Samfund
13. februar 2023

De har skrevet om mænd og kvinder i medierne. Og har lagt mærke til en særlig forskel

En ny undersøgelse viser, at portrætjournalistikken er farvet af køn. Mændene får karrierefokus, mens kvinder blotlægger deres privatliv.
Af: Af: Silje Qvist
portræt

Foto: Unsplash

To kandidater i dansk og journalistik, Ida Kragh Pedersen og Frederikke Engberg Larsen, satte sig for at undersøge danske mediers portrætjournalistik til deres speciale. Her fandt de ud af, at der var en betydelig forskel på, hvordan mænd og kvinder bliver portrætteret.

For hvor der er fokus på kvinders fortid, kærlighedsforhold og deres privatliv bliver gjort sensationelt, får mænd listet deres karrieres imponerende fremgang.

Det skriver de i et debatindlæg til Journalisten.

”Portrætter om mænd minder om et klassisk CV med karrieremæssige højdepunkter, hvilket åbenbart er spændende nok i sig selv. Et portræt om en kvinde må omvendt sensationaliseres med information om privatliv eller udseende for at artiklen vurderes som læseværdig.” Skriver de i indlægget i Journalisten.

De to kandidater har gennemgået 269 portrætter af Jyllands-Posten og Politiken for at lære portrætjournalistikken i 2022 at kende.

Nu opfordrer de til, at journalister begynder at stille mænd og kvinder samme spørgsmål fremfor at undlade spørgsmål til kvinders privatliv.

Ifølge de to kandidater er løsningen, at:

”Journalisten ser det enkelte menneske på en fordomsfri måde og herefter beslutter, hvad der er værd at skrive om. Så succesfulde erhvervskvinder og følsomme mænd ikke gøres til eksotiske skabninger, men normaliseres,” slutter de indlægger i Journalisten.

Læs mere om:

Læs også