og at hold som Sydafrika, Colombia og Marokko har overrasket og vist, at der er så meget potentiale i kvindefodbold.

Økonomien halter bagefter

Men selv om VM i Australien har understreget kvindefodbolds popularitet, afspejles det ikke i økonomien.

Fodboldspillere ved VM for kvinder i 2023 vil i gennemsnit tjene kun 25 cent for hver dollar, mænd tjente ved deres VM sidste år. Det viser en ny CNN-analyse.

Der er dog tale om en fremgang siden VM i 2019. Her var det mindre end otte cent per dollar ifølge data leveret af Fifa og den globale spillerforening FIFPRO.

Når det kommer til den økonomiske forskel på mande og kvinde-VM, mener Arnela Muminović ikke nødvendigvis, at ligeløn er en løsning i sig selv:

– Jeg er ikke en stor fortaler for, at der skal være ligeløn, bare fordi der skal være ligeløn. Jeg synes, det er en naturlig forskel, fordi mandefodbold genererer flere penge i forhold til sponsorater, tv-rettigheder og så videre.

Arnela Muminović peger på, at det at give spillerne lige mulighed og vilkår vil løfte spillet organisk:

– Det, kvinderne kæmper for, og det, som de har kæmpet for i rigtig mange år, er lige vilkår, som nogle af dem begynder at få. Men det gælder om at tage det seriøst. Og så skal de nok løfte sig organisk.

Finalen i VM 2023 spilles søndag 20. august mellem England og Spanien kl 12.00 dansk tid.

Vil du lytte til femina update? Så lyt til vores podcast, hvor vi en gang om ugen dykker ned i en af de største historier fra vores verden og folder den ud for dig. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify:


Læs mere om:

Læs også