Jobsamtale, jobinterview, gode råd
Karriere og penge

Dette skal du (ikke) sige til jobsamtalen, hvis du vil lande drømmejobbet

5. september 2022
Af Marie Kvitrud
Foto: Unsplash
Det er muligt at undgå de største fejl til jobsamtalen, hvis du er godt forberedt. Eksperterne kommer her med råd til, hvordan du forbereder dig i jagten på drømmejobbet.

Vi har alle prøvet at være nervøse inden en jobsamtale.

Man spekulerer på, hvad de vil spørge om og prøver at finde det mest passende outfit i sin garderobe.

For hvad er egentlig dine tre stærkeste og svageste sider, og hvordan vil du forklare, at du sagde dit tidligere job op?

Det er nemt at lave fejl, og der er mange minefelter, men det er heldigvis muligt at undgå de største fejl ved at forberede sig godt.

Vi har spurgt eksperterne, hvad der er absolut no-go til en jobsamtale.

– Der er ret mange ting, der ville være ukloge at sige i et jobinterview. For eksempel ting, der stiller dig eller andre i et dårligt lys, eller hvis du viser i samtalen, at du har forberedt dig dårligt, siger Gisle Hellsten, der er leder af Karrierecenteret på universitet i Oslo.

Han fortæller, at et godt tip til alle, der skal til en jobsamtale, er at forberede sig godt og se fremad.

– Det er vigtigt, at du sender et klart og tydeligt signal om, at du søger et nyt job og ikke vil væk fra det gamle. Det er med andre ord en dårlig strategi at tale negativt om tidligere chefer og kolleger, eller hvor dumme de kunder, man mødte, var, siger han.

Fokuser på dine færdigheder

I stedet for at fokusere på alt, der var galt ved det gamle, vil det være en bedre strategi at fokusere på dig selv og dine færdigheder.

– Tag derfor et ekstra kig på dit CV og sæt ord på, hvad du har opnået af viden og færdigheder i tidligere job, stillinger og studier. Prøv også at tænke over, hvordan disse kompetencer kan anvendes hos den nye arbejdsgiver, siger Hellsten.

Jobsamtale, jobinterview, gode råd

Undgå disse fejl

Ole I. Iversen er lektor ved Institut for Ledelse og Organisation på Handelshøjskolen i Oslo, og han opsummerer, hvad man bestemt ikke skal gøre til en jobsamtale:

  • Være uforberedt
  • Tale negativt om din nuværende eller tidligere arbejdsgiver
  • Tale negativt om nuværende eller tidligere kolleger
  • Afbryde intervieweren
  • Snakke uafbrudt
  • Stille spørgsmål om løn eller andre goder ved den første samtale, medmindre interviewerne tager det op
  • Kigge ned, når du taler
  • Mumle eller holde hånden for munden, mens du taler
  • Prale uhæmmet af sig selv
  • Prøve at være en anden, end den du er
  • At lyve eller fortælle usandheder
  • Lade som om du har erfaring med arbejdsopgaver, du aldrig har udført

Brug gode eksempler

I praksis er det en umulig opgave at forberede sig på alle de spørgsmål, der kan blive stillet.

– Det er meget bedre at forberede sig på, hvad man kan bidrage med og bruge eksempler fra sin egen fortid, når man svarer, siger Hellsten.

Udsagn som "jeg er god til at samarbejde" kan alle sige og giver ikke særlig meget værdi for intervieweren.

– Det er meget bedre, hvis du kan sige: “Jeg vil beskrive mig selv som en person, som er god til at arbejde med andre. For eksempel fik jeg en god tilbagemelding fra min leder om, at netop min samarbejdsevne var en vigtig faktor, da vi landede den sidste kontrakt i mit nuværende job”, siger Hellsten.

Flere almindelige fejl

Hellsten mener, at du bør undgå disse almindelige fejl i en jobsamtale:

Dårlig forberedelse

– Som jeg ser det, er forberedelse meget vigtigt. Læs og bliv klogere på, hvad jobbet går ud på, og hvad branchen arbejder med. Manglende forståelse bliver ikke taget positivt imod, siger Hellsten.

At komme for sent

– Mød op til tiden til samtalen. Tilføj noget ekstra tid til din tidsplan. Toget kan faktisk være forsinket, siger han.

Manglende selvindsigt

– Ja, du er god til noget, men har også forbedringspotentiale på andre ting. Husk på det.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

For indøvede svar

– Det er dig og din kompetence, som arbejdsgiveren gerne vil høre om, ikke et perfekt indøvet svar, der måske ikke helt passer til spørgsmålet, forklarer han.

Manglende rolleforståelse

– Hvis du  for eksempel søger job i en forvaltning, er din egen overbevisning om, hvad der er rigtigt og forkert, ikke nødvendigvis det vigtigste. Her kommer du faktisk til at arbejde efter gældende love og regler.

Lade dine egne holdninger dominere

– Det ville være dumt eksempelvis at sige at det at have en kvindelig leder, ikke helt passer til dig, siger han.

Artiklen blev første gang bragt på kk.no. Dette er en redigeret version.