Ekspert: Sundhed er også at droppe løbeturen og lave ingenting

Stenalderkost, hot yoga og maratonløb. Vi træner og spiser sundt som aldrig før, men glemmer nogle gange, hvor essentielt det også er at tage en slapper.

Lørdag, 29. august 2015 - 7:51 - af Pernille Lewinsky Kofoed, foto: Panthermedia

Her får du inspiration til det af personlig træner Ida Krak.

For sundhed er også..

.. at droppe løbeturen

Det er en udbredt misforståelse, at motion skal være hårdt, før det virker, så indimellem kan du bytte løbeturen ud med en gåtur. Når du går, sætter du tusindvis af muskelceller på arbejde, og hvis du sætter lidt turbo på, får du pulsen i vejret og sved på panden. En rask gåtur tæller derfor helt klart i kalorieregnskabet, og som tommelfingerregel forbrænder du næsten lige så mange kalorier ved gang som ved løb, så du kan godt erstatte 5 km løb med 5 km gang. Det tager bare lidt længere tid.

FEMINAs shapeguide: Hvordan klæder du dig bedst efter din kropsform?

... at lave ingenting

I denne digitale tidsalder er vi stort set 24-7, så det er sjældent, vi under os selv et mentalt frikvarter, hvor vi bare er. Prioritér derfor indimellem at være alene og stille med dig selv, hvor du glemmer tid og sted og bare sidder og kigger ud ad vinduet, mens du nyder det spirende forår og tillader dig selv at lave absolut ingenting. Derved giver du nemlig plads til, at tankerne kan flyde frit, du får renset hjernen og opnår større overskud og energi.

Få 9 nydelsesfulde tips til en god sommer 

... at holde træningsfri

Det er sundt for kroppen at dyrke motion og træne regelmæssigt og få pulsen op mindst to gange om ugen. Men i ren iver efter at nå træningsmålene er der rigtig mange, der giver den så meget gas, at de fuldstændig glemmer at holde pause fra træningen og derved kommer til at nedbryde kroppen i stedet for at opbygge den. Træner du jævnligt, er det vigtigt at restituere – det vil sige at give kroppen ro til at komme sig oven på træningen.

Her er grøntsagerne, der gør underværker for din sundhed.

... at trække vejret

90 procent af vores energi får vi via åndedrættet, så hvis du ikke trækker vejret optimalt, får krop og hjerne ikke den nødvendige energi. At trække vejret ordentligt er mindst lige så vigtigt som mad og motion, og med bare fem dybe helt ned i maven-vejtrækninger om dagen stimulerer du kroppen til at blive gladere, du får mere overskud og sænker desuden dit stressniveau mærkbart og opnår et bedre og sundere liv. Det handler ikke om at trække vejrer mere, men derimod om at gøre det bedre.

... at lege løs

Livet er for kort til at være kedeligt, også når det gælder din træning. Mange forbinder træning med sved på panden i et lummert træningscenter, men der findes masser af sjove træningsformer og anderledes øvelser, der får både smilet frem og pulsen op. Desuden træner du mere effektivt, hvis du har det sjovt, fordi det får dig til at give den en ekstra skalle, samtidig med at du helt glemmer, at du er ved at blive træt. Det får dig til at blive ved, og før du får set dig om, er tiden gået. Flyt f.eks. træningen udenfor og leg dig gennem kroppen ved at kaste med bolde, sjippe i bue, lave slalomløb mellem træerne, slå vejrmøller, kolbøtter eller trille ned ad bakkerne. Kort og godt: Find legebarnet frem!

... at træne intelligent

Under din træning skal du huske at lytte til din krop og tage udgangspunkt i dér, hvor du er lige nu og her. Mange tror fejlagtigt, at motion handler om at give den max gas for at få mest udbytte, men det er en myte, at det skal gøre ondt, før det gør godt. Sørg i stedet for at træne ”intelligent”, dvs. sørg for at få integreret hele kroppen, så du sikrer, at du opnår den rigtige kvalitet i din træning. Sørg for, at din teknik er i orden, for ved at gøre øvelserne korrekt undgår du skader.

... at spise en stor morgenmad

Det gælder om at give din krop en god start på dagen. Mange tror, at morgenmåltidet udgør dagens mindste måltid, men faktisk bør din morgenmad indeholde flere kalorier, end du måske umiddelbart ville tro – for efter en lang nats søvn har kroppen fastet i mange timer, og blodsukkeret er helt i bund. Spis en mættende morgenmad, der mængdemæssigt svarer til et frokostmåltid, dvs. indeholder omkring 350 kcal. Så falder du heller ikke så nemt for eventuelle usunde fristelser sidst på dagen.