Se, lyt & oplev

"Nine"

14. januar 2010
af Rikke Rottensten
"Nine" er sat flot op, historien er ikke vildt gribende, men til gengæld er skuespillerne helt eminente

Der er en god grund til at musicalen "Nine" ikke er ligeså kendt som sine kollegaer "Chicago", "The Phantom of the Opera" og andre. Historien om den altfortærende, geniale og gennemitalienske filmauteur Guido Contini - skåret meget kraftigt over Frederico Fellini - og hans store kunstnerisk krise, har ikke samme store drama og spænding som de andre. Men i hænderne på musicalfilmmanden over dem alle, Rob Marshall, kan den jo noget.
Meget faktisk. Ikke mindst fordi dens store attraktion er en række større eller mindre roller til de mest fantastiske, skønne, sexede, talentfulde skuespillerinder, man kan opdrive. Og Rob Marshall kan virkelig håndplukke dem i en grad, så man helt taber vejret: Sophia Loren og Judi Dench sammen med Penelope Cruiz, Kate Hudson, Catherine Zeta-Jones, Nicole Kidmann, Marion Cotillard og Stacey Ferguson rundt om den måske eneste mandlige skuespiller, der har den utrolige karisma, lækkerhed og intensitet, som får én til fuldt og helt at acceptere af så vidunderlige kvinder vil gøre hvad som helst for at beholde ham i deres liv: Daniel Day-Lewis.
"Nine" er sat flot op, historien er ikke vildt gribende, men til gengæld er skuespillerne helt eminente - også i roller, der for mange af dem er meget langt fra, hvad de normalt agerer i. Nej, Daniel Day-Lewis er ikke jordens største sanger, men hans enorme skuespillerbegavelse suger os og kameraet til sig uanset hvad.
Premiere fredag den 15. januar
4 F'er